MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mur (og litt annet...)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mur (og litt annet...)

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mur (og litt annet...)
    Posted: 10 januar 2007 at 18:37
Hei alle sammen!

Jeg ønsker å lage en mur i terrenget på dioramaet jeg holder på med, men jeg vil veldig gjerne ha noen tips på hvordan dette kan gjøres. Den skal se ut som om den er laget av litt store betongblokker.

Ellers så lurer jeg jo litt på hva slags redskap folk bruker til å legge gips uten å lage spor og merker som ser urealistiske ut....
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2007 at 20:33

Jeg bruker vanlig sparkelspade til legge det ut med.  Helst av en med riktig bredde.  Risper murfuger med syl eller, stanleykniv når gipsen har størknet litt, men før den blir helt hard. 

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2007 at 21:45
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Hei alle sammen!Jeg ønsker å lage en mur i terrenget på dioramaet jeg holder på med, men jeg vil veldig gjerne ha noen tips på hvordan dette kan gjøres. Den skal se ut som om den er laget av litt store betongblokker.Ellers så lurer jeg jo litt på hva slags redskap folk bruker til å legge gips uten å lage spor og merker som ser urealistiske ut....


Sikkert ikke noe galt med betongblokker, men de ser nå litt triste ut sammenlignet med tørrmurer i litt røff naturstein.

Det finnes jo selv i dag en mengde tørrmurer på det norske jernbanenettet og i mange andre sammenhenger.

Tillater meg derfor å poste en link til en artikkel om å lage tørrmurer i gips på MJwiki.no:

Artikkel om tørrmurer

Her er et annet lite teaserbilde av tørrmurer (fra Numedalsbanen):



Ok, siden det nå var betong du spurte etter:
Denne betongmurtypen er ganske vanlig når det er snakk om *oppmurte* murer av betong:



Legg merke at muren skrår inn mot terrenget! Skulle jeg bygd en slik mur ville jeg først bygd landskap på vanlig måte (hardshell, styrodur eller hva du nå foretrekker) Så ville jeg bygd en forskaling av styren e.l lignende plast. Fyll så opp med gips på innsiden. Når man støper mot en plastform på denne måten kan kanskje overflaten bli i glatteste laget. Da kan det være en fordel å blande litt *svært* finkornet sand i gipsen som "tilslag".

Du trenger ikke bekymre deg for slippmiddel når du støper med gips mot glatt plast.

Når gipsen er herdet ferdig risser du steiner med et passelig spisst instrument. Biltema har noen greier som kan egne seg godt til rissing. ("risse og krokverktøysett" til den nette sum av 29,90: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80974

Bruk en metallinjalnår du risser.

Innfarging kan gjøres med flytende svart tusj tynnet med vann. Begynn med en svært tynn blanding, det er lett å gjøre gips mørkere, men umulig å beise den lysere!

Jeg foreslår på det varmeste at du finner deg en mur du ønsker å kopiere i modell. Jeg vet ikke målene på slike betongsteiner, men jeg tipper de er rundt 20X30 cm.

Del resultatet med oss!
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2007 at 21:52
Takker for gode tips! Når det gjelder tørrmur så er det helt klart et alternativ. Jeg tenkte rett og slett ikke på det, men det ser jo mye mer spennende ut.

Quote Del resultatet med oss!


Skal gjøre det... men bare hvis det blir verdt å dele!
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2007 at 15:42
Jeg har begynt steinproduksjon i kjelleren. Det er mye kjedelig arbeid, men forhåpentligvis blir resultatet bra...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.