Kommende Fremobygger? |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 august 2009 at 23:18 |
Virkelig et fint prosjekt, Dan!
Og brua blir jo mye mer interessant i huggen stein enn i glatt betong.
Flott at du bruker din nye Nicon så vi andre kan nyte dette og bli inspirert.
Har er par brukar som nå venter på å bli ferdige til Kristiansandstreffet, tenkte jeg skulle benytte samme metode.
|
|
Hilsen
Roar Børte |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Jon Einar
Broen er bygget efter dine tegninger suppleret med fotos, i krydsfiner som er limet og fortstærket med skruer. Modulerne skal jo transporteres.
Derefter spartlet med almindelig vægspartel i flere lag ialt ca. 2-3 mm.
Foto inden opstregning
Stenene tegnes op og ridses med passende værktøj. Stenenes overflade er blevet gjort ujævne ved at ridse i overfladen med en skalpel. Selv om det drejer sig om mange sten, er jobbet rimeligt og går ganske hurtigt.
foto sten overflade
Der skal monteres kanter( 3mm krydsfiner) sten (plastik 5x5mm) med rækværk (0.5mm nysølv)
Sluttelig skal den males i passende nuancer baseret på aktuelle fotos.
Vel er jeg ingen god fotograf, men jeg håber I kan se hvad dette forestiller.
Ps. Steinar Snøtun har hjulpet med gode tanker og ideer bare jeg nu kan leve op til eventuelle forventninger
Mange hilsner
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 26 august 2009 at 21:17 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det må jeg si Dan, dette ser jo lovende ut!
(Har ikke sett bildene før nå)
Hvordan har du laget brua? Nærbilder mottas med takk. Edited by jevistad - 21 august 2009 at 14:57 |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Morten
Herligt at høre fra dig igen
For mange år siden skrev Martin Luther (vist nok)
"Wer nicht liebt Wein, Weib u. Gesang / Bleibt ein Narr sein Leben lang.“
Skal vi ikke tro han har ret og derfor nyde det, så længe vi kan huske hvorfor
Fremo og Mj må derfor uanset, komme i anden række.
Hilsen
Dan
Kan vel nærmest oversættes med:
Den som ikke nyder
vin, kvinder og sang
forbliver en nar
livet lang
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser veldig bra ut så langt ,Dan
Jeg ser at jeg har brukt alt for mye tid på piker,vin og sang i sommer. Nå har du tatt meg igjen...
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Petter
Tak for din fine beretning. Det er moro for mig at høre sådanne historier fra virkelighedens Norge.
Min barndom husker jeg tilbage på med stor glæde og jeg tror ikke forskellen mellem vores oplevelser er særlig stor. At fiske i Norge og samtidig opleve jernbanen, har jo givet dig ligeså meget glæde som jeg har oplevet ved at gøre det samme i Danmark. (den jydske hede)Forskellen kunne være fiskene og de fine norske broer.
Mine oplevelser i Norge er startet for ca. 35 år siden og det har været og er til stadighed en kilde til mange gode oplevelser. At drage nordover er altid en kjæmpe fin oplevelse.
God weekend
Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Dan!
Det var et fint bilde fra Voss. Jeg tilbragte somrene fra 1952 til 1961 i Hagebyen på Voss, like ved denne broen. Akkurat der ved broen lærte min far meg å fiske med bambusstang og makk (regnorm) som agn. Til venstre for broen var det en smal undergang hvor veien fra Voss mot Stalheim passerte under jernbanen. Der satt vi gutter og skrev ned bilnummer fra turistenes biler.
Det bringer frem gode minner, det bildet der.
Petter (litt "off-topic")
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle
Hvor er det herligt.
Jeg har igennem flere uger forsøgt at svare på indlæg samt fortælle og supplere med fotos af fremdriften på mine moduler. Intet er imidlertid lykkedes.
