MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB og design!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB og design!

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB og design!
    Posted: 27 januar 2007 at 23:49
Jeg lurer på når de forskjellige designene til NSB kom. Gammeldesign, mellomdesign og nydesign. De to første er egentlig mest av nysgjerrighet. Nydesign er egentlig den jeg lurer mest på etter at jeg nå vurderer å bestille B7 vogner (fant på en masse situasjoner der jeg har spart penger f.eks ved å gå lite på byn, bruke mobilen lite og la være å dra på voss denne helgen, osv....  ). Anyway, det jeg prøver å komme frem til er hvilke B7 vogner som er tidsriktig bak min EL16 i nydesign (har dessverre ikke noe EL18 lok). Noen her som kan hjelpe med det??
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
eskilm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eskilm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2007 at 05:34
http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=207&nid=2


Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 21:24
Ja, før bm73 (signatur) kom på sørlandsbanen kjørte de
el17 med B7 vogner i gammel design.
El17 er veldig lik til el 16.
Jeg tror B7 i gammel design er rød og svart.
Jeg tror ny design brukes mest på bm70 (Agenda).
Jeg ville tatt gammel design.
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 21:36

Det er en utbredt misforståelse at B7-generasjonen har vært i "gammeldesign" og "nydesign". B7 var og er det man hele tiden har kallt "nydesign". Verken mer eller mindre. Enkelte nyanseforskjeller ettersom hvordan blandingsforholdet i lakkboksen var, kan jo hende det har vært. Men B7 har aldri hatt noe "gammeldesign".

Enkelte av de først leverte El 17 hadde en annen tone i rødfargen enn det som var meningen. Men her er det heller ikke snakk om noe annet design. Disse lokene fikk forøvrig etterhvert en mer korrekt fargetone. Jeg skjønner det er mange som stusser over navnene "gammel"- og "nydesign", men det hele er en misforståelse som antakelig grunner ut fra NMJ på Strømmen.

Se forøvrig bildene under av nyleverte B7-vogner. Det som heter "gammeldesign" er sølvgrått tak, jernoksyd rødfarge som har gul stripe. Ikke så mye slik å spore på disse vognene.....

http://pix.njk.no/31/31805-B727014.jpg

Hilsen  Kjetil

Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 21:51
Det her er det jeg mener med nydesign.
www.jernbane.org/materiell/personvogner/b7/
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 22:28
Har man egentlig et offisielt navn på den nyeste designen vetle viser til? Nydesign er etter min fortåelse tomatsupperød/sort design.

Navnforslag: Puke-livery (litt min egen, mest en eller annen brites), Nyestedesign, Strikketøy... Noen flere?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 22:41

For å gjøre ting litt klart her, så er dette de forkjellige designene som har vært hos NSB med NSB"s navn på det....

I tillegg til dette har vi det grønne flåmsbanedesignet.

Foresten lurer jeg også på om den "nyeste" designen har fått noe konkret navn?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 22:54

Og i tillegg hadde vi Signatur, Agenda og Puls som alle tre fortsatt eksisterer men uten navnet og logoen.

(og noen motorvognsett i blått/creme (66/88),et motorvognsett i grønn/creme (65, 67 eller 68?) og daddeleskene BM 89 i oransje/creme).

Har jeg fått med alt?

Petter

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 23:01

Det morsomme er at man fortsatt kan se f eks nattog med vogner i tre utgaver, nemlig gammel-, ny- og day- (det aller nyeste / tomatsuppe) design. Det tar tydeligvis tid å skifte farger på tog. Ikke slik som når Statoil skiftet design på bensinstasjonene (Norol/Statoil)(hva blir det neste?).

Petter



Edited by traiNman - 23 februar 2007 at 11:03
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2007 at 23:30
Hehe, ja det går mye Gammeldesign og mellomdesign fremdeles. På B7 turen så vi også dette. På de to oppsatte togsettene med B5 vogner og El 18 lok var det flere vogner i Gammeldesign, spesielt reisegodsvogner er man treige med å lakkere om, noen som kan tipe hvorfor???
Hilsen Andreas.   
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 11:47
For og si det på en annen måte fins det bare et design
for b7 fra nmj.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 22:56

Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

For og si det på en annen måte fins det bare et design
for b7 fra nmj.

Med andre ord det gamle nydesignet

Petter

Edit: skrivefeil



Edited by traiNman - 28 februar 2007 at 22:57
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 23:11
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

For og si det på en annen måte fins det bare et design
for b7 fra nmj.

Med andre ord det gamle nydesignet

Petter

Edit: skrivefeil

Hehe der har vi jo et navn jo.... noen som har lyst til å kontakte ledelsen i NSB og foreslå dette???

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 13:25

Vel, siden de fleste nye tog og vognfarger NSB har presentert den siste tia er nokså speisa, kan det vel kanskje passe med "Futura-design" ?? ....og når NSB til slutt innser at dette er designmessig avsporing....så kan de kanskje gå tilbake til en "Nostalgi-design"

...Eg bærre sp(ø)yr.....

 

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 17:52

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hehe, ja det går mye Gammeldesign og mellomdesign fremdeles. På B7 turen så vi også dette. På de to oppsatte togsettene med B5 vogner og El 18 lok var det flere vogner i Gammeldesign, spesielt reisegodsvogner er man treige med å lakkere om, noen som kan tipe hvorfor???

Senest 28. februar i år gikk El18 sånne vogner

http://www.youtube.com/watch?v=kmNWfyOE2q0

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.