MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Landskap for dummies
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Landskap for dummies

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Landskap for dummies
    Posted: 12 februar 2007 at 13:13

Hei,

sitter klar med et landskap som skal få litt farge. Har malt bergknausene, og lagt litt grønn maling der gress ol skal komme. Nå skal jeg prøve å få på litt gress og trær, busker osv. Har en god del materiale liggende av type Heki, Noch osv.

Blir alltid like motløs når jeg ser på bilder av "proffe" landskap. Når jeg prøver meg blir det som regel bare kliss og gress som ligger i klatter...

Hvilke helt basic råd bør jeg ha i bakhodet før jeg fyrer løs?

Dvs hva lim bør jeg bruke, og i hva rekkefølge kommer hva? (lim først, så gress eller...?)

 

Hilsen Ben

 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2007 at 13:24

Hei!

Det finnes vel egentlig ingen endelig "fasit" her, da det er mange måter å gå frem på:

  • Siden du har malt grønt der du skal ha gress, kunne du egentlig stødd litt strømatriale i dette mens malingen var våt. Nå det var tørt kunne du dusjet det lett med litt vann med én dråpe oppvaskmiddel i (for å fjerne overflatespenningen), og deretter strødd ytterligere strømatriale løst på. Deretter bløytet det hele med limvann (4 deler vann, 1 del trelim) påført med pippette eller dråpeteller.
  • En annen måte er å påføre hvittlim/trelim i ett jevnt lag over det område du skal strø, og deretter gjøre som over.

Hvittlim/trelim fungerer bra i ublandet, eller utbladet form til dette arbeidet, og er fri for giftige gasser.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2007 at 14:20

Grønn maling? Ville nok heller brukt brun maling, da jord er brun. Grønnmaling som skinner igjennom er lite lekkert.

Rådene til Roger er fine. Du evt. kan vurdere tapetlim istedet, for det tørker litt klarere enn hvitlim som kan bli litt matt.

Også er det viktig med variasjon i fargen og høyde på gresset, hvis det ikke er gressplen du er ute etter.

De proffe gressbelegninger du ser er sannsynligvis lavet med en maskin med statisk elektrisitet, som skyter gressfibrene ned i limet. De finnes til relativt fornuftige priser, ihvertfall i forhold til tidligere. Noch har også en gressemaskin uten statisk elektrisitet, men den skal du ikke kjøpe.

Se her i en gammel artikkel fra HOb:

http://home.no.net/hovedban/pages/landskap/gress.htm

Hvis du vil ha stående gress, så kan du også prøve å plante det, ved hjelp av pinsett (ikke ett og ett strå, men en liten bunke av gangen). Eller drysse fibre med en bøsse.

Her er litt om trær:

http://home.no.net/hovedban/pages/landskap/traer.htm

Lykke til.



Edited by ØyvindS - 12 februar 2007 at 14:28
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2007 at 14:38
Skaff det en god bok! Det fins mange slike, men den av de som presentrerer det på en grei og liketil måte er denne klassikeren: "How to Build Realistic Model Railroad Scenery" av Dave Frary. (Forutsatt at du leser engelsk, selvsagt!)

Det fins mange fikse og fancy materialer, og de tyske anleggene med feiende flott landskapsmateriale fra f.eks MiniNatur er imponerende. Men det er ikke helt enkelt... ikke sånn til å begynne med, i alle fall.

Se også på de andre bøkene, mye å hente av landskapstips der.

Ellers vil jeg anbefale deg følgende metode (Fra Frarys bok):
Mal med lateksfarge med egnet jordfarge, ikke grønn. Strø sand, stein over med egnet farge, Dusj med "vått vann" (bruk maskinoppvaskfuktemiddel, det skummer ikke) og dusj med limblanding, strø med "ground foam" fra Woodland etc, og bygg opp formen på vegetasjonen med ulike farger og grovheter. Dusj med vått vann og lim jevnlig, slik at alt blir gjennomvått av lim. Bruk gjerne kvister og annet som egner seg, i tillegg.

Mange bruker hvitlim, og det funker greit, jeg bruker matt akryl malemedium, kjent som "matte medium". Det fås i kunstbutikker og koster nok en del mer. Men det gir en helt matt virkning og er greit å ha med å gjøre. Tynnes ut fra tykkelsen, det kommer i flere konsistenser.

Denne metoden er veldig rask og gir nesten alltid et godt resultat. Er du i tvil, se på noen foto av det landskapet du ønsker å bygge, og heng dem opp foran deg mens du bygger.

Tilleggskommentar: Husk det er virkningen du er ute etter, ikke at alt er 100% realistisk. Derfor kan matter og statisk gress, som Øyvind foreslår (og som kan bli flott!) fort bli en svare røre, mens den enkle "dryss på oppmalt skumgummemetoden" jeg beskriver over er rimelig sikker, uansett.


Edited by Henning L - 12 februar 2007 at 14:40
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2007 at 22:06

Takk for gode svar,

må vel bare innse at dette er en treningsak, og at det ikke finnes noen lure snarveier. Men skal iallfall male om fra grønt til brunt før jeg strør på.

Bare å komme med flere tips!

Og bilder av landskap er jo alltid kult....

Hilsen Ben-Sigvald



Edited by ben - 12 februar 2007 at 22:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.