MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kommende Fremobygger?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kommende Fremobygger?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kommende Fremobygger?
    Posted: 03 januar 2007 at 20:39

Hei

Jeg følger meget med på denne spændende side. Igennem mange år er jeg kommet i området omkring Nesbyen og har stadig et specielt godt øje til dette parti fra Hv7 ved Svenkerud. (Nesbyen - Gol) Tre broer på et lille område?

Jeg har aldrig bygget Fremo, men finder mig selv som en erfaren modelbygger og vil gerne prøve. Har nogen nogle gode ideer?

 Mvh

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 22:09

Hallo Dan!
Det lyder som et spennende prosjekt.  Jeg kjenner ikke selv området, men kan komme med de følgende rådene: 

  • Jernbanesporet MÅ følge FREMO-normen. Det betyr vanligvis at sporet går rett fram i en meters lengde, eller du kan selvsagt lage en sving, dersom forbildet er slik at jernbanen svinger. (Hvaslags bro er forresten den øverste? Vei eller jernbane?)
  • På bildet synes det som om den øverste broen og jernbanen krysser hverandre temmelig vinkelrett. Jeg vil allikevel anbefale at du legger veien på skrå (ikke 90º) i forhold til jernbanen - da får du både en lengre veistrekning, og det ser mindre "oppstilt" ut (men dette vet du sikkert!). Tegningen viser hva jeg mener, men du kan selvsagt legge veien i en annen (stumpere) vinkel om du foretrekker det.
  • Terrenget ute ved endestykkene MÅ følge FREMO-normen. Derfor får du et terreng som skrår opp i to av hjørnene, og en vanlig modul gir inntrykket av at jernbanen ligger omtrent midt i en skråning.
    Du har imidlertid muligheten for å legge de høye hjørnene stikk motsatt i forhold til hverandre, og får da en "jokermodul" (heter det vel?) - tenk deg da de høye hjørnene oppe til venstre og nede til høyre på tegningen. Dermed får modulen inntrykket av en lavsidet dal, og at veien går i bunnen av denne. Du må gjerne justere modulsidene (oppe og nede på tegningen) så de passer til terrenget, altså dypest omtrent der hvor veien går (er der forresten en elv også?).

(Obs: Veiene er ikke tegnet med riktig bredde her! "Not to scale")

Du får sikkert flere tips, men dette var noen. Lykke til!

Mvh Jon S.



Edited by Jon S. - 03 januar 2007 at 22:11
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 23:06
Ja, her har jeg nok blitt kjørt (og kjørt selv) en del ganger. En gang i ambulanse med brukket bein 
Det er vel RV7 som passerer over Hallingdalselva på brua i forgrunnen før den går under jernbanen på den lille brua til høyre.
Jernbanen krysser så elva på den store brua til venstre.

Jeg gjorde et søk på Norge i Bilder - men har ikke klart å legge inn direkte link til bildet.
Søk på
Fylke: Buskerud
Kommune: Nes
Stedsnavn: Svenkerud
Da skal du få opp et fint flyfoto som fint viser denne doble elvekryssinga.

Jeg synes også dette må være en fint utgangspunkt for en fremo-model.
Svenkerud minner jo også om tilsvarende langs Feather River i USA.
Se S M Holts foto.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
kjodleiken View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjodleiken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 23:11
Jon,

Ut fra det jeg ser fra dette kartet: Kart Svenkerud på Finn.no ser det ut som at Dan har stått ca ved krysset mellom Rv7 og Fv213 og tatt bildet.

Her går det fram at elva starter nederst i høyre hjørne på bildet og går først under veien, den nærmeste broa, deretter under jernbanen den store grønne. Videre går veien under jernbanen like ved den store grønne.

Jernbanen får i en slak S-kurve, dersom dette kartverket er sånn noenlunde riktig og like nord (høyre for bildet) ligger Svenkerud hp som ble nedlagt i 1984.

Jernbanebrua over elva er 53 m, som vil si 60,9cm i H0.
Med MJ-hilsen
Kjetil Sørlund
Modelljernbaneverket Stavanger Distrikt
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 09:05

Hei Dan

Det kan bli en spennende modul med dramatisk landskapsutforming dette her. Som antydet ovenfor vil lengden på broene såvidt passe inn på en 1-meters modul. Du kan kanskje vurdere å forlenge til 120 cm.

