MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg for Andreas
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg for Andreas

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Weblogg for Andreas
    Posted: 01 januar 2007 at 23:31
5. August 2008
 
 
Lenge siden jeg har skrevet noe på bloggen. Har nå gjort en del forandringer og fjernet det som var av eldre oppdateringer delevis fordi oppdateringene var gamle og bloggen begynte å bli lang, men også fordi hovedprosjektet, hylla er plukket ned. Byggingen av Kjelsås stasjon må vente da utsiktene mot et sted å ha dette prosjektet forsvant... Får heller komme tilbake til prosjektet når jeg har fått et sted å ha det. Byggeprosjektene består derfor mest av mindre (plasskrevende) prosjekter.  
 
 
På byggebordet nå står blant annet flere av skaladesigns lps tømmervogner. Av de seks jeg har kjøpt hittil er 3 nå 100% ferdigstilt med med lakk og dekaler. Jeg eksprementerer også litt med å lage tømmerlass til vognene. Til dette bruker jeg rognekvister som jeg klipper til og limer sammen i bunter. Selv om rogn er litt gråaktig i barken blir den mer brun når kvistene tørker inn.
 
 
Utenom tømmervognene henger jeg meg på El 13 trenden og syssler med å forbedre denne. Modellen fikk jeg av Christian på forumet mot at jeg skulle gjøre et forsøk på å få orden på modellen, da den hadde enkelte "skjønnhetsfeil". Tanken var først å lage en nydesign variant, men etter å ha sett Jon Einars OBAS versjon er jeg ikke så sikker lenger...Wink 
 
Ellers bygger jeg en internvogn ut av en Roco trevogn. Ide"en fikk jeg etter å ha sett en tilsvarende til salgs på CM MJ-auksjon. Det går mest ut på å tette en del vinduer samt lage teakpanel der vinduer er fjernet og lakkere vognkassen i "godsvognrød".
 
 
 
På planleggingstadiet finnes en Green Cargo Rc 4. Jeg tenker å ut i fra en blå Roco Rc 5/6. Til dette trenger jeg taksett og dekaler fra Jeco. Videre trenger jeg et lok å sette kniven i... Så hvis noen skulle ha en slik modell er det bare skrike ut.
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 

 

 



Edited by Andreas - 05 august 2008 at 23:30
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 14:13
Syns det er veldig artig å se hva andre holder på med, så det er bra at flere starter weblogger her. Holder på med litt selv også så jeg skal lage en selv snart.....
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 16:46
Det er alltid hyggelig å se bilder fra andre sine anlegg. Men si meg Andreas har du bare et vitrineskap med tog og ikke noen bane?

Edited by Nordlandsbanen - 02 januar 2007 at 16:47
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 16:53
Jeg har verken vitrineskap eller anlegg, kun et gulv å kjøre på... 


Edited by Yngve - 02 januar 2007 at 16:53
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 august 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 16:58
Helt til jeg får ferdig det andre anlegget holder jeg på på to spisebord, utvidet med klaffer riktignok
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2007 at 17:32

Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

Det er alltid hyggelig å se bilder fra andre sine anlegg. Men si meg Andreas har du bare et vitrineskap med tog og ikke noen bane?

Ja så langt er vitrineskapet lokstallen Setter opp baner på et av stuebordene når det skal kjøres Da får jeg en total flate på 270x150 cm så jeg får kjørt litt, men håper å komme i gang med noe modulbygging i løpet av året så det kan kjøres laaaange godstog med to stykk Di 3 eller El 16



Edited by Andreas - 02 januar 2007 at 18:02
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2007 at 17:21
Oppdatert
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2007 at 21:02
Oppdatert....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2007 at 22:52
Smussingen på dioramaet ditt var jo bra det!
Mvh Espen N.N.

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2007 at 01:30

Originally posted by espyink espyink wrote:

Smussingen på dioramaet ditt var jo bra det!

Er ganske fornøyd med fargen, men brukte kanskje litt vel mye. Får se om jeg gidder å gjøre noe mer med det.....

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 16:44

Oppdatert....

Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 17:49
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

I løpet av helgen har det skjedd litt med dioramaet også innimellom all matten og fysikken 



Uff ja, bevegelseslikningen fra helvete har dominert skrivebordet mitt mellom vinylskiver og kaffekopper.

Holdeplassen ble flott da! Grattis! Da mangler vel bare eget hus og fast jobb før du kan begynne på et fullt anlegg!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 18:03
Originally posted by carlf carlf wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

I løpet av helgen har det skjedd litt med dioramaet også innimellom all matten og fysikken 



Uff ja, bevegelseslikningen fra helvete har dominert skrivebordet mitt mellom vinylskiver og kaffekopper.

