MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i Lima vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i Lima vogner

 Post Reply Post Reply
Author
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i Lima vogner
    Posted: 03 januar 2007 at 19:39

Jeg er jo så heldig å ha flere titals med limavogner, forsåvidt NMJ B3 vogner og. Hvordan kan man montere lys i vognene og hvilke lys passer inn. Håper alle husker jeg kjører AC.

På forhånd takk!

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 17:34

Hei

Jeg har montert gamle marklin lysstaver og strømopptak på mine, men det krever en del tilpasninger.  Tror nok at nye lyssystemer fra f.eks. Viessmann er bedre.  Slepesko og strømopptak fra akslingene krever litt tilpassning, men det går. 

Har valgt Roco strømførende koblinger og to slepesko (slik at spptaket blir så godt som mulig) samt satt inn dekoder og endelys på noen av vognene. 

Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 17:45

Jeg har sett i M & E at Knut maskinservice har flere typer viessmannlys, er det disse du tenker på?

Du kan ikke vel ikke legge ut bilder av hvordan det er gjort så jeg har noe å støtte meg på?

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 10:52
Viessmannlys er enkelt og montere,har selv brukt disse i de nye B3 vognene fra NMJ. Diodestaven er limt med dobbeltsidig tape i taket på vognene og ledninger fra strømførende koblinger er loddet til diodestaven på begge sider(borret små hull til ledningene under vognene).Når du moterer strømopptaket under vognene,husk å snu ett hjul par på boggien slik at du får jord fra  begge skinnestrengene(kun hvis det er DC-hjul på vognene),slepesko er bare å skru rett på under boggien. monterte lys i 6 vogner i romjulen og brukte en kveld på det. Lykke til
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2007 at 17:01

Har du noen bilder?

Kunne vært greit å se for en som aldri har montert lys i vogner noen gang?!

mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2007 at 17:26

her er omsider noen bilder...håper du blir litt klokere....

 

 

 

 

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2007 at 11:59

resultatet blir som du ser på bildene,har limt dioder i sluttlysene på en vogn....

 

 

 

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2007 at 21:04
Morten, kan du skrive opp nøyaktig artikkelnr, og hvilke produsenter og hva du alt i alt trenger for å montere lys i en nmj eller lima B3 inkl. sluttlys.
 
Er dette å be om for mye?Smile 
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2007 at 00:09
Originally posted by LarsR LarsR wrote:

Morten, kan du skrive opp nøyaktig artikkelnr, og hvilke produsenter og hva du alt i alt trenger for å montere lys i en nmj eller lima B3 inkl. sluttlys.
 
Er dette å be om for mye?Smile 
 
 
det kan jeg gjøre når jeg har fått pakket ut flytte lasset mitt igjen(er på flyttefot)....men basics er: diodestav (hvit eller gul),strømførende koppel (begge fra Viessmann),slepesko fra Roco(kort),noen ledningsstumper og dioder fra Elfa-katalogen.....samt at jeg har rappet noen kondensatorer fra ymse kondemnerte brunevarer(for å unngå blinking av lys).....på ende lysene er det rett og slett bare limt en diode på baksiden av lyslederen i vognene(som er røde)......men.....mere utfyllende fakta kommer etterhvert...Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2007 at 01:11
Takk takk Morten! Lykke til videre med flyttingen. Pass godt på Superlinerne under transportenSmile
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.