MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ofotbanen AS over bilvogntransporten....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ofotbanen AS over bilvogntransporten....

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ofotbanen AS over bilvogntransporten....
    Posted: 18 april 2007 at 00:04
Nå begynner avsporingen å bli fundamental.
Jeg foreslår at dere fortsetter diskusjonen om amerikanernes vilje eller uvilje til å være miljøbevisste i egen tråd.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 20:41
Originally posted by Nicholas Nicholas wrote:


 
Siden vi nå har fokusert på California og USA, så tygg litt på denne. Alle europeiske lastebiler, selv om de godkjent etter EUs "strenge" miljøkrav, ville ha strøket i en miljøtest i California. Diesel selges omtrent ikke til personbiler noe sted i USA fordi det regnes som forurensende i forhold til NOx og partikkelutslipp.
 
 
Dieselmotorer gir et vesentlig større dreiemoment altså trekkraft. Motorene yter derfor mer enn hva bensinmotorer klarer. Det medfører derfor at man må ha en vesentlig større bensinmotor for å få samme kreftene med bensin. Det betyr også at man får et større drivstofforbruk... En moderne europesk semitrailer bruker rundt 4 liter på mila lastet. Vanlig motor på disse bilene er mellom 11 og 16 liter V6 eller V8 (diesel) og mellom  380 - 660 hk... Det er vanlig med et dreiemoment på mellom 1800 og 3100 nm. En bensinmotor vil med andre ord kreve mye mer enn 4 liter på mila for å oppnå det samme...
 
En annen ting er at vi har mulighet for å kjøre lastebiler på biodiesel. Går så det griner, tror faktisk vi kan kjøre fatterns bil på rapsolje også...
Av all kjøttdeigen som ble til overs etter alt snakket om eqoliebakterier ble faktisk brukt å lage biodiesel som ble brukt i busser i Norge. Posten kjører også en del av sine biler og lastebiler på biodiesel...


Edited by Andreas - 18 april 2007 at 08:27
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Nicholas View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nicholas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 18:51
Originally posted by carlf carlf wrote:

Når jeg snakker om blod på hendene i dette spørsmålet snakker jeg om hva vi mennesker har gjort i mange år, helt siden den industrielle revolusjon. I starten visste man ikke skadene av Co2, men nå vet man det, allikevel har USA valgt en president som ikke ønsker å underskrive Kyoto-avtalen. DET er ikke akkurat å gjøre ting bedre.
Ja, det finnes unntak, og ja, jeg vet at California ligger foran de andre statene. De har signert avtalen. Men det var 1 av 50!

Amerika er et land der man har for vane å kjøre bil fordi bil=frihet. Selv om man har droppet bly (som kun påvirker nedbør, og ofte kun på ens eget kontinent) er Co2 igjen. Det er jo den store synderen. I Norge er vi i stor grad villig til å redusere vårt utslipp og forbruk som fører til utslipp. Jeg nevner El-biler, gassbusser, sparepærer, god isolasjon og en avgiftsreduksjon på typiske Co2 bomber på veien, biler som "tilfeldigvis" produseres i USA og regnes som status å ha i USA. Eks, Ford, Hummer, Chevrolet, listen er lang.


Her er litt statistikk: NationsMaster

USA på 5. plass, Norge på 34., trykker du på "totals" spretter USA opp på 1.

Når du sier flere stater, hvor mange? det er jo 50 å ta av...


Joda, vi har alle mye å gjøre om vi skal gjøre ting litt bedre, ta denne testen, en tankevekker http://www.ecofoot.org/




 
Siden vi nå har fokusert på California og USA, så tygg litt på denne. Alle europeiske lastebiler, selv om de godkjent etter EUs "strenge" miljøkrav, ville ha strøket i en miljøtest i California. Diesel selges omtrent ikke til personbiler noe sted i USA fordi det regnes som forurensende i forhold til NOx og partikkelutslipp.
 
Jeg er enig med deg at amerikanere slipper ut mer CO2 per innbygger enn resten av verden. Den føderale regjering vil heller ikke signere Kyoto-avtalen, i hovedsak fordi den ikke legger begrensninger på India og Kina i forhold til utslipp. Men å få dette til å bli at USA er miljøverstinger blir å skjære alle statene over en kam.
 
Jeg har nevnt California. Videre kan man ta med Iowa, Minnesota, North og South Dakota, Kansas og Nebraska. Disse statene er sammen med Brasil, ledende i bruk av bio-etanol som drivstoff for biler. Og hva driver Norge med i forhod til bio-etanol? Vi har hele 2 pumper som kan gi bileiere dette drivstoffet. Vet du hvorfor? Fordi Norge tjener for mye penger på olje til at vi vil satse på et alternativ til akkurat oljen. Jeg er sikker på at hvis vi regnet ut hvor mye CO2 som blir sluppet ut på verdensbasis fra norske oljeprodukter, så ville vi kommet mye høyere opp enn 34. plass per innbygger. Statistikk kan manipuleres på alle måter for å få frem det resultatet man vil ha.
 
Vel kan man forlange at USA skal gjøre mer for miljøet, men vi griser på akkurat samme måten, uten å vise til annet en store ord og visjoner. Vi klarer ikke engang å satse på miljøvennlig infrastruktur i Norge, fordi "det koster for mye..."
 
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 15:59
Som jeg også har nevnt tidligere i denne tråden, viser en undersøkelse fra det internasjonale energibyrået at hver amerikaner i gjennomsnitt slipper ut 20,6 tonn Co2 i året, Norge til sammenligning ligger på 7,5 tonn per person... Det betyr at med det Carl-F har kommet med topper USA listen både med hvor mye de slipper ut per person og med hvor mye de slipper ut totalt sett. Blir litt komplisert å kunne forbinde det med at de er så miljøvennlige av seg... Nei kanskje Bush skulle tenkt seg om, før han "befridde" Irak. Kanskje heller brukt penga på litt nyttig miljøvern hjemme, istedet for å starte borgerkrig i Irak og deretter trekke seg ut og etterlate et nytt Vietnam bak seg...
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 15:34
Når jeg snakker om blod på hendene i dette spørsmålet snakker jeg om hva vi mennesker har gjort i mange år, helt siden den industrielle revolusjon. I starten visste man ikke skadene av Co2, men nå vet man det, allikevel har USA valgt en president som ikke ønsker å underskrive Kyoto-avtalen. DET er ikke akkurat å gjøre ting bedre.
Ja, det finnes unntak, og ja, jeg vet at California ligger foran de andre statene. De har signert avtalen. Men det var 1 av 50!

Amerika er et land der man har for vane å kjøre bil fordi bil=frihet. Selv om man har droppet bly (som kun påvirker nedbør, og ofte kun på ens eget kontinent) er Co2 igjen. Det er jo den store synderen. I Norge er vi i stor grad villig til å redusere vårt utslipp og forbruk som fører til utslipp. Jeg nevner El-biler, gassbusser, sparepærer, god isolasjon og en avgiftsreduksjon på typiske Co2 bomber på veien, biler som "tilfeldigvis" produseres i USA og regnes som status å ha i USA. Eks, Ford, Hummer, Chevrolet, listen er lang.


Her er litt statistikk: NationsMaster

USA på 5. plass, Norge på 34., trykker du på "totals" spretter USA opp på 1.

Når du sier flere stater, hvor mange? det er jo 50 å ta av...


Joda, vi har alle mye å gjøre om vi skal gjøre ting litt bedre, ta denne testen, en tankevekker http://www.ecofoot.org/




Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 10:42
Hei Nicholas!
 
Godt sagt! Jeg er redd Ola Normann kun har det i kjeften! Her i landet er det toppers å prate om miljøvern men se på alle de store bilene og enda større husene. Glem heller ikke de enorme hyttepallassene. På toppen av det hele skal ikke lysene slukkes i ubrukte rom, noe som også skjer i kommunale bygg!
 
MVH, Tom
Back to Top
Nicholas View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nicholas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 09:52
Originally posted by carlf carlf wrote:

Vel, suburban strekninger er vel elektriske... Muligens med 3. skinne og ikke kontaktledninger... Og T-banene går jo på strøm. Men altfor lite. Global oppvarming har kommet for å bli og USA har myye blod på hendene!    Ikke bare for tog, mest av de derre enorme bilene de på død og liv skal kjøre overalt i. Det er altså ikke ulovlig å gå de 500 meterne til jobben, de hadde kanskje blitt kvitt fedmeproblemet også hvis de hadde gjort sånn småkjøring en uvane...
 
Fantastisk at du klarer å være så sneversynt. Faktisk er flere delstater i USA milevis foran resten av verden i forhold til miljøvern, særlig innenfor transportsektoren. California forbød blybensin i 1973, og har verdens strengeste utslippsregler for biltrafikken. Og hva gjorde Ola Dunk i 1973? Jo, vi importerte amerikanske biler og DEMONTERTE katalysatoren fordi vi ikke hadde tilgang til eller produksjon av blyfri bensin. Dead
 
Og det er en grunn til at fartsgrensene i USA er så lave som 55 miles i flere stater, dette er for å begrense utslippene og holde drivstofforbruket nede. Ikke som Tyskland hvor man kan blåse avgårde i 250km/t på autobahn og spy ut diverse dritt.
 
Når det gjelder jernbane spesifikt, så er grunnen til at man ikke har elektrifiserte strekninger rett og slett kostnader. Hvor mange ekstra kraftverk hadde gått med dersom Union Pacific skulle elektrifisere alle sporene de bruker? 7000 el-lok hadde nok svelget unna noen TWh i året. Da mener jeg det er mye mer miljøvennlig å satse på hybridlok, biodiesel og mer effektive maskiner i lokomotivene for å redusere utslippene.
 
Selvfølgelig kan man rette en pekefinger mot bruken av kull, men nordmenn er jo ikke snauere enn at vi ikke vil ha hverken gasskraft eller atomkraft i Norge, men vi kan godt fyre med importert strøm fra slike kraftverk, det forurenser bare i andre land, så da er det ikke så farlig.....Angry
 
Forvørig er plastposer i butikken forbudt i San Francisco grunnet unødig forsøpling.
 
Og når det gjelder feite folk, vi er ikke langt unna vi heller. Ta deg en tur på Karl Johan en lørdag og følg med på alle de som sliter litt med pusten, for de er det ikke få av...Confused
 
 (edit - rettet skrivefeil)


Edited by Nicholas - 17 april 2007 at 10:13
Back to Top
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2007 at 08:03
Det er sagt at det ikke er Autolink som skal ha MZ, og ikke i fargen"
til autolink
mvh
olestad
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2007 at 16:43
Originally posted by ben ben wrote:

Hei,

jeg skal ikke prøve å komme med noen lure innspill i forhold til det som blir diskutert i linken men på boarding.no står dette:

http://www.boarding.no/art.asp?id=25286 (Sjå siste avnsitt i artikkelen)

Så da kan vi jo utvide spekulasjonene.... 

Kanskje enda en grunn for Ofotbanen til å skaffe flere lok, men på Bergensbanen er det kanskje å foretrekke at man kjører med el-lok?

Ben-Sigvald

Dette øker jo troen på at det er OBAS som har noe på gang her.... Tviler på at de har materiel som kan dekke alt dette...

Tror OBAS velger diesellok, fordi da kan disse brukes på andre strekninger de kjører på, sånn som Rørosbanen.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 21:04

Hei,

jeg skal ikke prøve å komme med noen lure innspill i forhold til det som blir diskutert i linken men på boarding.no står dette:

http://www.boarding.no/art.asp?id=25286 (Sjå siste avnsitt i artikkelen)

Så da kan vi jo utvide spekulasjonene.... 

Kanskje enda en grunn for Ofotbanen til å skaffe flere lok, men på Bergensbanen er det kanskje å foretrekke at man kjører med el-lok?

Ben-Sigvald

Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 17:03

I USA var det en del elektriske baner tidligere, som nevnt så hadde Milwaukee Raod over 600 km elektrifisert over Rocky Mountains. Den  startet med elektrisk drift i 1915 og lagt helt over til disel i 1974 . Det var også andre f.eks Great Northern som hadde kortere strekninger med elektrisk i forbindelse med tuneller p.g.a. røykproblemet med damplok.

Tidlig på 1900 tallet var det var det mange som regnet med at det var elektriske tog som skulle ta over etter dampen også i USA. Men  det krevde store investeringer noe som med store avstander og relativt liten trafikk viste deg seg for dyrt for de fleste jernbaner i USA.

Men i lokaltrafikk var elektrisk drift normen også i USA. Og det skal ha vært of 150000 km elektriske interurbans rundt i landet, men de aller fleste ble lagt ned før 2. verdenskrig.