På en standard FREMOdul ligger sporets overkant 200 mm over underkant av modulen. Dette kan bli snaut for en riktig fremstilling av elva som går under, og det er mulig du bør vurdere å lage modulen litt "dypere" på sidene der hvor elva kommer ut over kanten. Det kompliserer byggingen litt, men er ikke så vanskelig tross alt.

Bruer er alltid spennende på moduler, og med tre bruer på samme modul burde dette bli flott. Min anbefaling er å lage en rett modul, 120 cm lang, med veien kryssende på skrå slik at du får plass til veibrua. Det vil sikkert være naturlig å bruke en jokermodul (eller endevender) som Jon antyder. Husk på at både vei og elv skal komme ut over sidekantene, ikke endene, av modulen.

Lykke til med videre planlegging.

Hilsen Halvor

Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 09:24
Originally posted by Jon S. Jon S. wrote:

Hallo Dan!
Det lyder som et spennende prosjekt.  Jeg kjenner ikke selv området, men kan komme med de følgende rådene: 

  • Jernbanesporet MÅ følge FREMO-normen. Det betyr vanligvis at sporet går rett fram i en meters lengde, eller du kan selvsagt lage en sving, dersom forbildet er slik at jernbanen svinger. (Hvaslags bro er forresten den øverste? Vei eller jernbane?)
  • På bildet synes det som om den øverste broen og jernbanen krysser hverandre temmelig vinkelrett. Jeg vil allikevel anbefale at du legger veien på skrå (ikke 90º) i forhold til jernbanen - da får du både en lengre veistrekning, og det ser mindre "oppstilt" ut (men dette vet du sikkert!). Tegningen viser hva jeg mener, men du kan selvsagt legge veien i en annen (stumpere) vinkel om du foretrekker det.
  • Terrenget ute ved endestykkene MÅ følge FREMO-normen. Derfor får du et terreng som skrår opp i to av hjørnene, og en vanlig modul gir inntrykket av at jernbanen ligger omtrent midt i en skråning.
    Du har imidlertid muligheten for å legge de høye hjørnene stikk motsatt i forhold til hverandre, og får da en "jokermodul" (heter det vel?) - tenk deg da de høye hjørnene oppe til venstre og nede til høyre på tegningen. Dermed får modulen inntrykket av en lavsidet dal, og at veien går i bunnen av denne. Du må gjerne justere modulsidene (oppe og nede på tegningen) så de passer til terrenget, altså dypest omtrent der hvor veien går (er der forresten en elv også?).

(Obs: Veiene er ikke tegnet med riktig bredde her! "Not to scale")

Du får sikkert flere tips, men dette var noen. Lykke til!

Mvh Jon S.

Det finnes forøverig rester av en tredje bro i området (von Falkenhorst brüce).  Denne ble bygget i 1940 ettersom jernbanene her ble brutt ved at broa ble sprenget av norske styrker på retrett oppover dalen i april/mai 1940.  deler av brofundamentene finnes litt lenger ned i Hallingdals elva.  De sees fra bilbrua.  I tillegg er det en ganske massiv fylling som viker av fra veien på vestsiden av elva.  Viser ellers til Banedata 2004 (NJK) side 165.

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 13:15
Det er - var i alle fall - en tømmeropplastingsplass rett nord for bruene.
Ser ut til at krana stod da flyfotoet ble tatt.
I følge NJKs banedata (gammel utgave) var Svenkerud en lasteoppstillingsplass og holdeplass.
Jeg huskser i alle fall krana fra da jeg bodde i Hallingdal, men det er lenge siden.
Det kunne jo være en interessant modul nr. 2.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 23:03

Dan, spennende prosjekt. Det kan bli en flott modul.

 

 

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 08:38

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Det er - var i alle fall - en tømmeropplastingsplass rett nord for bruene.
Ser ut til at krana stod da flyfotoet ble tatt.
I følge NJKs banedata (gammel utgave) var Svenkerud en lasteoppstillingsplass og holdeplass.
Jeg huskser i alle fall krana fra da jeg bodde i Hallingdal, men det er lenge siden.
Det kunne jo være en interessant modul nr. 2.