Holdeplassen ble flott da! Grattis! Da mangler vel bare eget hus og fast jobb før du kan begynne på et fullt anlegg!

Takk takk 

Hehe ja bevegelseslikninger er tingen Men nå er det nok for i kveld, får ta litt helg før det er på"n igjen i morra.....

Huset og fast jobb får nok drøye litt til, men har alltids plass til et par moduler

Vi får snakkes på turen til helga da Carl - F 



Edited by Andreas - 21 januar 2007 at 18:08
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 18:14
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Vi får snakkes på turen til helga da Carl - F 



Det må vi! Ooh, gleder meg til den! Skal bli gøy å kjøre med slikt materiell. Jernbaneloony tur med moderne materiell er sjeldent...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 18:29
Dette så jo bra ut! Kanskje litt mye brunt for øyeblikket, men det blir sikkert mye bedre når gress og slikt kommer på plass. Lyset er kanskje heller ikke det beste...

Hmmm dette minner meg foresten på at jeg må se å få laget en weblogg snart...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2007 at 20:04

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Dette så jo bra ut! Kanskje litt mye brunt for øyeblikket, men det blir sikkert mye bedre når gress og slikt kommer på plass. Lyset er kanskje heller ikke det beste...

Hmmm dette minner meg foresten på at jeg må se å få laget en weblogg snart...

Det kommer nok på plass etterhvert ja, skal forøverig smusse holdeplassen i en litt lysere farger så det vil nok gjøre litt forandringer det også

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2007 at 21:22
Oppdatert....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2007 at 21:08
Oppdatert igjen!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2007 at 22:04
Oppdatert. Ikke så veldig mye spennende, mye lastebiler igjen
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2007 at 23:31
Oppdatert....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 16:27
Oppdatert!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2007 at 12:11
Oppdatert!  modullbyggingen har startet!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2007 at 22:44
oppdatert...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2007 at 23:07
Dette blir spennende med tanke på EL17, AndreasWink
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2007 at 23:19
Gutten har jobbet flittig ser jeg! Når får jeg gleden av å sprøyte kåpa di?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 07:54
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Gutten har jobbet flittig ser jeg! Når får jeg gleden av å sprøyte kåpa di?
 
HeheWink 
 
Håper å kunne ta den med meg når jeg skal nedover neste gang... om en 2-3 uker (håper jegWink)...
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 08:10
Originally posted by LarsR LarsR wrote:

Dette blir spennende med tanke på EL17, AndreasWink
 
Ja er ganske så spent på hvordan dette blir til slutt... Har aldri bygget et lok før... Tar det bare veeeeeeeldig med ro så går det sakte men sikkert fremover... Er i hvertfallferdig med pussingen... For det tok tid, gikk litt fremover og litt bakover i byggeprosessen hele tiden... Men nå er Tamiya Putty"en lagt bort og forhåpentligvis slipper jeg å bruke den noe mer på dette prosjektetWink Er littegrann skeptisk til om vinudene foran blir helt 100%, men det virker i hvertfall OK når jeg prøvde å feste dem tidligere.
 
Så vi får se... Akkurat nå trenger jeg 0,4 mm bor før jeg får gjort noe særlig mer...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 09:54
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by LarsR LarsR wrote:

Dette blir spennende med tanke på EL17, AndreasWink
 
Ja er ganske så spent på hvordan dette blir til slutt... Har aldri bygget et lok før... Tar det bare veeeeeeeldig med ro så går det sakte men sikkert fremover... Er i hvertfallferdig med pussingen... For det tok tid, gikk litt fremover og litt bakover i byggeprosessen hele tiden... Men nå er Tamiya Putty"en lagt bort og forhåpentligvis slipper jeg å bruke den noe mer på dette prosjektetWink Er littegrann skeptisk til om vinudene foran blir helt 100%, men det virker i hvertfall OK når jeg prøvde å feste dem tidligere.
 
Så vi får se... Akkurat nå trenger jeg 0,4 mm bor før jeg får gjort noe særlig mer...
 
 
Front vinduene kan være litt tricky,det er vanskelig å se forskjellen på de(er ikke helt like) prøv ett og ett vindu av gangen så vil du finne ut hvilket som skal hvor....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 10:55
Oppdaget det... Har prøvd ut og gitt dem et nummer så jeg husker hvilke som skal hvor når de skal på etter lakkering...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2007 at 13:36
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Oppdaget det... Har prøvd ut og gitt dem et nummer så jeg husker hvilke som skal hvor når de skal på etter lakkering...
   Det var ingen dum ide.......utfra bildene har du ikke mye arbeid igjen heller før lakkering
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.