MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Er dette ett "emne" for "fornorsking"?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Er dette ett "emne" for "fornorsking"?

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er dette ett "emne" for "fornorsking"?
    Posted: 06 januar 2007 at 11:56

Hei!

Hornby International relanserer noen "gamle" Rivarossi i år. Blant annet denne: Steam Locomotive Gr.200

Min umiddelbare tanke var at denne hadde vært relativ lik "Ulka" dersom den hadde hatt saltank istedet. Spørsmålet er allikevell om dette lokomotivet har noen likheter med noen av de norske, og således kan fornorskes?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 12:47
Tja de var jo ganske like...


Ulka i materielldatabasen



Edit: Bilder fjernet pga. reaksjoner på bruk av bilde med copyright.

Edited by carlf - 06 januar 2007 at 19:40
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 12:57

Hei!

Originally posted by carlf carlf wrote:

Tja de var jo ganske like... 

Og enda litt "likere" med den gamle hytta.

Link: NjK-Materielldatabasen

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 14:01

So vidt so eg kan sjå har dei ikkje like store akslar og hornbyen er kanskje litt i lengste laget. Men ellers eit fint lok. Ulka er eit skifte-lok mens det ser ut som om dette er eit toglok( liknar litt på NHJ fyste godstogslok).

MVH

Bjørnar Berge

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 19:27

Et lite sidespor i tråden: Bildet av Ulka i gamlestallen som er tatt av Svein Sando, er lastet opp her på MJFs server. Om tillatelse er innhentet fra Svein, er det selvsagt helt i orden. Men om bildet for eksempel er hentet fra NJKs materielldatabase (hvor det også finnes) og deretter lastet opp her, syntes jeg praksisen bør revurderes.

Hilsen  Kjetil

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 19:36
Originally posted by kness kness wrote:

Et lite sidespor i tråden: Bildet av Ulka i gamlestallen som er tatt av Svein Sando, er lastet opp her på MJFs server. Om tillatelse er innhentet fra Svein, er det selvsagt helt i orden. Men om bildet for eksempel er hentet fra NJKs materielldatabase (hvor det også finnes) og deretter lastet opp her, syntes jeg praksisen bør revurderes.


Hilsen  Kjetil



Jeg tok et bilde jeg hadde lagret på min PC og er ikke sikker på hvor det kommer fra... Jeg har nå fjernet bildet og skal hente inn link fra NJK materialbasen...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 19:41
Bildet er byttet ut med link...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 15:10

Hei!

En annen modell  som kanskje passer under dette topic, og emne for "fornorsking" er kanskje denne nyheten fra Märklin:

Märklin elrevisjonsvogn

Som jeg etter min oppfattning ikke er så ulik NSB LM1.01.

Noen som vet mer om forbildene, som har synspunkter på dette?

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2007 at 22:39

LM1 ble innkjøpt fra Tyskland og var nok temmelig lik det tyske forbildet for Märklins modell. En del detaljer kan nok ha blitt endret av NSB i årenes løp. Grunnen til at NSB ikke kjøpte flere av disse var blant annet at det ikke var plass til spise- /oppholdsrom i dem.

Petter

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2007 at 16:41
Hei!
 
Er dette "emne" for "fornorsking"?
 
Tycos 1890 4-6-0:
 
NSB type 14:
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.