MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pantografer på Mærklin-KL-anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Pantografer på Mærklin-KL-anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pantografer på Mærklin-KL-anlegg
    Posted: 31 desember 2006 at 16:34

Som Arne også skriver, tror jeg du bør se på selve luftstrekket.

Märklin og Roco sine pantografer bør gå smertefritt under test av ledningsnettet.

Hvis du senere skulle få problemer med enkelt lok vil du da ha mulighet til å justere fjæren på det aktuelle toget.

Hvilket system bruker du?

Er det Sommerfeldt så er det ikke akkurat det enkleste å få til å fungere.
For all del ikke ha langt i mellom mastene. Ellers svikter tråden.

Jeg bruker en salig blanding av master.
Märklins gamle tråd i svinger og tunneller, Viessmann (nye Märklin) sitt der det skal se pent ut.

Når jeg monterer lar jeg ikke tråden vandre stort over en cm på pantografen, går du over det kommer problemene fort.

 

Hilsen Nils

Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2006 at 12:19

Hei

Før du starter på en omfattende og dyr utskifting av strømavtakere ville jeg gått over selve KL-anlegget og vurdert strekklengder og stramming på selve kontaktledningen. Dersom strømavtakerne på dine Märklin og Rocolok er uskadde er de så stramme de bør være fra fabrikken. riginale Limaavtakere av eldre type er bare til "pynt". Lykke til videre

mvh

Arne L

Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2006 at 21:57
Hallois godt folk! 

Har fått montert luftledninger på ca 1/3-del av MJ-anlegget mitt nå, og følgelig testet diverse lok, med tanke på hvordan pantografene og luftledningewne går overens... Kom dermed fram til følgende liste over lok som trenger nye pantografer:

-Mærklin RC1012 (fulgte med i togsettet "Gøteborgeren")
-ROCO RC5
-ROCO El16
-Lima El13
-Lima El14

Hvilkke pantografer bør jeg velge? Problemet ligger enten i at pantografen presser for hardt på ledningen, og dermed medfører at ledningen skubbes vekk, og pantografen hektes fast i den, dette gjelder de tre første på listen, Lima-lokene har for svar pantograf...

Sommerfeldt var det første som fallt meg inn, tror Dere at de kan brukes?
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.