MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En skiftekonduktør og Godstoget
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En skiftekonduktør og Godstoget

 Post Reply Post Reply
Author
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En skiftekonduktør og Godstoget
    Posted: 26 februar 2007 at 15:14
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2007 at 07:34

Hei Leif Johnny

Du har en gjennomgående høy kvalitet på bildene dine og tydeligvis et seriøst forhold til fotograferingen og det du viser frem.

Og bildene dine har vært sobre i komposisjonen og befriende deilig frie for forstyrrende tekst i bildene.

Jeg pleier ikke å gi ris uoppfordret, men her er en kjepphest for meg, så jeg kan ikke holde kjeft.  Tekst i bildet er for meg no-go. 

Grunnen er at tekst i bildeflaten blir en del av bildet, og derved er faren for å ruinere komposisjonen tilstede.

Øyet trekkes til kontrastelementer.

Dette åpner sikkert en diskusjon (og dette har vi diskutert før), for mange er uenige.



Edited by ØyvindS - 27 februar 2007 at 10:15
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2007 at 14:42
Jeg er forsåvidt enig med deg Øyvind men man legger jo til en kildehenvisning for at ikke bilde skal misbrukes. Her kunne jo den teksten ha vært svart og litt mindre da...

Men ellers gode bilder du har Leif! Dette var ikke blandt favorittene mine da, det ble litt for rotete med broen der... Og du kunne ha prøvd å få fyren litt mot kanten av bildet. Generell tommelfingerregel, å ikke ha hovedmotivet i midten av bildet, hvis det ikke gjøres som et virkemiddel. Men jeg ser at det kunne blitt vanskelig her da, siden toget er strekker seg så langt...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 10:48

Carl

Stikk fingern i jorda og spør - hva er sjansen for at noen "misbruker" de bildene vi legger ut her på forumet, og til hva.

For det første er den fotomessige kvaliteten oftest for lav. Med få unntak er bildene som vises her kun brukbare for fremvisning for MJ og tog-entusisaster. (Noen viser bra bilder - ingen nevnt, ingen glemt.)

For det andre er den reproduksjonsmessige kvalitet ikke egnet for å bruke bildene til så mye, annet enn en skjermsparer.

For det tredje så er det da ikke noe vanskelig å fjerne en slik tekst i Photoshop, hvis man har tenkt å misbruke bildet?

Dette må ikke misforstås dit hen at jeg synes det er greit å bruke andres bilder uten å spørre, for det er det ikke. Men det er noe med å se på sine egne bilder med kritiske øyne og vurdere risiko. Hvis man selger bilder (les: har inntekt fra billedsalg), så er det naturlig å vise varsomhet med hvor og hvordan man poster. Inntil det, så: relax.

Har man nå kommet opp med et bra bilde, så hvorfor ødelegge det med en overdimensjonert tekst, med tilfeldig valgt farge og font.

Hvis man på død og liv skal ha med "beskyttelsestekst" så gjør det diskret: Ta f.eks. en kikk her, på det Terje Storjord gjør:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5891

Carl, jeg kunne sagt litt om bildet også, men vil ikke det uten at fotografen ber om kommentarer.

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 15:48
"Stikk fingern i jorda og spør - hva er sjansen for at noen "misbruker" de bildene vi legger ut her på forumet, og til hva."

Joda, men jeg skjønner det godt at man vil markere hvem som har tatt bildene, når, og her tognr. og dato. Jeg lagrer noen bilder jeg synes er flotte, også noen herfra. For privat bruk er dette lov. Men fotografer vil vite at de som lagrer et bilde vet hvor det kommer fra.


"Carl, jeg kunne sagt litt om bildet også, men vil ikke det uten at fotografen ber om kommentarer."

Ah, tenkte ikke på det. Beklager om det gjorde noe Leif.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.