Nu ser det ud som tingene igen virker og jeg glæder mig til - i al beskedenhed selvfølgelig - at fortsætte min lille historie om Svenkerud.
Weekenden vil være et godt bud.
Søndag:
Her er så de to moduler med jernbanebroen forrest og i baggrunden, modulet med Svendkerud Hlp.
Som i virkeligheden var der også her mangel på rutinerede stenhuggere Der arbejdes dog på sagen.
Her var anbragt et foto fra vestnorge men pga. copyrights og min manglende viden om samme. er dette fjernet, men kan ses på:
www.vossnow.net 1. sep. 06
Fortsat god sommer (her er sommer med ca 25 gr.)
Hilsen
Dan Edited by Dan Rasmussen - 09 august 2009 at 14:48 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veibroen er nok en trebro, vil jeg tro.
|
|
Svein S
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle
Tusind tak til jer alle for helt fantastiske inspil og kommentarer. Dels er jeg blevet så meget klogere og dels forstås, at jeg nu næsten nødt til at bygge en stenversion
Vejbroen på fotoet (nederste) - er det en trækonstruktion?
Om der bliver plads til en vejbro eller bare noget af den, er dog endnu uvist.
Tusind tak
Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror jeg skal hjelpe litt til med bildet av broa slik jeg synes du bør bygge den. Denne er jo mye mer stilig enn den glatte betonggreia som står der i dag:
Selv om denne broa er borte i dag, så ville den ha stått der og vært i full bruk dersom ikke den var sprengt under krigen. Så derfor er den helt troverdig på en tidløs Fremomodul. Edited by ses - 11 mars 2009 at 20:39 |
|
Svein S
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Broa ble sprengt umder kampene i Hallingdal i april/mai 1940. Etter den norske kapitulasjonen så gikk de nye makthaverne i gang med å re-etablere bergensbanen forbi Svenkerud. Banen ble midlertidig lagt vest for Svenkerud og tatt over elva på ei provisorisk bru. Se blant annet Banedata og boka om Bergensbanen. Her er noen bilder av omleggingen som jeg benyttet i forbindelse men en Quiss på Stasjonen: (I tillegg en link til JBM sin fotosamling)
Mitt bilde av brua finner du her:
Dette er nok en ren betongbro av tysk kvalitet og utførelse. Tipper jeg.
Bilde på den brua har Olaf Bjerknes hatt som NJK quiss en gang:
Per Einar Oreberg Edited by Per Einar Orebe - 11 mars 2009 at 20:42 |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror originalhvelvet av stein ble sprengt under krigen, og siden gjenoppbygget i betong. Edit: Jeg tror ikke lenger, jeg vet etter å ha slått opp i Banedata 2004 Edited by jevistad - 11 mars 2009 at 19:43 |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jernbanebroen ved Svenkerud er oprindelig udført som en steinhvælvsbro, (1905 -06) men senere ombygget/forstærket/beklædt med beton, i selv brospændet.
Er der nogen af jer "lokale" som ved ca. hvilket år dette er sket?
Derudover er jeg nu i tvivl:
- skal jeg skal udføre min bro i udelukkende sten
- eller som den ser ud idag
Selv mener jeg den er mest speciel som den ser ud idag og er derfor, i øjeblikket mest tilbøjelig til at bygge den sådan, men hjælp mig - please.
Hvad passer bedst - sådan Fremomæssigt?
Mange hilsner
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 11 mars 2009 at 18:33 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Alle
Hermed en opdatering på mit første modul som er det midterste, hvori jernbanebroen skal placeres. Selve broen bliver 66 cm + overgang i begge sider.
Den rette underkant, er vandoverfladen på Hallingdalselva. Udskæringen til venstre, er hovedvejen, kort før den kører under jernbanebroen mod Gol.
Nesbyen er til højre og Svenkerud hp. vil blive placeret på modulet som skal være til venstre i billedet.