Teknologisk så er disel-elektriske lok etterkommeren til det elektriske loket. Som sagt over så er et disellok et elektrisk lok som har kraftverket med seg og slipper en menge infrastruktur for å få tilført kraft.

Det er selvsagt ikke mer utslipp fra en disel enn en elektrisk bane. Elektrisitet produseres for en stor del av kullfyrte kraftverk som kombinert med overføringstap etc. ikke her bedre virkningsgrad enn om diselmotoren sitter i loket.

mvh

Øivind E

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 16:08

Amerikanerne kjører elektrisk overalt. De fant bare ut at det er billigere å ta kraftverket med seg enn å strekke kjøreledninger over de store avstandene de kjører.

Petter

Back to Top
HAIr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAIr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 12:46

Amerikanserne har nok en del elektrifiserte jernbanestrekninger, særlig på østkysten. Pennsylvania var jo kjent for sine elektriske GG1. Milwaukee Road hadde også en del elektriske jernbaner, men disse tror jeg er konvertert tilbake til diesel nå, evt. revet opp. Sikkert mange som vet mere om dette enn meg.

BNSF er forøvrig det selskapet i USA som bruker mest diesel på en vanlig dag i fredstid, har jeg lest et sted, mulignes wikipedia.

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 10:39
Vel, suburban strekninger er vel elektriske... Muligens med 3. skinne og ikke kontaktledninger... Og T-banene går jo på strøm. Men altfor lite. Global oppvarming har kommet for å bli og USA har myye blod på hendene!    Ikke bare for tog, mest av de derre enorme bilene de på død og liv skal kjøre overalt i. Det er altså ikke ulovlig å gå de 500 meterne til jobben, de hadde kanskje blitt kvitt fedmeproblemet også hvis de hadde gjort sånn småkjøring en uvane...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 00:28

Originally posted by KnuT KnuT wrote:


Mange steder i vesten (USA) må togene vente til tunnelen er utluftet før neste tog slippes inn.

Hva er det med amerikanere? liker de ikke elektrisitet? Finnes det i det hele tatt noen elektrifisert strekning i USA? Er det noen som kan fortelle meg hvorfor det er slik at de ikke gidder å satse på elektrisitet?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 23:36
Også Alstom har lansert hybridlok.

I brosjyren som er avbildet, står det at dieselgeneratoren kan slås av i tunneler.
Må jo være kjekt gjennom Lieråsen og Oslotunnelene så slipper man å forgifte lokførerene bak.
Mange steder i vesten (USA) må togene vente til tunnelen er utluftet før neste tog slippes inn.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 18:06
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Vi står nok høyst sannsynlig igjen med OBAS. Det er kun de som skal starte med ny kjøring om dagen. (Riktignok kan det være en annen eier av lokene.)

Hei

Kunne det tænkes at være bilfirmaet som køber og leaser dem til OBAS?

Who knows?

mvh

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 09:03
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Og ikke OBAS... Tviler på at NSB starter opp godstrafikk i eget regi igjen så..... Hvem står vi igjen med???....

Vi står nok høyst sannsynlig igjen med OBAS. Det er kun de som skal starte med ny kjøring om dagen. (Riktignok kan det være en annen eier av lokene.)

Kan det i såfall være at de leaser dem da.... Men fem lok er ikke det litt mange? Eller kanskje halvparten er som deler og betegne?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 08:54
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Og ikke OBAS... Tviler på at NSB starter opp godstrafikk i eget regi igjen så..... Hvem står vi igjen med???....

Vi står nok høyst sannsynlig igjen med OBAS. Det er kun de som skal starte med ny kjøring om dagen. (Riktignok kan det være en annen eier av lokene.)

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 20:49
MTAS
Connex tog AS
AS Valdresbanen
GM-Gruppen
Magne 

Edited by MY1201 - 08 februar 2007 at 20:56
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 20:39

Og ikke OBAS... Tviler på at NSB starter opp godstrafikk i eget regi igjen så..... Hvem står vi igjen med???....



Edited by Andreas - 08 februar 2007 at 20:40
Hilsen Andreas.   
Back to Top
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 20:16

Trur ikke det er:

Tågåkeriet

baneservice

cargonet

Hector

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 19:50

Begynner å bli litt av en "etterforskning" dette her

Ok så det er lite sannsynlig at det er Hectorrail som har kjøpt disse. OBAS har nok ikke råd ettersom regnskapene deres kun ender opp med negative tall. Tviler på at det er Cargonet....

