MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di6 med 21-pins plugg for dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di6 med 21-pins plugg for dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di6 med 21-pins plugg for dekoder
    Posted: 03 januar 2007 at 17:15
Hei alle spesialister!!
Nå vil jeg ha hjelp, for min nyeste anskaffelse på lokfronten, en Di6 fra Hobbytrade DC uten dekoder har ikke den vanlige 8-pins kontakten for å koble inn en dekoder, men den nye 21-pins kontakten, og da vet jeg ikke hvor de forskjellige kablene skal gå.
Jeg planlegger å sette inn en dekoder med SUSI-utgang slik at jeg kan koble til en lyddekoder etterpå, og sette på en kondensator for å forbedre strømopptaket på møkkete skinner.
Er det noen som har skjema på pinnebelegningen på den 21-pins pluggen og hvordan de utgangene fungerer??
Den eneste dekoderen som kan passe på det loket for tiden er bare ESU Lokpilot med den riktige stikkeren, og den har hverken SUSI eller mulighet for kondensator. HJELP!!!
 
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 17:35

Da får du skaffe deg en Zimo MX63T eller MX64T.
Disse har begge muligheter for det du etterspør.

Jeg er svært fornøyd med mine Zimo dekodere (selv om jeg pleier å velge variantene uten plugg).

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 17:43

Det er bare det at Susi-dekodere ikke klarer å overføre den belastning motoren kjenner av. Kun settpunkt ("kjøretrinn") blir overført. Derved får du dårligere lyd med en Susi-løsning enn du ellers ville ha gjordt med LokSound.

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2007 at 18:47

21 pinner...UFF DA....hva skal alle disse brukes til ???...nå som pinnekjøttsesongen er over...

har jeg sovet i timen nå igjen...

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2007 at 16:27

Takk for tipset Bjørn!

Jeg har vært i kontakt med NMJ, og de beklager at de er tomme for de nevnte dekoderne. jeg er forresten også bra fornøyd med ZIMO-dekoderne, særlig med muligheten for tilkobling av kondensatorer.

Jeg har også vært i kontakt med Hobbytrade for å prøve å få skjema på printkortet til Di6, slik at en vanlig dekoder kan kobles inn med lodding av løse kabler når blindpluggen er tatt ut, men der har jeg ikke fått svar ennå.

Og til deg Roger Abel: du har ikke sovet så lenge, og standarden er ikke ennå godkjent av NMRA, men det kommer nok. Det går rykter om at mange kommer til å omstille seg til den nye normen, da den gir så mange flere muligheter for ekstra tilkoblinger.

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.