"Ingen kan bedømme godt håndværk før der er spartlet og malet"
Næste step er sporet.
Broerne vil blive bygget i 3 mm krydsfiner og til at udskære dette, er indkøbt et stk. Proxxon DS 230/E. Broerne beklædes med udskårne granitsten, skåret i Evergreen plasticcart og håndfræsede til naturlig form.
Jeg glæder mig til fortsættelsen.
Mange hilsner
Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Eirik
Tak.
Jeg glæder mig også - til begge dele.
En ferie i Norge er altid fin.
Mange hilsner
Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser ut til å bli en utrolig fin linjeføring over den modulen Dan. Jeg gleder meg til å kjøre et tog over der
Ha en fin skiferie!
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Efter at have været udsat for tyveri af vores laptop og digitalkamera og have været ramt af influenza hele julen, er jeg nu kommet igang med hardware-arbejdet på Svenkerud modulerne. Indkøbet af Nikon D60 gør det nemmere at dele dette med alle andre.
Efter opmåling og udskæring af 4 nye endestykker, 6 sidestykker og dertil to standard endestykker, vil modulerne kunne samles indenfor kort tid.
Det er dejligt endeligt at komme igang og man får jo super support og herlig hjælp her på forummet.
Layout:
Tegninger: Jon Einar Vistad
Dog først en længe ventet skiferie - i Norge selvfølgelig
Mange hilsner og god wekend
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 24 januar 2009 at 14:33 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke for meg i år dessverre. Kanskje neste år?
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det gør jeg også
Tegningerne er en helt uvurderlig hjælp. Målet er høsten 2009.
Det er ikke nødvendigt at lægge press på mig - det klarer jeg udemærket selv Men det hjælper
Gardermoen next?
Hilsen
Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg gleder meg virkelig til å se modulen.
Skal vi sette en deadline sånn bare for å legge litt press på deg? |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
En meget venlig mand i syd Norge har hjulpet mig med nogle meget fine tegninger til mine Svenkerud moduler
Projektet ligner nu tre moduler på hver 120 cm med en gennemgående s-kurve (r = ca 300cm). Jernbanebroen fylder alene det ene modul. Der god plads til Svenkerud hp. med tilhørende bygning.
Måske bliver der også plads til sidesporet på Svenkerud. Har nogle af jer tegninger, fotos eller anden dokumentation omkring dette sidespor. Det kunne være morsomt at få det hele med på mine 3,6 m.
Fortsat god weekend.
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 12 oktober 2008 at 12:14 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Halvor
Tak for dit fyldige svar.
Du har helt ret omkring vandet og stødet mellem modulerne. Det var ikke gennemtænkt og jeg tager det med i mine kommende skitser.
Jeg planlægger at starte med det midterste modul, tegne og bygge modulet og broerne, for derefter at tilpasse de to øvrige - til dette. Der er jo lidt valgfrihed i og med der er bløde kurver både på begge jernbane broerne og strækningen før og efter.
Der hvor jeg ser vanskelighederne opstå, er omkring de endestykker som vender mod midtermodulet, samt sidestykkerne, som her går under vanligt niveau.
Der er ikke andet at gøre end bare komme igang med mine 180 cm.
Godt nytår til dig også.
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Dan, og takk for sist på Gardermoen
Generelt kan du begynne kurven helt ute ved modulenden. Vi benytter normalt ikke overgangskurver siden våre kurveradier er større enn de av NEM anbefalte for overgangskurver. Når du lager en "rett" modul med sikk-sakk-kurver er det viktig at også disse kurvene følger våre minimums-radier, og at det er rimelig rett strekning mellom kurvene. Med hensyn til det siste har vi ingen faste regler, så her er du overlatt til sunn fornuft.
På din skisse ser jeg at du har tegnet elven i skjøten mellom to seksjoner. Det vil jeg anbefale å endre på, ikke minst fordi det er vanskelig å få vann pent i overgangen mellom seksjonene. Rent konstruksjonsmessig vil det også være enklere om du unngår dette.
