MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny her... Nesten...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny her... Nesten...

 Post Reply Post Reply
Author
AndersKT View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersKT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny her... Nesten...
    Posted: 05 januar 2007 at 02:37

Hei.

Jeg vurderer å begynne med modelltog igjen, og da skal jeg ikke gjøre den samme feilen som jeg gjorde sist, (Norsk og vekselstrøm) da det ble for dyrt for meg. Så nå vurderer jeg å ta lok og vogner jeg liker og kjøre likestrøm og digitalt så får resten være...

Jeg har nemmelig ett par tog på ønskelista:

TGV både oransje og blått (muligens også Duplex). Her har jeg problemet med at jeg bare finner Lima og Jouef. Jeg hadde en Lima El.14 og jeg må vel si at den ikke akkurat imponerte meg... Både driftsmessig og utseende... Jouef vet jeg ikke noe serlig om så der kan jeg ikke si noe... Så mitt første spørsmål blir, har noen erfaring med noen av disse modellene? Hvis ja, er det noe å annbefale?

Jeg må vel også si at jeg er litt svak for LNER Class A4 og spessielt "Mallard" lokomotivet, men her finner jeg ikke mange produsenter (Hornby, Lima og Lilliput), og de jeg finner produserer i 00... Så spørsmål, åssen er 00 skala iforhold til H0? Er det lett å se på ett anlegg med andre H0 tog?

Har også lyst på de britiske HST 125 toget, og her gjelder sammespørsmål som den over...

Og siden jeg er kvart japansk, så MÅ jeg vel nesten ha noen Shinkansen tog... Spessielt 0-serien... Men her finner jeg ingen produsenter i H0... Det finnes sikkert og det er sikkert noen av dere som vet om noe, så jeg håper at noen kan skrike ut om noe... Jeg mener å huske ifra en katalog jeg har at Kato produserte 500-serien, men jeg husker ikke om det var i H0 eller N... Jeg vet med 99% sikkerhet at de produserte 700-serien i N...

Puh... Det var langt... Jeg håper at det er leselig for dere, og hvis dere ser noen trykkleifer så ikke bit hodet av meg, men heller tenk på tidspunket dette ble skrevet... Jeg burde ha lagt meg for evigheter siden men dette er noe som har gnagd, meg nå over en lang tid og jeg MÅTTE få det ut...

P.S; Er eBay ett trygt sted å kjøpe lok og vogner ifra?

Takk for oppmerksomheten...

Anders K.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 08:17

Hei!

Velkommen til dette forum Anders, og velkommen tilbake til mj-hobbyen!

Hva der angår skalaforskjeller H0 vs 00, er jo størrelsesforholdet i H0 1:87, mens det i 00 er 1:76. Begge går derimot på skinner med sporvidde 16.5 mm. Siden den bristiske lasteprofilen samtidig er smalere enn den øvrige europeiske, vil det ikke fremstå som om forskjellene er så store. Jeg begynte selv med britiske tog i 00.

Hva der angår å handle på E-bay, så er det vel egentlig ingenting som er helt trygt her i verden. Selv har jeg dog kun gode erfaringer med handling på E-bay.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 08:50

Hei Anders

 

Velkommen tilbake til modellhobbyen

Jeg kan hjelpe deg litt vedr noen av de modeller du søker.

Mehano produserer TGV i blått (både alm og duplex) både AC/DC TGV i oransje vet jeg ikke hvem som produserer.

http://www.mehano.si/?PID=27 

og kan bestilles gjennom din forhandler.

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 10:18

Hei Anders

Velkommen tilbake til hobbien og til forumet.

Shinkansen 500 laves av japanske Tenshodo. Et par linker:

http://www.tenshodo.co.jp/railroad/new/ho/500/index.html

http://www.miniatur-wunderland.de/forum/shinkansen-500-in-h0 -t1907.html

Lykke til

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
AndersKT View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersKT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 13:38

Takker for svar...

Skal prøve å stille spørsmål i rekkefølge her så, Roger; har du no bilde av et 00 tog stående vedsiden av et H0 tog?

Steen;
Er dette et sett du har eller har sett nøye på? Jeg har egentlig ikke noe erfaring med Mehano. Jeg har sett deres CD66 (Riktig betegnelse?) og den så flott ut, og dersom TGV.en er i samme kvalitet så er jeg solgt... Men så kommer prisen inn i bildet...

ØyvindS;
Er dette settet ute nå? Det så jo meget fint ut, men i og med at det er en japansk produsent så er det vel vanskelig å få tak i i norge. Og etter det så er det vel hva det koster...

Igjen takk for svar...

Anders K.
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 14:02
endelig kommer det lille av japansk jeg har lært til nytte... prisen for 500-seriesettet er 67290 yen (ca 3400Nkr med dagens kurs). 5 eller 6 vogner. Ikke ille pris det...
Back to Top
AndersKT View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersKT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 14:22

Heisann... Det var jo ikke ille i det heletatt...
Men så kommer frakt og moms... Jeg tror ikke det blir noe toll, da dette i teorien går under kategorien "leker" og det er tollfritt...
Men nå må jeg finne ett sted som selger det da...

Anders K.
Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 15:14

Hei Anders

Jeg har modellen selv sammen med de andre fra Mehano

Flotte modeller til en ganske rimelig pris - ca 2000,- i AC for et 3-delt sett

http://www.modelltog.com/lyntog.htm

på ovenstående link ser du de 3 forskjellige modeller jeg har av lyntog fra Mehano - jeg har også fått tak i den nye AVE fra Electrotren, bilder kommer senere, den er ennda flottere om mulig - alle flotte modeller til prisen. 

Om Mehano generelt kan man si - flott og kvasse støp til en overkommelig pris, der ut over har de enkelte modeller som er ekstra fine (prestige - line) "Blue tiger, Vossloh med flere"

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 15:41
Originally posted by AndersKT AndersKT wrote:

Skal prøve å stille spørsmål i rekkefølge her så, Roger; har du no bilde av et 00 tog stående vedsiden av et H0 tog?




Her er et:



Norsk G-vogn til høyre og en britisk hornby vogn til venstre...

Edit: de står rett ved "F" tastene, så kan du sammenligne!

Edited by carlf - 05 januar 2007 at 15:43
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 15:46
Når jeg ser på det er 00 vognene litt høyere men det kommer av at understellene er høyere i england fordi plattformer er endel høyere der enn her på bruket...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
AndersKT View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersKT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 18:37

Oj, forskjellen er ikke større?
Da går det jo ann å kjøre både 00 og H0 sammtidig da...
Jeg var egentlig redd for at jeg skulle ende opp med et lokomotiv som var groteskt mye større enn andre lok...

Men tilbake til Mehano, så mener jeg at en kammerat av meg har en Thalys... Jeg får vel se litt på den en gang jeg er hos han. Men åssen er det med digital dekoder i disse togene? Fungerer pantografene?
Og åssen er det med vogner, jeg har sett litt på nettet og jeg finner kun ett begynner sett med en motorvogn, to "vanlige" vogner og en styrevogn...

Det nye AVE toget var jo meget kult, så kunne du sende en mail med noen Hi-Res bilder til meg? Mailen skal stå i profilen min...
Det navnet minner meg om et annet tog, APT. Finnes dette i modell?



Edited by AndersKT - 05 januar 2007 at 18:41
Anders K.
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 20:03

Jeg har selv Thaly-settet med dekoder. Fungerer utmerket, men du må også sette inn en dekoder i styrevognen for at lysene skal skifte.

Om pantografen virker vet jeg ikke. Egentlig uvesentlig når man kjører digitalt.

Mehano har to tilleggssett á tre vogner til disse settene.

Øistein Y.

 

magnus
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 21:48

Originally posted by Roger Roger wrote:

Hva der angår skalaforskjeller H0 vs 00, er jo størrelsesforholdet i H0 1:87, mens det i 00 er 1:76. Begge går derimot på skinner med sporvidde 16.5 mm. Siden den bristiske lasteprofilen samtidig er smalere enn den øvrige europeiske, vil det ikke fremstå som om forskjellene er så store. Jeg begynte selv med britiske tog i 00.

Jeg har en kompis som var i London og kikket på tog, og han mente at et 00-lok ville se vel stort ut i forhold til H0-lokene. Eller rettere: Altfor stort! (og dét trass i at han setter kjøreglede foran nagletelling) Så du bør kanskje sjekke lokstørrelser også, før du bestemmer deg...

Mvh Jon S.

Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 22:02

Vedr Mehano

pantografer funker ikke - alle sett har nem 8 pins plugg slik at digitalisering ikke er noe problem - bemerk at i AC er det bare en omskifter av ukjent fabrikat som sidder i - og dette er ikke noen dekoder.

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
AndersKT View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersKT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 22:23

Ok, så det er lett å bygge om til digitalt altså. Jeg fryktet egentlig mye lodding og jeg og loddebolten er ikke akkurat bestevenner for å si det sånn...

Men åssen er det med mulighet for lyd i elektriskelok? Jeg vet at diesel og damplok har, men har ikke sett eller hørt om lyd til elektriske tog. Jeg har stått ved siden av ett El.17 lok så jeg vet at elektriske tog ikke er lydløse... Men duverden hvor gøy det hadde vært med en TGV eller Thalys med lyd...

Anders K.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 23:00

Hei!

Originally posted by Jon S. Jon S. wrote:

Jeg har en kompis som var i London og kikket på tog, og han mente at et 00-lok ville se vel stort ut i forhold til H0-lokene. Eller rettere: Altfor stort! (og dét trass i at han setter kjøreglede foran nagletelling) Så du bør kanskje sjekke lokstørrelser også, før du bestemmer deg...

Forskjellene fremstår nok som mye mer tydelige dersom man sammenlikner samme type lokomotiv i henholdsvis H0 og 00. Samtidig vil forskjellene virke mindre på ett mindre lokomotiv enn på ett stort. Men som sagt, den britiske lasteprofilen er mindre enn den øvrige europeiske, og således vil forskjellene bli vanskligere å oppdage.

Jeg begynte selv med Hornby i 00, og ha således "litt føling" med disse modellene, og jeg synes ikke forskjellen er urovekkende stor. Jeg har også registrert både rullende materiell og detaljering i 00 på norske FREMOduler, uten at andre tydligvis har bemerket "størrelsesforskjellene".

Det med at man Storbritania innførte 00 når resten av Europa begynte med H0, skal visstnok henge i sammen med den mindre lasteprofilen jeg nevnte over. Det fantes den gang ikke rimelige drivverk som var små nok til å passe innenfor kåpa til britiske modeller i H0, fordi de måtte bli mindre enn i de øvrige europeiske H0-modellene (på grunn av mindre lasteprofil). Man valgte derfor en mellomløsning; samme sporvidde (16.5 mm) men litt større lokomotiv og vogn overdeler (1:76), slik at drivverkene som ble benyttet i datidens H0-modeller ville passe i de britiske modellene.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 23:23
Originally posted by AndersKT AndersKT wrote:


Men åssen er det med mulighet for lyd i elektriskelok? Jeg vet at diesel og damplok har, men har ikke sett eller hørt om lyd til elektriske tog. Jeg har stått ved siden av ett El.17 lok så jeg vet at elektriske tog ikke er lydløse... Men duverden hvor gøy det hadde vært med en TGV eller Thalys med lyd...


Jeg har LokSound-dekodere i flere av mine E-lok og kan underskrive at det helt topp.

- Min BM64 har fått lyd fra et tysk E40.
- Mine tyske E-lok med lyd er en E10 og E91 (den siste har lyd fra E75 siden det var den som lignet mest).
- Min Heljan Di3 har original samplet lyd levert av Bergen Modelljernbane.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
AndersKT View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndersKT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 14:27

Hmm... Dumt spørsmål men hva er egentlig lasteprofil? Jeg tenker egentlig på hvor grove skinnene er men jeg vet ikke om det er riktig.

Wops trykket feil, var ikke ferdig med posten...
Uansett...

Åssen er det med sånn lyd, kjøper man en dekoder og får den kodet med lyd eller er de ferdig kodet? Fordi dersom man kan kode de så er det sikkert ikke noe problem å få tak i litt mer skjeldene lyder som f.eks. TGV... (Har visstnok en helt spessiel lyd pga. noen vifter på taket etter hva jeg har hørt...)



Edited by AndersKT - 06 januar 2007 at 14:32
Anders K.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 15:03

Hei!

Lasteprofil er den norm som definerer hvor stor/høyt/bredt tverrsnittet/profilen av det rullende materiellet kan være for at det ikke skal komme bort i alt som står linjelangs.

NEM har også en norm for laste/frittromsprofilen for modelljernbane:

NEM 102

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2007 at 08:56
Originally posted by AndersKT AndersKT wrote:


Åssen er det med sånn lyd, kjøper man en dekoder og får den kodet med lyd eller er de ferdig kodet? Fordi dersom man kan kode de så er det sikkert ikke noe problem å få tak i litt mer skjeldene lyder som f.eks. TGV... (Har visstnok en helt spessiel lyd pga. noen vifter på taket etter hva jeg har hørt...)


LokSound-dekoder forhandles av flere MJ-forretninger. Dersom du kjøper hos Amundsen Hobby, så hjelper Nils Gullhav (Nils Småservice) deg med litt programmering av dekoderen med ESU"s LokProgrammer.
Dersom du har noen andre lyder som du ønsker er det sikkert ikke helt umulig - snakk med Nils.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Jeffen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 18 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jeffen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2007 at 23:44
Originally posted by AndersKT AndersKT wrote:

Heisann... Det var jo ikke ille i det heletatt...
Men så kommer frakt og moms... Jeg tror ikke det blir noe toll, da dette i teorien går under kategorien "leker" og det er tollfritt...
Men nå må jeg finne ett sted som selger det da...

-Sakset fra Toll.no

-Innførsel av varer med vareverdi over 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

-Men det kan nok lønne seg å spørre avsenderen om vedkommende kan skrive ned verdien på varen, slik at den kommerunder dette beløpet.... -men på det settet du ser på, er vel det ikke aktuelt....

 

 

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 00:07

Lenger oppe i tråden var det snakk om forskjellen i størrelse på HO og OO. Jeg har to modeller av det danske skifteloket Traktor 6. Det er et britisk bygd Class 08 som DSB kjøpte etter krigen en gang. Den ene modellen er en Lima modell i OO-skala, den andre er en Roco modell i HO. Her er begge fotografert sammen slik at man kan sammenligne.

Roco (HO) til venstre - Lima (OO) til høyre (klikk på linken).

https://eurofoto.if.no/show_image.php?bid=62528000

Petter



Edited by traiNman - 26 januar 2007 at 00:09
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2007 at 18:48
Hei!
 
Appropos skalaforskjeller mellom H0 og 00.
 
På anlegget Overlord er det blandet en masse 00 og H0 modeller. Kan du se forskjell på hvem som er hvem?
 
Link: Overlord
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.