MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B7 vognene
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B7 vognene

 Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B7 vognene
    Posted: 30 desember 2006 at 20:04
Kan noken forklare meg forskjellen på AB7 type 1 og 2. Er den eine utrangert eller går begge i dag. Har ikkje klart å lese meg til dette verken på NMJ sine sider eller i materielldatabasen til NJK.

Lurer også på FR7 type 2 og 3. Har forstått at den eine er konduktør og kioskvogn, mens den andre er konduktør og bistrovogn. Går begge i dag, eller har bistrovogna erstatta kioskvogna?

Håper sånnsett at noken er utrangert slik at eg sparer mj budsjettet noke....
Mvh Egil
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 21:15
Hei

Det du spør om trenger et lengre svar. Så her kommer en lett oversikt.

AB 7 type 1 gikk i vanlig drift fra 1981-1988. Disse ble da bygget om til vanlige B7 vogner, type 2 og 3. Utvendig ble kun 1. klasses stripen fjernet, men innvendig gikk noen fortsatt med 1.klasses innredning, mens andre fikk erstattet denne med nye stoler.
AB 7 type 2 ble levert fra 1986 og gikk som AB vogner fram til ombygging på midten av 90 tallet. Disse går nå som ”barnevogner” i type 7 vognsett.
FR7 type 2 ble levert i 1981 som BF7. På slutten av 80 tallet kom de som FR7 type 2. De fikk da det utsende som vognen fra NMJ har. Alle disse, med unntak av 21771, er bygget videre om til andre typer vogner FR7 . 21771 er bygget om til F7 og går som sykkelvogn om sommeren på Bergensbanen.
For å få en komplett vognstamme trenger du
1 AB 7 type 2
1 FR 7 type 2 eller 3 (Avhengig av perioden du kjører) Type 2 før ombygging på midten av 90 tallet og type 3 for perioden etter.
5 B 7 for en komplett stamme.

PR
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 22:41
Takker stort for hjelpa. Dette var til god hjelp no når eg skal bestille vogner! Får finne meg jernbanelitteratur å lære litt meir. Artikkler som den i MJ bladet der modell og forbilde rundt B3 vognene fra NMJ vart sammenlikna er midt i blinken for meg. Får håpe noke kan skrive ein liknande når B7 vognene kjeme.
Mvh Egil
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2006 at 22:55

Det var vel Per Roar som skrev i MJ - Bladet om B3"erne så vi kan vel legge inn en liten søknad om B7 også?

De artikklene om nyheter er forøverig veldig interessant lesestoff og et veldig fint innslag i bladet. Takk til Per Roar for det



Edited by Andreas - 30 desember 2006 at 22:56
Hilsen Andreas.   
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2006 at 00:22
Hei

Takk for skryt. Jeg var litt usikker på hvordan leserene ville reagere på den artikkelen. Men tilbakemeldingene var så gode at det kommer flere av den typen.
Jeg har begynt å samle inn informasjon om B7 vognene for artikkel lik den om stålvognene. Det er mye informasjon man kommer over, og sorteringen av denne er den viktigste jobben.

Så litt om type 7 vogner vil komme i MJ bladet.

Per Roar
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2006 at 20:44
Høyres svært bra ut! Ser fram til den artikkelen.

Fekk bestillt meg mine 7 B7 vogner i går, så nå var det berre den laaange ventetida igjen....
Mvh Egil
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2007 at 15:45
Originally posted by eginor eginor wrote:

Høyres svært bra ut! Ser fram til den artikkelen.

Fekk bestillt meg mine 7 B7 vogner i går, så nå var det berre den laaange ventetida igjen....


Bare 26 dager å vente da, dersom du skal være med på turen ;)
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2007 at 17:39
Trur ikkje det blir togtur på meg dessverre. Ikkje så enkelt å overtale madammen.

Ser på NMJ sidene at leveringsdato for vognene er i mars, bortsett frå nokre få. Er denne datoen feil, eller blir vognene utsendt etter som dei er klare? Noken som veit?
Mvh Egil
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2007 at 18:35
Det kommer 4 vogner som blir lagt ut for salg på turen, for de som er med, og 29.1 for de som ikke er med.. De resterende vognene skal komme i mars.. Det er slik jeg har fotstått det 
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2007 at 21:15
Finnes det noken gode internettsider som omhandler B7, B5 og B3 vognene?
Tenker då på historie om kvar dei har vore brukte, annskaffelse, utrangering, vognsammensettinger o.s.v.

Evt noken gode bøker om emnet?
Mvh Egil
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2007 at 18:23

Hei

Prøv NJK, materielldatabasen og Jernbane.net, Norske tog.

mvh

Arne L

Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2007 at 22:51
Er det noen her som skal på den omtalte turen til NMJ?
Tenkte kanskje jeg skulle stikke ned på stasjonen her i Halden for å ta en titt.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2007 at 23:12
Jeg og fattern skal være med på turen

Edited by Andreas - 25 januar 2007 at 23:13
Hilsen Andreas.   
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 09:30

Hei !

jada, vi er i alle fall 4 togentusiaster som kommer i samlet tropp. 3 fra Kolbotn, og en fra Høybråthen

B7-vognene fra NMJ fortjener en skikkelig mottagelse, og en feiring. Dette synes jeg Finn Moe ser ut til å få til på en utmerket måte. Jeg gleder meg både til den unike turen og vognene.

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 13:48

J-I hansen, GeirG og undertegnede dukker og opp på turen

Eirik

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 15:18

Hei

Det høres fantastisk ut med et slikt arrangement. Velfortjent ros til NMJ.

mvh Øyvind Strøm

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 17:01

Gleder meg fryktelig til turen i morgen

Kjempe flott tiltak fra NMJ

Hilsen Andreas.   
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 17:31
Originally posted by eika eika wrote:

J-I hansen, GeirG og undertegnede dukker og opp på turen

Eirik

Og Rekstad`n fra Tynset.

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 19:17
Jeg er med på turen, oh, sant det, må lade batterier til kameraet!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 20:21

Originally posted by carlf carlf wrote:

oh, sant det, må lade batterier til kameraet!

Har gjort det alt



Edited by Andreas - 26 januar 2007 at 20:22
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 20:51
hehe, har fått printet ut grafiske ruter og slikt også... Kjekt å ha. Vi sees da! Tenker jeg slår meg ned i første vogn, så jeg får tatt litt bilder
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 22:39
Du skal vel hoppe på toget i Ski du Carl - F? Fattern og jeg hadde også tenkt og gå på der.....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2007 at 22:54
nei, tar lokaltoget inn til oslo først...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.