Det kan være fornuftig å lage noen (enkle) konstruksjons-skisser som viser snitt gjennom modulene på forskjellige steder og i både lengde og bredde-retning. Dermed kan du unngå overraskelser under arbeidet.
Lykke til med videre planlegging og arbeid, og et godt nytt år til deg og dine mj-venner i Danmark.
Hilsen Halvor
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Alle
Nu er jeg kommet lidt længere med planlægningen af mit Svenkerud projekt. I forbindelse med fremotræffet på Gardemoen havde jeg en god snak med en af "de gamle" Fremoister.
Han havde fine kommentarer til mit tidligere indlæg og foreslog mig at bygge det som tre moduler hvor det midterste skulle være selve bro modulet og de to øvrige skulle bruges til at føre banen i bløde kurver over broerne og videre ud landskabet.
Her har jeg gjort en foreløbig skitse i paint og ikke i skala (jeg er ikke nået længere i min pc udvikling):
Jeg forestiller mig B96 i begge ender og tilpassede moduler i midten som passer til landskabet. Som Halvor tidligere bemærkede, er jeg nået til at Hallingselva skal ca. 30 cm under skinneoverkant for at se "rigtigt" ud. Forsiden af modulerne tilpasses dette. Broerne kommer til at fylde næsten hele længden på midtermodulet eller ca. 50 cm.
Der bliver rigeligt plads til bebyggelse og måske til Svenkerud st. som jeg også så på træffet.
Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på i forbindelse med bygning af kurverne på disse rette moduler. ? feks. er der regler for hvor tæt på endestykket der må påbegyndes/sluttes en kurve?
Bemærkninger og ideer modtages med stor tak.
Godt nytår til alle
Dan Edited by Dan Rasmussen - 30 desember 2007 at 17:30 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle I Fremobyggere
Jeg arbejder fortsat på planlægningen og indkøb af materialer til dette modul. Indkøbene er stort set i hus, nu mangler bare detailplanlægningen.
Jeg har besluttet mig for et 120 cm, ret jokermodul, med for og bagkant (elven) dybere end de 200 mm. som Halvor tidligere har nævnt. Imidlertid er jeg usikker på hvor dybt dette bør være?
feks: hvor stor bør frihøjden 1:87 være mellem vejbelægningen og underkant af jernbanebroen og højden fra vejoverfladen til vandoverfladen - for at det kan se naturligt ud? Hvor bred er en norsk hovedvej i 1:87?
Er jernbanebroen over vejen iøvrigt af beton eller er det kraftige ståldragere, man kan se på billerderne. Desværre fik jeg ikke undersøgt det helt præcis da jeg sidst var i området.
Sluttelig er jeg som dansker noget usikker på hvor bred Hallingselva bør være i 1:87. (ser jo normalt kun små åer og bække)
Kan nogen af jer hjælpe?
Fortsat god påske til alle.
Edited by Dan Rasmussen - 09 april 2007 at 15:36 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja - man forstår næsten ikke diskussionen om ko....rte eller la...nge veksler!!! Der er næsten ikke plads til dem uanset. Fortsat god weekend |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Heh, når jeg ser på bildet av stasjonen slår det meg at modelljernbaneradier er som virkeligheten sett gjennom en telelinse.
Kun en observasjon. |
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer, bilder er tatt i retning Gol. Det i venstre billedkant er en høyspenningsmast.
Huset tror jeg er et bolighus, da det er en husklynge akkurst på dette stedet. PR |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Per Flot Billede!!!! Er dette billede taget fra øst (Nesbyen) mod (Gol)vest? jeg formoder det, men er ikke sikker. Hvad er denne mast (beton) i venstre side af billedet? og hytten? mange hilsner Dan Edited by Dan Rasmussen - 05 januar 2007 at 20:07 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |