MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kurveradie
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kurveradie

 Post Reply Post Reply
Author
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kurveradie
    Posted: 05 januar 2007 at 20:44

Hei!

Lurer på om noen kan svare meg på hvilken kurveradie

et damplok av typen 63 stortysker takler.

Geir Inge
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 21:42

Roco anbefaler en minsteradius på 41,5 cm for sine store damplok, så jeg tipper det kan gjelde stortyskere også. Selvsagt ser det ennå bedre ut om radien er større! Men dét har man jo ikke alltid plass til.

Mvh. Jon S.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 22:17

Hei!

Om jeg ikke husker helt feil, tror jeg at minimumsradien til Liliputs Stortysker er 43.5 cm.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 22:21

Men Märklin sin tackler selvfølgelig 36 cm

hvilket burde være standart på alle fabrikater

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 00:00
En fin tommelfingerregel er å forsøke å holde det absolutte minimum til 50 cm.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 09:53
Tillig sin br 52( det er type 63 ikkje sant) kan greie 310 mm.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 10:09

Hei!

Men Tillig produserer jo bare Br.52 i TT-skala (1:120).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 10:44
Lilliputs Stortysker klarer i følge papirene som fulgte med 360mm... og det "knickfrei"!

Den går fint på Rocolines R2(radius 358mm)!
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 11:01

Hei!

Hva der angår Liliputs Br.52 og kurveradier, husket jeg nok litt feil ja. På hjemmesiden til Liliput er den miste radien oppgitt til 42 cm, hvor det blant annet står: "Mindestradius 420 mm"

Kilde: Liliputs hjemmeside og næremere informasjon om Liliput Br.52

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GIG 23 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GIG 23 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 20:17

 

 

Hei!

 

Takk til alle som har svart.

 

Geir Inge

Geir Inge
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 20:50

Hei!

Men Tillig produserer jo bare Br.52 i TT-skala (1:120).

Men det er jo ein fin fin skala då, sjølv om at det skal innrømmast at det kanskje ikkje er heilt relevant i denne samanhengen. Dette er jo tross alt eit tema innen H0 skala.

Beklager å ha blanda inn TT i denne diskusjonen

Bjørnar Berge

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2007 at 12:32

Det er forskjell på Stortysker fra Liliput Wien og Liliput Bachmann.

Den første utgaven (5280) fra Wien krever størst radie ut fra min erfaring selv om den i følge papirene kan klare seg med "normalradius" (360 mm. )

Nyutgaven (L105200) fra Bachmann er oppgitt i papirene som følger med til å kreve 600 mm. radius (med stempelstangbeskyttelesrør montert).



Edited by Kjell H. - 07 januar 2007 at 12:33
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2007 at 19:25
Originally posted by Steen Steen wrote:

Men Märklin sin tackler selvfølgelig 36 cm

hvilket burde være standart på alle fabrikater

Tillater meg og være uenig Steen

Har man såpass dårlig plass at man må benytte slike krappe kurver på et fast hjemmeanlegg, så bør man kanskje vurdere å holde seg til å benytte korte lok og vogner, selv om jeg vet av erfaring at det ikke alltid er like lett

Dersom krav om å kunne benyttes i 360 radie fører til mindre forbilderiktig modell så mener jeg at et slikt krav bør vike plass til fordel for mer forbilderiktighet.

360mm er jo faktisk en relativt liten radie selv i N-skala....

Eirik

Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2007 at 20:57

Hei Eika

Det er helt Ok at du tillater deg å være uenig - det har jeg ikke noe problem med - min holdning er at det skal ikke være produsentene som setter begrensninger for utøveren - men utøveren som selv beslutter seg til hvilken løsninger som er de beste for ham selv, jeg liker å bestemme selv!

 

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2007 at 22:15
Originally posted by Steen Steen wrote:

Det er helt Ok at du tillater deg å være uenig - det har jeg ikke noe problem med - min holdning er at det skal ikke være produsentene som setter begrensninger for utøveren - men utøveren som selv beslutter seg til hvilken løsninger som er de beste for ham selv, jeg liker å bestemme selv!


Folk må jo få lov til å bestemme selv, så klart!
Men - når man presser digre damplok rundt trikkespor må det jo gå på noes bekostning - nemlig forbilderiktigheten. Det lar seg ikke gjøre å bygge en tilnærmet eksakt modell av et lok som Br52/stortysker hvis den skal snike seg rundt sånne hjørner... det må kompromisser til både her og der. Noen synes det er ok med sånne kompromiss, men jeg er ikke helt med på det.

En fullengdes passasjervogn på 36 cm radius får jo et voldsomt overheng og det ser ikke veldig bra ut! Sånne vogner trenger minst 70-80 cm ... i overkant for mange hjemme, selvsagt. Men ikke mindre riktig av den grunn!

Strengt tatt skulle vi vel ligget på minimum 3-400 cm radius, normalt, og ikke under 200, for å følge forbildet. 1/10 av dette er lite.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2008 at 17:39
Hei!
 
Originally posted by GIG 23 GIG 23 wrote:

Hei!

Lurer på om noen kan svare meg på hvilken kurveradie

et damplok av typen 63 stortysker takler.

Jeg kan jo bare opplyse om at Gützold sin Stortysker med stivrammetender, klarer Trix C-skinne Radius nr. 1 (360mm). Det ser ikke pent ut, men det er teknisk mulig.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2008 at 22:49
Jeg har Márklinversjonen og den takler den skarpeste radien til Márklin på 30 grader.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2008 at 15:24
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Jeg har Márklinversjonen og den takler den skarpeste radien til Márklin på 30 grader.
 
Nå måler vel radier i cm og ikke grader, men jeg regner med det du mener er at loket klarer Märklins R1, hvilket vel er omtrent som Trix sin R1 nevnt av Roger i innlegget ovenfor regner jeg med (uten å ha sjekket katalogene)
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2008 at 15:42
 
Gützolds klarer den minste radien til Lima. Sikkert ikke bra, men det er teknisk mulig. 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2008 at 23:57

Hvorfor er det så viktig å operere med skarpe kurveradier hvis det er plass til til å gjøre de større? Det tar seg unektelig bedre ut med større kurveradier. Toget beveger seg på en annen måte gjennom landskapet ved kjøring på store ( min. 60 cm ) kurveradier enn på skarpe. Ved skarpe radier blir det liksom mer trikkelinje enn jernbane. Hvis plassen ikke tillater radier større enn 40-45 cm, bør materiellstørrelsen vurderes. Det ser ikke godt ut når en "Stortysker" går gjennom en slik kurve. På mitt eget anlegg er minste kurveradius 65 cm, rommet er 4x4 m. Jeg hadde en "stortysker som gikk der av og til. Det så ikke godt ut. Maskinen var for stor og ble til slutt tatt av anlegget for godt. De største lokene som går der i dag er type 18c.

Steinar Jeppestøl
SJ
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2008 at 10:39
I mitt tilfelle var det kun en testkjøring av lok på de skinnene som tilgjengelige der og da.
 
Men, jeg er enig med deg Steinar, større kurveradier ser uansett bedre ut enn krappe kurver.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2008 at 11:29
En grei løsning er vel å legge så krappe kurver materiellet takler i tunnell og så lange kurver som du har plass til synlig.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2019 at 00:25

Jeg er klar over at dette er en gammel tråd, men jeg har gjort et par forsøk som det kan passe å nevne her.

Jeg prøvekjørte en BR52 fra Liliput Wien, dvs. utgaven som kom rundt 1980, på GeoLine R3, altså en radius på 434,5 mm. Det gikk ikke, den sporet konsekvent av med første drivaksel. Dette var et eksemplar som var kjøpt brukt uten emballasje og dokumentasjon, så jeg vet ikke hva den er ment å skulle klare. Det går an å tvinge den inn på denne radien, men det blir antagelig så stor motstand at det er lettere for hjulet å klatre over skinnetoppen. Noe av motstanden skyldes nok koblingen mot tenderen. Det kan også være at den trenger mer innkjøring. Ut fra et par Liliput-kataloger jeg har fra 1979-1981, ser det ut til at deres standard-radius, som fulgte med startsett og ble vist i sporplaner, var 457 mm (18"), selv om de også hadde skinner med radius 380 mm (15"). Siden det ikke står noe om minste radius for disse modellene i katalogen, burde de derfor klare 457 mm, men jeg har ikke testet det ennå.

Så prøvekjørte jeg en Gützold NSB type 63, fra rundt 1993. Det gikk greit både ved 434,5 mm og 415 mm. Ved 358 mm sporet fremre løpehjul av de første gangene i én kurveretning, men etter flere forsøk gikk det greit. Så det er mulig det holder med litt innkjøring, men så liten radius er nok helt på grensen.

Stempelstangbeskyttelesrør var ikke montert på noen av dem, og de hadde ikke vært kjørt på ganske lenge.

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nyutgaven (L105200) fra Bachmann er oppgitt i papirene som følger med til å kreve 600 mm. radius (med stempelstangbeskyttelesrør montert).

Da formoder jeg at de 420 mm som står i katalogen og i teknisk info på flere nettbutikker, gjelder når stempelstangbeskyttelesrør ikke er montert.


Litt lesing av tyske fora kan tyde på at flere har problemer med kjøreegenskapene til store Liliput-damplok:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=156171

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=94982



Edited by TorsteinS - 23 oktober 2019 at 11:33
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2019 at 13:26
Jeg er veldig fornøyd om store damplok går i 50 cm kurveradie, men minste idelle for min del er 60 cm. Å kjøre disse helt på grensen skaper bare trøbbel og risiko for avsporing, samt at det visuellt ikke er pent.
Dette gjelder også lange passasjervogner.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2019 at 23:40
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

[...] Å kjøre disse helt på grensen skaper bare trøbbel og risiko for avsporing, samt at det visuellt ikke er pent. [...]
Hensikten for min del var å finne ut om disse modellene ville være kjørbare på et påbegynt klubbanlegg, der det blir noen skjulte spor med radier ned i ca. 42 cm. På de skjulte sporene betyr selvsagt ikke det visuelle noe, men der er det desto viktigere å unngå avsporinger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.