MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vognlengde?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vognlengde?

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vognlengde?
    Posted: 02 mars 2007 at 10:32
Jeg sitter her og måler sporlengder, og har behov for å bestemme gjennomsnittlig vognlengde for norsk materiell, primært fra perioden 1975-1985. I H0. Lengdene varierer jo endel og det er togsammensetningene som avgjør, selvsagt.

Hensikten med dette er å regne ut vognkapasitet på ulike spor.

Jeg ser for meg at en ordinær, lukket godsvogn kan være dimensjonerende, og de er 11-12 cm lange. Men jeg er ikke ekspert på togsammensetninger fra denne perioden og det kan være at lengre vogner må med. De nyere vognene med skyvevegger, f.eks Hbikks, er omlag 16 cm lange.

De jeg lurer på er jo da om noen har noen erfaringer her?


Edited by Henning L - 02 mars 2007 at 16:47
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 22:41
Jeg regner ca 20 cm pr toakslede godsvogn. 2 toakslede er 1 boggivogn. Ledig sporplass er bonus.
Dette er fryktelig forenklet, men 20 cm er lettere å regne med enn 17 cm
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 00:28
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg regner ca 20 cm pr toakslede godsvogn. 2 toakslede er 1 boggivogn. Ledig sporplass er bonus.
Dette er fryktelig forenklet, men 20 cm er lettere å regne med enn 17 cm


Da får du det vel ganske romslig, siden 20 cm er temmelig langt... jeg har siden jeg postet satt 12,5 cm som nominell lengde, da får jeg 8 vogner på meter"n.

Hensikten med dette er å bestemme kapasitet på TMJKs nye anlegg. Det blir stort og det ser ut til å ha en voldsom kapasitet. Jeg bruker Joe Fugates metode for å beregne disse tingene, den kan man lese om her.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 17:15
Bakgrunnen for å velge 20 cm er temmelig banal. Det stammer fra en sektorskive med 4 spor a 1 meter. Denne sektorskiva skulle illudere en fabrikk på et FREMO-treff. Siden dette var et 80-tallstreff var det Hbikks som skulle brukes. 5 vogner gikk inn, ergo 20 cm pr vogn
Siden har disse 20 cm hengt med videre.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 18:54

Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Hensikten med dette er å bestemme kapasitet på TMJKs nye anlegg. Det blir stort og det ser ut til å ha en voldsom kapasitet.

Har du en industri hvor det skal brukes en viss type vogner, kan det være greit med nøyaktig sporlengde. Skal du derimot bygge en skiftetomt for alle typer vogner, er det mer naturlig med "tilstrekkelig" sporplass. Mj-vogner finnes jo snart i like mange varianter som det finnes fisk, så ...

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.