MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7 og relativt krappe svinger...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7 og relativt krappe svinger...

 Post Reply Post Reply
Author
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B7 og relativt krappe svinger...
    Posted: 27 februar 2007 at 19:01
har endelig fått tak i noen B7-vogner, men har problem med at de sporer lett av i relativt krappe svinger (Rocos R3 bl.a.)
Er de rett og slett for lette eller er det koblingen som er standard som må byttes i en litt lengre en???
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2007 at 21:12
Jeg måtte bruke ROCO kortkoblinger på dem for å få de til å gå gjennom mine kurver :)

PS: Mærklinister, gleder dere til å bytte til Mærklin-hjul...
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2007 at 21:18
og da går det bra igjenom R2 og R3-svinger???
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2007 at 21:57
Mente at NMJ sa vognene skulle klare R1 hos marklin, eller er jeg helt på vidda
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2007 at 22:13
tror jeg imidlertidig har identifisert årsaken til problemene... ved en av bufrene på hver vognende henger det en 1000V(?)kontakt som gjør at koblingene stopper og ikke vil gå lengre ut samt at den av og til henger seg opp i motstøtende vogns kasse eller buffer...
Men prøvde nå med kortkoblinger (Roco 40270/1) og det går smertefritt.. skyldes vel at koblingen går under 1000V-kontakten.


edit: trykkleifer

Edited by frankm - 27 februar 2007 at 22:14
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2007 at 22:27
Standardkoblingene har en tendens til å kollidere med buffere og diverse. Mine B3 vogner fra Lima går mye bedre gjennom krappe svinger med Roco sine kortkoblinger.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 08:19

Originally posted by frankm frankm wrote:

og da går det bra igjenom R2 og R3-svinger???

Her kjører jeg B7"ere med standarkoblinger problemfritt igjennom både R2 og R3

Hilsen Andreas.   
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 08:28
jeg slet litt, men ble mye bedre ta jeg byttet ut to av standardkoblingene med kortkoblinger. Mulig det bare var problem på bare en av vognendene... har aldri prøvd kortkoblinger før men tror jeg skal bytte ut standardkoblingene mot de. De kobler seg mye lettere sammen og et også litt enklere å koble fra hverandre. Også ser det mye bedre ut på rettstrekninger
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 08:31

Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

Jeg måtte bruke ROCO kortkoblinger på dem for å få de til å gå gjennom mine kurver :)

PS: Mærklinister, gleder dere til å bytte til Mærklin-hjul...

Er det mye å hente på å sette på Märklin hjul Thomas??? Så langt har jeg bare kjørt dem med de orginlae og det går da bra nok???

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 08:41

Originally posted by frankm frankm wrote:

jeg slet litt, men ble mye bedre ta jeg byttet ut to av standardkoblingene med kortkoblinger. Mulig det bare var problem på bare en av vognendene... har aldri prøvd kortkoblinger før men tror jeg skal bytte ut standardkoblingene mot de. De kobler seg mye lettere sammen og et også litt enklere å koble fra hverandre. Også ser det mye bedre ut på rettstrekninger

Jeg bruker Roco kortkoblinger alle lok og vogner, med unntak av B7"erne grunnet at innehaveren av El 18 loket ikke ville sette på kortkoblinger på trekkraften Men er veldig fornøyd med disse koblingene...  Det eneste som er et lite minus er at på en del lima lok og eldre vogner må man bygge om for å få på en koblingsholder, men dette gjelder alle andre koblinger også.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 15:22
Originally posted by Andreas Andreas wrote:


Er det mye å hente på å sette på Märklin hjul Thomas??? Så langt har jeg bare kjørt dem med de orginlae og det går da bra nok???



Du får jo litt høyere driftsikkerhet med Märklinhjul på 3-skinnedrift. Er det en dårlig lask blir strøm overført til begge skinnestrengene allikevel via akslene, da blir det godt strømopptak på begge sider av loket...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2007 at 22:29
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:


Er det mye å hente på å sette på Märklin hjul Thomas??? Så langt har jeg bare kjørt dem med de orginlae og det går da bra nok???



Du får jo litt høyere driftsikkerhet med Märklinhjul på 3-skinnedrift. Er det en dårlig lask blir strøm overført til begge skinnestrengene allikevel via akslene, da blir det godt strømopptak på begge sider av loket...


Og oss som  kjører med DATA og tilbakemleding i skinnene, MÅ ha mærklin-hjul/ac-hjul...
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.