MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Signal på OSL
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Signal på OSL

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signal på OSL
    Posted: 20 januar 2007 at 22:39

Hei, da jeg gikk av flytoget på Gardermoen her en dag, så jeg dette signalbildet:

"Dvergsignalet" viser skifting tillatt, mens "hovedsignalet" viser stopp. Rett etterpå passerte toget signalet for å kjøre inn på skiftesporet nord for stasjonen. Kan noen forklare meg hvorfor toget får kjøre på rødt?
Hadde det røde lyset blinket hadde jeg kanskje skjønt mer, for i såfall hadde det vært et forsignal til utkjørsignalet nord for stasjonen, mot Eidsvoll,. og da hadde det jo vært ok om toget passerte så lenge det bare skulle skifte inne  på stasjonsområdet. 

Hva slags signal er det øverste signalet, siden det kan passeres på rødt?

 

Hilsen Ben-Sigvald

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2007 at 23:52
Hei Ben-Sigvald,
det du ser er et indre hovedsignal med dvergsignal. Vi kan passere hovdesignal i stopp dersom dvergsignalet viser skifting tillatt dersom vi regnes som skift. For Flytogets del regnes det som tog inntil det har stoppet på Gardermoen. Det regnes som skift når det kjører opp i kulverten for å snu.
Betegnelsen skift brukes på materiell som skal flyttes internt på en stasjon, og det er jo akkurat det som skjer på Gardermoen. Hadde derimot toget skulle ha fortsatt opp til Eidsvoll hadde det ikke lengre vært skift og hadde måttet hatt grønt i hovedsignal.

Dersom du studerer hovedsignalet nærmere ser du at det har fire lys. Regnet ovenfra er det rødt, grønt, gult og grønt. De to øverste lysene er selve hovedsignalet, de neste to er forsignal til neste hovedsignal.

Rødt blinkende lys betyr akkurat det samme som fast rødt lys, nemlig stopp. Blinkende rødt lys brukes på blokksignaler og innkjør hovedsignaler. alle andre hovedsignaler viser fast rødt lys.

Sikkert litt rotete forklart, men i såfall er det bare å grave videre så skal vi vel klare å få det forklart til slutt . Vi er noen lokførere som skriver her nemlig, og ingen av oss påstår at vi er noen videre pedagogisk anlagt
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 20:22

 

Takk for bra svar.

Jeg har jo selvfølgelig tenkt litt feil i farten, kom ikke på at forsignaler er gule, og ikke røde, så det er jeg som rotet det til....

Synes din forklaring var ganske god.
Signalmasten på bildet består altså av tre signaler:

-Hovedsignal
-Forsignal til neste hovedsignal
-Dvergsignal

Hva vil det si at signalet er ett indre hovedsignal? Betyr det at stasjonsstrekningen er delt inn i to blokker og at det er satt opp ett annet utkjørsignal lengre nord?

Hilsen Ben

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 23:34
Hovedsignal, forsignal og dvergsignal er riktig.
Et indre hovedsignal er et hovedsignal som hverken er innkjør eller utkjør. Det brukes til å dele opp større stasjoner i flere blokkstrekninger. Oslo S har eksempelvis ved kjøring fra Romeriksporten mot Skøyen 6 indre hovedsignaler etter hverandre.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.