 

Krana er borte, men skinegangen til den ligger inne i ugresset.  Godshuset stod, iallefall i 2004.  Stasjonsbygningen ekisterer også, om ikke her.  Den er blitt gitt nytt liv som Røykenes st på Setesdalsbanen.

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 10:47

Hei Allesammen

Tak for de mange fine tilbagemeldinger. Jeg har nu fået endnu mere blod på tanden og vil arbejde videre med planlægningen. Jeg lægger det ud her på Fremosnakken, når jeg har et udkast til det videre arbejde.

Har nogen fotos af broer i Norge, set fra dækket.

Har stålbroer feks. lukket eller åben overflade under skinnegangen, - har stenbroer ballast eller ligger skinnegangen kun på det "bare" underlag, - har skinnegangen over broer feks. tvangsskinne (for at hindre evt. afsporing i at udvikle sig) osv. Jeg har også her brug for lidt hjælp, som sagt gerne i form af fotos.

mange hilsner

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 14:37
Dan, du kan finne bedre kart her, hos Statens Kartverk.

Velg "Stedsnavn" nede til venstre, og skriv inn stednavnet du søker etter. Så får du et kart! (- du må vel ha Java på maskinen din)

Zoom inn og du får koter, hus, veger, bruer, og selvsagt jernbane. Jeg bruker dette mye. Tar bilde av skjermen i det området som vises, siden det ikke finnes noen nedlastingsmulighet (som jeg vet om).
Veldig nyttig!

Så etter stasjonen, og fant dette bildet. Et fint lite prosjekt!
Den er senere flytte til Setesdalsbanen, og finnes i en interessant sluttrapport. Last ned PDF-en! Mulig de har tegningen også?

Ellers:
Steinbruer har ballast. Egne krav og profiler finnes.
Stålbruer er som regel åpne, med egne brusviller, lagt tettere enn normalt, og boltet fast.
De fleste (alle) bruer har tvangsskinne, vil jeg tro.

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 16:21
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Har nogen fotos af broer i Norge, set fra dækket.

Har stålbroer feks. lukket eller åben overflade under skinnegangen, - har stenbroer ballast eller ligger skinnegangen kun på det "bare" underlag, - har skinnegangen over broer feks. tvangsskinne (for at hindre evt. afsporing i at udvikle sig) osv. Jeg har også her brug for lidt hjælp, som sagt gerne i form af fotos.

Bilder av dekke på steinbruer kan jeg ikke hjelpe med, men her er noen bilder av stålbruer på Sørlandsbanens vestre del:

Bru over Sira, tvangsskinnene er ikke helt på plass når bildet ble tatt, men det er nok i orden nå.

 

Brua fra siden, beklager noe dårlig kvalitet på bildene, men det var et bikkjevær denne dagen.

 

Launes bru ved Egersund.

 

Launes bru.

 

Bru over Ognaelven. Som man ser mangler tvangsskinnene her.

 

Ogna bru, nærbilde av dekke.

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 16:38

Hei Jon Einar og Henning

Tusind tak for hjælpen. Jeg har nu gode billeder og en fin historie omkring stationsbygget på Svenkerud. Jeg går starks igang med planlægningen!! 

God weekend

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 17:29
Hei Dan

Jeg fant dette bildet. Det viser skinnegangen på Svenkerud bru sommeren 2002.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 20:05

Originally posted by PR PR wrote:

Hei Dan

Jeg fant dette bildet. Det viser skinnegangen på Svenkerud bru sommeren 2002.

Hei Per

Flot Billede!!!! Er dette billede taget fra øst (Nesbyen) mod (Gol)vest? jeg formoder det, men er ikke sikker. Hvad er denne mast (beton) i venstre side af billedet? og hytten?

mange hilsner

Dan



Edited by Dan Rasmussen - 05 januar 2007 at 20:07
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 21:50
Det stemmer, bilder er tatt i retning Gol. Det i venstre billedkant er en høyspenningsmast.
Huset tror jeg er et bolighus, da det er en husklynge akkurst på dette stedet.

PR
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 22:28
Heh, når jeg ser på bildet av stasjonen slår det meg at modelljernbaneradier er som virkeligheten sett gjennom en telelinse.
Kun en observasjon.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 22:39

Ja - man forstår næsten ikke diskussionen om ko....rte eller la...nge veksler!!! Der er næsten ikke plads til dem uanset.