Vi kan jo konkludere med at: time will show....

Hilsen Andreas.   
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 18:29
Originally posted by eika eika wrote:

Hector har nettopp bestilt nye lok, så de har neppe bruk for gammelt skrot...

Eirik

Skulle akkurat til å skrive det samme. Jeg hadde en del kontakt med hovedkontoret til Hectorrail for rundt et år siden, siden jeg skrev en liten artikkel til På Sporet angående kjøpet av Siemens-lokene. Det var åpenbart at Hectorrail hadde finansiell egenkapital i stor klasse, siden det er Høegh-Invest som styrer lommeboka. Derfor er det svært lite sannsynlig at Hectorrail har kjøpt falleferdige MZ"er fra Danmark.

De kjøpte forøvrig et diesellok for noen måneder siden, siden de trengte et skiftelok på en tømmerterminal i forbindelse med en 10-års kontrakt de fikk. De gikk rett ut i markedet og hentet et splitter nytt Vossloh G2000, som forøvrig har litra BR 941 hos Hector.

Siden dette er et MJ-forum kan jeg jo legge til fargekoden til Hector. Merk at de har ny logo, men at fargene er de samme.

  • Grå = Pantone 445C / CMYK 20,0,20,65 / Rgb 71,82,69
  • Rød = Pantone 180C / CMYK 0,79,100,11 / Rgb 227,48,0
  • Orange = Pantone 158C / CMYK 0,61,97,0 / Rgb 255,99,9
  • "X"en" = Pantone 123C / CMYK 0,24,94,0 / Rgb 255,194,17

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 18:17
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hectorrail virker til avanserer bra.... kanskje de har noen avtaler på gang????

Hector har nettopp bestilt nye lok, så de har neppe bruk for gammelt skrot...

Eirik

Nei det virker ikke som det er helt dem heller.... Er som sagt litt mer OBAS å kjøpe "godt brukt" materiel

Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 17:46

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hectorrail virker til avanserer bra.... kanskje de har noen avtaler på gang????

Hector har nettopp bestilt nye lok, så de har neppe bruk for gammelt skrot...

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 17:30
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Hei

Her i København er rygtet at fem stk. DSB MZ ll er solgt til et firma i Norge, for i nær fremtid at skulle køre biltog.!!

Det har ikke været muligt at opsnuse firmaets navn.

Med jernbanehilsen

Dan

 

 

 

Hmmm hvem kan det være????

Lukter jo litt Ofotbanen AS (er de godt brukt er det nok dem), men har de råd til yttligere inversteringer med deres økonomi???

Hectorrail virker til avanserer bra.... kanskje de har noen avtaler på gang????

Hvis det var Cargonet hadde vi kanskje visst det allerede....

Finnes det eventuelt noen andre som det kunne vært??  

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 14:53

Hei

Her i København er rygtet at fem stk. DSB MZ ll er solgt til et firma i Norge, for i nær fremtid at skulle køre biltog.!!

Det har ikke været muligt at opsnuse firmaets navn.

Med jernbanehilsen

Dan

 

 

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 13:00

Hadde nettopp forelesning om klima på skolen i går. Og du har helt klart rett når du nevner at vi kanskje ikke er så miljøvennlige som vi skal ha det til. Den gjennomsnittlige utslippsmengden av CO2 per person i Norge ligger på 7,5 tonn i året. Bare Tyskland og USA ligger over oss på henholdsvis 10,1 og 20,6 tonn. Snittet på kolden per person ligger på 3,9 så Norge er helt klart med å påvirke dette feil vei. Kilde: Det internasjonale energibyrået.

PS: dette begynner å bli litt of topic kanskje, men interessant er det

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 12:41
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

så det finnes amerikanere som har hørt om ordet miljøvern... Får nesten gi litt applaus til disse få


Jo da, de har da holdt på med dette en god stund.
RailPower er en av pionerene, og har utviklet teknologien som svenske SST bruker.
Og GE kommer visstnok allerede til våren med sitt store hybridlok.

Og jeg hørte at selv Toyota Prius" hybridteknologi har sin opprinnelse i bil-landet....
Vi er kanskje ikke så miljø-vennlige her hjemme som vi vil ha det til heller.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.