B7 og relativt krappe svinger... |
Post Reply ![]() |
Author | ||
frankm ![]() Viderekommen ![]() Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 februar 2007 at 19:01 |
|
har endelig fått tak i noen B7-vogner, men har problem med at de sporer lett av i relativt krappe svinger (Rocos R3 bl.a.)
Er de rett og slett for lette eller er det koblingen som er standard som må byttes i en litt lengre en??? |
||
![]() |
||
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg måtte bruke ROCO kortkoblinger på dem for å få de til å gå gjennom mine kurver :)
PS: Mærklinister, gleder dere til å bytte til Mærklin-hjul... |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
frankm ![]() Viderekommen ![]() Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
|
og da går det bra igjenom R2 og R3-svinger???
|
||
![]() |
||
Nordlandsbanen ![]() Viderekommen ![]() Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
|
Mente at NMJ sa vognene skulle klare R1 hos marklin, eller er jeg helt på vidda
![]() |
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
![]() |
||
|
tror jeg imidlertidig har identifisert årsaken til problemene... ved en av bufrene på hver vognende henger det en 1000V(?)kontakt som gjør at koblingene stopper og ikke vil gå lengre ut samt at den av og til henger seg opp i motstøtende vogns kasse eller buffer...
Men prøvde nå med kortkoblinger (Roco 40270/1) og det går smertefritt.. skyldes vel at koblingen går under 1000V-kontakten. edit: trykkleifer Edited by frankm - 27 februar 2007 at 22:14 |
||
![]() |
||
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
|
Standardkoblingene har en tendens til å kollidere med buffere og diverse. Mine B3 vogner fra Lima går mye bedre gjennom krappe svinger med Roco sine kortkoblinger.
|
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
Her kjører jeg B7"ere med standarkoblinger problemfritt igjennom både R2 og R3 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
|
jeg slet litt, men ble mye bedre ta jeg byttet ut to av standardkoblingene med kortkoblinger. Mulig det bare var problem på bare en av vognendene... har aldri prøvd kortkoblinger før men tror jeg skal bytte ut standardkoblingene mot de. De kobler seg mye lettere sammen og et også litt enklere å koble fra hverandre. Også ser det mye bedre ut på rettstrekninger
![]() |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
|
Er det mye å hente på å sette på Märklin hjul Thomas??? Så langt har jeg bare kjørt dem med de orginlae og det går da bra nok??? |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
|
Jeg bruker Roco kortkoblinger alle lok og vogner, med unntak av B7"erne grunnet at innehaveren av El 18 loket ikke ville sette på kortkoblinger på trekkraften |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
|
Du får jo litt høyere driftsikkerhet med Märklinhjul på 3-skinnedrift. Er det en dårlig lask blir strøm overført til begge skinnestrengene allikevel via akslene, da blir det godt strømopptak på begge sider av loket... |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
|
Og oss som kjører med DATA og tilbakemleding i skinnene, MÅ ha mærklin-hjul/ac-hjul... |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |