MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Underholdende märklin-filmer på Utube
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Underholdende märklin-filmer på Utube

 Post Reply Post Reply
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Underholdende märklin-filmer på Utube
    Posted: 30 januar 2007 at 00:16
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2007 at 08:45

Hei Eirik

Takk for linken.

Nr. 1 var ikke så gal. Hyggelig stemning med musikken, ok klipp og varierende kameravinkler. Et lite minus for å zoome live (en gang). Lyssettingen er fryktelig, inkludert skygge fra fotografen på bakveggen. Filmen burde vært delt i to, en for hvert tog.

Nr. 2 var tilsvarende ok, fram til der fotografen begynner med håndholdt kamera, bortsett fra overgangen mellom togene. Derfra er den helt forferdelig dårlig. Veiving med kamera, uten mål og mening. Autofokusen på kamera klarer ikke å følge med, så halvparten er uskarpt. Filmen burde vært delt i fler, en for hvert tog + helikopterturen.

Stort pluss for stødig kamera (unntatt helikopterscenene). Stort pluss for å klippe inn forskjellige vinkler. Stort pluss for å variere kamerahøyde.

Stort minus for å bare bruke eksisterende rombelysning (til og med lysrør, etter fargegjengivelsen å dømme). Det gir scener hvor toget bare blir en sort stripe, dybdeskarpheten blir heller ikke særlig god og  autofokusen på kameraet får det vanskeligere. Film og foto krever ekstra lys.

mvh Øyvind



Edited by ØyvindS - 30 januar 2007 at 08:46
mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2007 at 12:06

Denne har jeg sansen for. Stilig filming.

http://www.youtube.com/watch?v=WWH_1baXZnc

Tut, tut.
Back to Top
eskilm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eskilm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2007 at 17:38
ØyvindS:

Svært så kritisk du var da. Syns vel egentlig den første var ganske ok. Var vel heller musikken som var ganske klissete. Pluss at det var en del uharmoniske klipp.
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2007 at 10:39
Originally posted by Christian Christian wrote:

Denne har jeg sansen for. Stilig filming.

http://www.youtube.com/watch?v=WWH_1baXZnc

Hei Christian

Ja, den var bra.

Originally posted by eskilm eskilm wrote:

ØyvindS:

Svært så kritisk du var da. Syns vel egentlig den første var ganske ok. Var vel heller musikken som var ganske klissete. Pluss at det var en del uharmoniske klipp.

 

Ja, smaken er som baken.

Kritisk, moi?  Jo, jeg kunne jo valgt å holde labbene vekk fra tastaturet. Men du, kritikk er aldri farlig. Man kan velge å ignorere den hvis man synes den er uberettiget (eller er for stolt) eller velge å lære av den hvis man synes den har noe for seg. Likegyldighet eller taushet kan man ikke lære noe av. Jeg prøver også å se noe positivt i et bilde/film.

Egenprodserte bilder/film som folk her på forumet legger ut, får være i fred for mine kritiske fingre, med mindre de ber om det, for jeg vet at få bryr seg om uoppfordret kritikk, selv om den er aldri så konstruktiv.

Jeg vet ikke så mye om film, men foto og lyssetting har jeg rimelig bra kontroll på. Så hvis noen vil ha min ærlige mening (ros og ris), så bare post noe under fotografering (her eller på Norsk MJ-forum) og be om kommentarer.

mvh Øyvind

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
eskilm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eskilm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2007 at 13:56
Jada, ikke jeg som har laga filmen, så det er egentlig det samme for meg.
Det er vel kanskje ikke privatpersoner som har laga filmen, og da kan man jo være litt mer kritisk.
Er forresten i klubben for å stort sett gi negativ kritikk, og ikke så mye positiv kritikk. Har uansett en oppfatning av mj-film stort sett ikke er mye å skryte av. I alle fall hva jeg har sett.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2007 at 14:25

Såvidt jeg kan skjønne ut fra kommentarene som ligger ved de to videoklippene så er anlegget et hjemmeanlegg bygget opp av far og sønn over en 14 års periode, og jeg tror det er sønnen som har laget filmene, så det er nok i høyeste grad snakk om amatørfilming.

Eirik

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.