Fortsat god weekend

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 15:29
Hei alle I Fremobyggere Smile
 
Jeg arbejder fortsat på planlægningen og indkøb af materialer til dette modul. Indkøbene er stort set i hus, nu mangler bare detailplanlægningen.
 
Jeg har besluttet mig for et 120 cm, ret jokermodul, med for og bagkant (elven) dybere end de 200 mm. som Halvor tidligere har nævnt. Imidlertid er jeg usikker på hvor dybt dette bør være?
 
feks: hvor stor bør frihøjden 1:87 være mellem vejbelægningen og underkant af jernbanebroen og højden fra vejoverfladen til vandoverfladen  - for at det kan se naturligt ud? Hvor bred er en norsk hovedvej i 1:87?
 
Er jernbanebroen over vejen iøvrigt af beton eller er det kraftige ståldragere, man kan se på billerderne. Desværre fik jeg ikke undersøgt det helt præcis da jeg sidst var i området.  Dead
 
Sluttelig er jeg som dansker noget usikker på hvor bred Hallingselva bør være i 1:87. (ser jo normalt kun små åer og bække)Wink
 
Kan nogen af jer hjælpe?
 
Fortsat god påske til alle.
 
 
 


Edited by Dan Rasmussen - 09 april 2007 at 15:36
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2007 at 17:29
Hei AlleSmile
 
Nu er jeg kommet lidt længere med planlægningen af mit Svenkerud projekt. I forbindelse med fremotræffet på Gardemoen havde jeg en god snak med en af "de gamle" Fremoister.
 
Han havde fine kommentarer til mit tidligere indlæg og foreslog mig at bygge det som tre moduler hvor det midterste skulle være selve bro modulet og de to øvrige skulle bruges til at føre banen i bløde kurver over broerne og videre ud landskabet.
 
Her har jeg gjort en foreløbig skitse i paint og ikke i skala (jeg er ikke nået længere i min pc udvikling):  
 
 
 
Jeg forestiller mig B96 i begge ender og tilpassede moduler i midten som passer til landskabet. Som Halvor tidligere bemærkede, er jeg nået til at Hallingselva skal ca. 30 cm under skinneoverkant for at se "rigtigt" ud. Forsiden af modulerne tilpasses dette. Broerne kommer til at fylde næsten hele længden på midtermodulet eller ca. 50 cm.
 
Der bliver rigeligt plads til bebyggelse og måske til Svenkerud st. som jeg også så på træffet.
 
Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på i forbindelse med bygning af kurverne på disse rette moduler. ? feks. er der regler for hvor tæt på endestykket der må påbegyndes/sluttes en kurve?
 
Bemærkninger og ideer modtages med stor tak. 
 
Godt nytår til alle
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 30 desember 2007 at 17:30
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2007 at 18:47
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

 Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på i forbindelse med bygning af kurverne på disse rette moduler. ? feks. er der regler for hvor tæt på endestykket der må påbegyndes/sluttes en kurve?
 
Hei Dan, og takk for sist på GardermoenTongue
 
Generelt kan du begynne kurven helt ute ved modulenden. Vi benytter normalt ikke overgangskurver siden våre kurveradier er større enn de av NEM anbefalte for overgangskurver. Når du lager en "rett" modul med sikk-sakk-kurver er det viktig at også disse kurvene følger våre minimums-radier, og at det er rimelig rett strekning mellom kurvene. Med hensyn til det siste har vi ingen faste regler, så her er du overlatt til sunn fornuftEmbarrassed.
 
På din skisse ser jeg at du har tegnet elven i skjøten mellom to seksjoner. Det vil jeg anbefale å endre på, ikke minst fordi det er vanskelig å få vann pent i overgangen mellom seksjonene. Rent konstruksjonsmessig vil det også være enklere om du unngår dette.
 
Det kan være fornuftig å lage noen (enkle) konstruksjons-skisser som viser snitt gjennom modulene på forskjellige steder og i både lengde og bredde-retning. Dermed kan du unngå overraskelser under arbeidet.Confused
 
Lykke til med videre planlegging og arbeid, og et godt nytt år til deg og dine mj-venner i Danmark.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2007 at 20:50
Hei Halvor Smile
 
Tak for dit fyldige svar.
 
Du har helt ret omkring vandet og stødet mellem modulerne. Det var ikke gennemtænkt og jeg tager det med i mine kommende skitser.Confused
 
Jeg planlægger at starte med det midterste modul, tegne og bygge modulet og broerne, for derefter at tilpasse de to øvrige - til dette. Der er jo lidt valgfrihed i og med der er bløde kurver både på begge jernbane broerne og strækningen før og efter.
 
Der hvor jeg ser vanskelighederne opstå, er omkring de endestykker som vender mod midtermodulet, samt sidestykkerne, som her går under vanligt niveau.Ermm
 
Der er ikke andet at gøre end bare komme igang med mine 180 cm.
 
Godt nytår til dig også.
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2008 at 12:14
HeiSmile
 
En meget venlig mand i syd Norge har hjulpet mig med nogle meget fine tegninger til mine Svenkerud modulerBig%20smile
 
Projektet ligner nu tre moduler på hver 120 cm med en gennemgående s-kurve (r = ca 300cm). Jernbanebroen fylder alene det ene modul. Der god plads til Svenkerud hp. med tilhørende bygning.
 
Måske bliver der også plads til sidesporet på Svenkerud. Har nogle af jer tegninger, fotos eller anden dokumentation omkring dette sidespor. Det kunne være morsomt at få det hele med på mine 3,6 m.
 
Fortsat god weekend.
 
Dan
 
  


Edited by Dan Rasmussen - 12 oktober 2008 at 12:14
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2008 at 12:18
Jeg gleder meg virkelig til å se modulen.
Skal vi sette en deadline sånn bare for å legge litt press på deg?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2008 at 12:31
Det gør jeg ogsåWink
 
Tegningerne er en helt uvurderlig hjælp. Målet er høsten 2009.
 
Det er ikke nødvendigt at lægge press på mig LOL - det klarer jeg udemærket selv Clown Men det hjælper Wink
 
Gardermoen next?
 
Hilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2008 at 12:40
Ikke for meg i år dessverre. Kanskje neste år?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 14:32
HeiSmile
 
Efter at have været udsat for tyveri af vores laptop og digitalkameraAngry og have været ramt af influenza hele julen, er jeg nu kommet igang med hardware-arbejdet på Svenkerud modulerne. Indkøbet af Nikon D60 Big%20smile gør det nemmere at dele dette med alle andre.
 
Efter opmåling og udskæring af 4 nye endestykker, 6 sidestykker og dertil to standard endestykker, vil modulerne kunne samles indenfor kort tid.
 
Det er dejligt endeligt at komme igang og man får jo super support og herlig hjælp her på forummet.
 
 
Layout:
 
 
Tegninger: Jon Einar Vistad
 
Dog først en længe ventet skiferie - i Norge selvfølgelig Wink 
 
Mange hilsner og god wekend
 
Dan
 
 


Edited by Dan Rasmussen - 24 januar 2009 at 14:33
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 18:28
Det ser ut til å bli en utrolig fin linjeføring over den modulen Dan. Jeg gleder meg til å kjøre et tog over derThumbs%20Up
 
Ha en fin skiferie!
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 09:57
Hei EirikSmile
 
Tak.
 
Jeg glæder mig også - til begge dele.
 
En ferie i Norge er altid fin.Wink
 
Mange hilsner
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2009 at 18:13
Hei Alle
 
Hermed en opdatering på mit første modul som er det midterste, hvori jernbanebroen skal placeres. Selve broen bliver 66 cm + overgang i begge sider.
Den rette underkant, er vandoverfladen på Hallingdalselva. Udskæringen til venstre, er hovedvejen, kort før den kører under jernbanebroen mod Gol.
 
Nesbyen er til højre og Svenkerud hp. vil blive placeret på modulet som skal være til venstre i billedet.
 
"Ingen kan bedømme godt håndværk før der er spartlet og malet"LOL
 
Næste step er sporet.
Broerne vil blive bygget i 3 mm krydsfiner og til at udskære dette, er indkøbt et stk. Proxxon DS 230/E.Tongue Broerne beklædes med udskårne granitsten, skåret i Evergreen plasticcart og håndfræsede til naturlig form.Dead
 
Jeg glæder mig til fortsættelsen.
 
Mange hilsner
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.