MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp ved valg av grus og ballast
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp ved valg av grus og ballast

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp ved valg av grus og ballast
    Posted: 02 januar 2007 at 16:49
Hei alle sammen!

Jeg holder på med å lage mitt første diorama, men det neste jeg trenger er ballast til skinnene og grus til å lage en grusvei. Vi er vel oppe i 65 døgn med nedbør her på vestlandet nå og det tar ikke slutt med det første, så det å gå ut og begynne og grave frister omtrent like mye som å vaske baken med stålull.

Det jeg lurte på om det er noen typer som dere med litt erfaring vil anbefale. Ser på NMJ sine sider at det opereres med fin og medium grovhet på ballasten, men jeg aner ikke hva som passer best som ballast til skinner i H0-skala. Til grusvei kan jeg ikke se at noe annet enn fin grus er best....

Takk på forhånd for alle tips! =)


Edited by Yngve - 02 januar 2007 at 16:51
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 17:03
Originally posted by Yngve Yngve wrote:


Til grusvei kan jeg ikke se at noe annet enn fin grus er best....


Der kan du bruke veeldig fin sand, men jeg vil anbefale et fint sandpapir som du maler i passende farge med matt maling.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 17:58

Til min første modul har jeg vært ute i en bekk og funnet en veldig fin sandtype. Denne har latt står og tørke i lang tid og deretter silt flere ganger til jeg fikk den slik jeg ønsket den.

Det kommer også en del ann på hvilken tidsepoke og eventuelt hva forbilde ditt er. Et godt råd er å traske litt og se litt langs en jernbanelinje for å danne litt inntrykk.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 19:52
Jeg skal vel klare å finne en farge som passer. Det jeg lurer mest på er egentlig størrelsen på steinene....
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 21:04
Tja, vanlig pukk er vel på ca. 9-10 cm, kornstørrelse på 1,15 mm da omtrent...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2011 at 20:27
Vil det si at det kan funke bra med sånn sand for belegningstein? den er 0-2mm og ferdig vasket :)
Min MJ blogg
Inneholder seksjon for kjøp&salg. Gratis å bruke.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 10:56
Det er vel også et spørsmål om hva slags ballast du skal ha i sporet, pukk- eller grusballast!?
Hask at det som er betegnet som grusballast vil vel de fleste betegne som litt grov sand. (i 1:1) 
Bjørn


Edited by Bhal - 25 september 2011 at 10:58
mvh
Bjørn
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 12:25
Det å finne en riktig og korrekt ballast ut fra hva man ønsker å modellere er ikke lett. Kornstørrelsen i forhod til forbildet er ofte alt for stor, samtidig som helhetsinntrykket er vel så viktig.

I TMJK har vi over lang tid eksperimentert med hvordan finne en riktig pukkballast. Vi har kjøpt inn et sett med siler som settes oppå hverandre slik at når vi rister en porsjon med materiale gjennom denne, så får vi ut ballast med ulik kornstørrelse av de ulike silene, alt fra nærmest talkum til korn på over 1 mm i størrelse, dvs. steiner på 11 cm størrelse i 1:1 i H0. Det fineste materialet vil i størrelse ligne på grusballast, men man vil jo ikke se at det er en kornstruktur med så små størrelser. Lett å feste dette fineste materialet er det heller ikke. Henning testet nylig kjøpeballast fra Asua(?) og siktet det, og fant at under halvparten av det var brukbart, og da ble det temmelig dyr ballast. Tidligere har vi hentet ei bøtte med restmaterialer fra et steinknusing pukkverk, og det innehold godt nok materiale til å sikte ut i alle ønskelige gradasjoner, men problemet med det ekte steinmaterialet, er at det blir temmelig mørkt når det fikseres på anlegget, langt mørkere enn pukk ser ut i virkeligheten i forhold til omgivelsene.



Selv har jeg eksperimentert mye med grusballast funnet i naturen. Dette la jeg ut på et prøvespor og merket de ulike prøvene med hvor jeg fant materialet, for å se hvordan det ble når det var lagt på sporet og limt fast. Limet gjør at fargen gjerne mørkner noe.


Svein S
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 20:51
Hmmm.. jaja.. sitter igjen mer usikker enn før jeg skrev i tråden nå :) Får prøve meg fram litt. Finne forskjellige typer sand osv og lage meg noen prøvestrekninger slik som Svein har :) Hva slags silsett har dere i TMJK Svein? Hørtes praktisk ut å slippe inn sand på toppen og kunne ta ut forskjellige grader nedover :)
Min MJ blogg
Inneholder seksjon for kjøp&salg. Gratis å bruke.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 21:26
Silesettet er desverre ikke lenger til salgs til private. Ble i sin tid solgt av Kometnaturfag:



Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 21:36
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Silesettet er desverre ikke lenger til salgs til private. Ble i sin tid solgt av Kometnaturfag:

Såvidt jeg ser er det fortsatt mulig for private og handle av dem, men de forlanger en minstebestilling på 600,- så man må enten kjøpe mange silsett, eller finne noe annet man vil ha fra dem samtidigSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 21:56
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Silesettet er desverre ikke lenger til salgs til private. Ble i sin tid solgt av Kometnaturfag:

Såvidt jeg ser er det fortsatt mulig for private og handle av dem, men de forlanger en minstebestilling på 600,- så man må enten kjøpe mange silsett, eller finne noe annet man vil ha fra dem samtidigSmile


Siktesettet koster koster 632,-, så minstebeløpet er vel ikke noe problem.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 23:37
La meg få minne om artikkelen på MJ-Wiki, her står det veldig mye. 

Om sikter er det dette å si:
Korrekte dukdimensjoner for å få til NSBs grus og pukk:
Grus: 0,02 - 0,1 mm - 1:1: 2-20 mm - dekkes av 80 mesh (0,177) - 120 mesh (0,127 mm)
Fin pukk: 0,3 mm - 1:1: ±30 mm - dekkes av 60 mesh (0,250 mm)
Pukk: 0,6 mm - 1:1: 30-60 mm - dekkes av 30 mesh (0,590 mm)

Disse settes sammen i en stabel, og så er det bare å sikte i veg.

Mesh angir siktens finhet, det er en siktdukmåleenhet:
30: 0,590 mm
60: 0,250 mm
80: 0,177 mm
100: 0,149 mm
120: 0,127 mm

Om ballasterfaringer, så langt:
Pproblem 1: mesteparten av knust stein er oppfliset, ikke kubisk, som pukk skal være. Større, avlange fliser sniker seg derfor gjennom. Den Asoa-ballasten som Svein siktet til over, var full av sånne fliser, ca 2/5 var svært grov, ca 2/5 var 30-40 mesh (riktig) og resten var svært fin, og bare støv. Det er ikke noe bra … ikke til den prisen. Knust stein fra et steinbrudd blir like bra, og uendelig mye billigere. Men altså flisete.
Problemet 2: som Svein skriver, ballasten blir lett blir for mørk, og det stemmer dårlig med hvordan det ser ut i virkeligheten. Type stein er derfor viktig. Vi har egentlig ikke funnet noe som er helt som vi vil. 


Edited by Henning L - 25 september 2011 at 23:50
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 18:15
Er det noen som har prøvd ballast fra
Arizona Rock and Mineral Company?
Og kan si hvordan den se ut?
Det er mange som bruker denne i statene.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 20:42
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

 Den Asoa-ballasten som Svein siktet til over, var full av sånne fliser, ca 2/5 var svært grov, ca 2/5 var 30-40 mesh (riktig) og resten var svært fin, og bare støv. Det er ikke noe bra … ikke til den prisen.  
 
Hvilket produktnummer fra Asoa var det du testet?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2011 at 23:25
Har det ikke for hånden. "H0 Ballast" sto det på, to typer, granitt og en lysere en som jeg ikke helt husker navnet på.

Det er forøvrig en diskujon som går, visstnok, om at ballasten må være litt grovere enn korrekt størrelse, for å se riktig ut. vet ikke helt om jeg kan si meg enig i dét. I alle fall ikke så grov som den groveste delen av Asoa-ballasten.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 11:20
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Har det ikke for hånden. "H0 Ballast" sto det på, to typer, granitt og en lysere en som jeg ikke helt husker navnet på.

Det er forøvrig en diskujon som går, visstnok, om at ballasten må være litt grovere enn korrekt størrelse, for å se riktig ut. vet ikke helt om jeg kan si meg enig i dét. I alle fall ikke så grov som den groveste delen av Asoa-ballasten.
Enig med deg Henning, jeg ville heller sagt at man bør bruke litt finere enn korrekt størrelse.
Dette blir veldig teoretisk, og jeg kan ikke dokumentere det, men jeg tror det har noe med hvordan steinene "pakker" seg i 1:1 kontra i modell.
 
Jeg vil i allefall påstå at det ofte brukes altfor grov pukkballast i modell
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 12:01
Av ferdige produkter er vel kansje woodland sin fine serie best?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 12:09
Min erfaring med Woodlands ballast er at den er for lett og flyter oppå tynn limblanding, samt for ensartet til at det virker naturlig. Men mine erfaringer er fra noen år tilbake, så kanskje den du snakker om,  fin serie, oppfører seg annerledes?
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 13:17
Jeg er enig at den er ensfarget og flyter lett opp, men jeg vil tørre å påstå at det er den beste i forhold til tilgjengelighet. spesiellt fine gray.
Men jeg er på utkikk etter en type sand som er lys beige som passer fint til mj, er det noen som vet hvor det kan skaffes i større kvanta?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 13:47
Originally posted by Stian Stian wrote:

Jeg er enig at den er ensfarget og flyter lett opp, men jeg vil tørre å påstå at det er den beste i forhold til tilgjengelighet. spesiellt fine gray.
Men jeg er på utkikk etter en type sand som er lys beige som passer fint til mj, er det noen som vet hvor det kan skaffes i større kvanta?

Hvis du med tilgjengelighet mener noe man kan få kjøpt i butikk, er det sikkert riktig.

Sand kan sikkert også kjøpes. Om det har jeg ingen erfaring.

Jeg har derimot betydelig erfaring med å sanke sand fra naturens gratislager. Det krever tid, tålmodighet, våkenhet og utstyr (platposer eller tomme kaffebokser med lokk f.eks.) for å ta med seg sand når man måtte snuble over det på turer. 

Eller man kan oppsøke steder man tror det kan finnes gode forekomster. Vannkanter eller der det en gang har vært vannkanter er gode steder å lete i. Etter storflommen i 1995 ble det vasket opp store mengder sand langs elvene. Den var på en måte ferdig vasket og med en kornstørrelse som jeg den gang betraktet som passende for å imitere pukkballast. Med vårt nye hissige klima vil det komme mange slike muligheter i framtiden. Ellers er badestrender nyttige steder å kikke. 

Sandens farge og kornstørrelse varierer fra sted til sted. For eksempel er den lyseste sanden jeg har funnet den jeg fant ved Blokkhus på Jylland. Det bildet jeg la ut her med forskjellige sandprøver på sporet var noe jeg laget nettopp for å se hvordan de ulike sandfunnene jeg hadde gjort så ut når den kom på sporet og limt fast.

Det betyr at dette nok er et arbeid man må gjøre i forkant av at man har behov, for det kan være vanskelig å finne akkurat det man trenger på kort varsel. Årstiden for sandsanking er den lyse. Årstiden for MJ-bygging er for de fleste den mørke, så i det er det også mismatch.

Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 16:52
Den uten tvil fineste/beste/mest hensiktsmessige grus/pukk/sand finner du ute, helt udiskuterbart.
Har selv prøvd de fleste varianter av ferdigvare og alle faller igjennom.
Men, det krever litt ekstra innsats sammenlignet med å bestille posene på nett  Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 19:27
Enig med siste og nest siste taler. Jeg har funnet sand av riktig farge langs en myr i skogen her. Men det er stor variasjon i fargen så det er bare ett tynt sjikt som er brukbart. Må jobbe nøye for å ikke blande fargene for mye.
Ellers så fant jeg noe veldig pen pukk-lignende sant ved en avkjøring en gang. Det gjelder å være årvåken. Det kan hjelpe å ha med seg et bilde av ekte pukk/bane for å samligne farger men man skal være litt forsiktig også. Det er ikke mye sollys i de fleste hobbyrom så fargen inne vil ikke være helt lik fargen ute.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 19:32
Men er det noe entydig svar på hva som er riktig farve? I 1:1 varierer denne med både værtype, fuktighet, lys, hvor hardt belastet linjen er, hvor lenge siden ballasten ble lagt, etc. etc. Da må da spekteret være stort - men viktig at den harmonerer med farvene rundt forøvrig.

Min bedre halvdel er kunstner på fritiden -  etterhvert ikke helt uerfaren - diskusjonen om materiale, tekstur og farve minner meget om debattene som pågår i kunstermiljøer. Men så er da bygging for kunstarbeider å regne, så lenge det er klar målsetning om naturtrohet og at utøverne benytter sin(e) estetiske sans(er).
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 19:37
Helt riktig Lars.
 
Faktisk så tror jeg du er heldig med en kunstner i huset. Du har et meget godt poeng når du sier at det skal harmoniere med fargene rundt.
Jeg tror det er lurt å finne seg en bane/strekning/spor der ute der man liker fargen så ta det som utgangspunktet. Og fargen på pukk varierer jo fra grått til mørke brunt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2011 at 23:29
Problemet er at ballasten oftest blir for mørk når den blir limt på. Vi snakket litt om dette på TMJK i kveld, og konkluderte med at det er finstøvet som måtte være i ballasten på forhånd som vaskes bort når ballasten limes. Ballast i 1:1 blir også mørkere straks den regner. Pukk kan skifte betydelig farge i så måte. Så derfor ligner limt ballast på et MJ-anlegg mer på våt ballast i 1:1 enn tørr ballast.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.