MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygge om lastebilmodeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygge om lastebilmodeller

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 21:20

Takk for kompliment...

Planen er 3 forskjellige.

En lik din ASG, vet ikke hva den aksel-kombinasjonen kalles.

img123/2192/scaniar500v8ai5.png

En 6 x 2,

img460/4868/s5633nt9.jpg eller img123/9924/hakullrscania1grosscr7.jpg

og en 6 x 4. En eldre traver...  For se hva jeg får til med tida... Trenger litt utstyr før trekkerene blir ferdige... Hytter, dieseltanker, brede fram-hjul, lyktebøyler, etc...

img460/8725/dbhaakullscaniasz111pv9.jpg

Du er ganske kreativ med tanke på bygginga, deler fra flere prod. trenger gode kviver og lim.... Veldig bra resultat!

Jeg prøvde å åpne bildene på http://www.18wheelers.no/february07/index.htm , men fikk bare feilmeld. HTTP 404 Ikke funnet..... Får du dem opp på din maskin...

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 22:05
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Takk for kompliment...

Planen er 3 forskjellige.

En lik din ASG, vet ikke hva den aksel-kombinasjonen kalles.

Jeg prøvde å åpne bildene på http://www.18wheelers.no/february07/index.htm , men fikk bare feilmeld. HTTP 404 Ikke funnet..... Får du dem opp på din maskin...

Ove

Får takke for skryt Blir veldig fine bilene dine også

Akselkombinasjonen for pusher kalles 6x2/4 visstnok... Hvor dem får x4 fra lurer jeg på for trekkvogna driver fremdeles bare på en aksel...

Nei, får ikke forstørret bildene jeg heller.... Så det jeg mente veldig godt på Scaniaen til Tipp transport øverst på siden...

Rakk ikke å gjøre noe særlig mer på ASG - bilen, nå er det Tysklandstur som står på agendaen... Får kanskje begynne å pakke så smått også, 9 timer til bussen går nå...

Snakkes om en uke folkens 



Edited by Andreas - 15 mars 2007 at 22:08
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:10
Ja... Da var jeg hjemme igjen etter 17 timer i buss i går...
 
Fikk ikke tatt noen bilder da jeg valgte å ikke ha med kameraet... Var forøverig ikke så mange kule lastebiler å ta bilde av annet enn i Sverige heller....  Mest toaksla møkkLOL Var gøy på veien hjem... Hadde endelig fått en ordentlig buss og bussjåfør i Køben og derfra gikk det i 110 km/h hele veien... Var litt kult når vi ble liggende bak en treaksla norsk Scania R serie (tror det var en R500 eller R580)  like før grensa til Norge, begge hadde hjemlengsel.....
 
Fikk kjøpt en T580 Scania snutebil + litt annet, mer om den forløpige ombyggingen av denne ligger under "hva står på byggebordet" tråden...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 09:16

Blei bra med kufangere... Har ikke fått jobba stort på mine modeller. Blitt noe lakkering, med varierende resultat....Ermm

Fant bilde av den nye Håkull modellen...
img204/1719/hkullawm73624scaniar580py1.jpg
 
Blir kjekt når den kommer i butikken....Smile Men ser jo at man må bytte til brede forhjul, og tvillinghjul på den bakre akslingen...., og hengeren da. Kan ikke Herpa og AWM skjerpe seg. Lag tvillinghjul for de nordiske odellene... Wiking og Kibri klarer det...
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 10:28
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Blei bra med kufangere... Har ikke fått jobba stort på mine modeller. Blitt noe lakkering, med varierende resultat....Ermm

Fant bilde av den nye Håkull modellen...
img204/1719/hkullawm73624scaniar580py1.jpg
 
Blir kjekt når den kommer i butikken....Smile Men ser jo at man må bytte til brede forhjul, og tvillinghjul på den bakre akslingen...., og hengeren da. Kan ikke Herpa og AWM skjerpe seg. Lag tvillinghjul for de nordiske odellene... Wiking og Kibri klarer det...
 
Ove
 
Ja er ikke noe danskerumpe på den bilen der i virkligheten...
 
Det der med hengerene er dumt, er tidkrevende og bygge om og det krever mye deler å få til dette.... Men det er nok en gang slik at AWM og Herpa ikke gidder å spandere noen ekstra kroner på å få skandinaviske modeller riktige... 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2007 at 15:50
Hei,
 
Driver å funderer litt på hva som skal skje med den nyinnkjøpte T580...
 
img256/8270/t5802hb6.jpg
 
I utgangspunktet var det meningen at jeg skulle bygge den om til TS Larvik sin (som nå er solgt til Nordland transport)... Dette blir kanskje litt vanskelig, med tanke på at det er en ganske krevende lakkeringsjobb...
 
Jeg tenker derfor å kun fjerne de tysk dekalene også se hva jeg kan få til for å gjøre den mest mullig norsk...
 
Det som er planen skal/endres på er sålangt:
 
 - Kufanger (som jeg har satt på)
 - Varsellys på taket
 - Lyktebøyle
 - Sette på ekstra verktøyskap
 - Dekaler skal av
 - Den skal få 4 akslet maskinhenger
 - Mulig jeg setter på ekstra støttehjul for maskinhengern
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2007 at 09:29
Hvordan går det med Håkull bilene?Smile
 
Slenger på litt bilder fra tur ned Gudbrandsdalen i går...
 
img214/7566/volvofhtmmerbilmjsadr1.jpg
 
Volvo FH 16 tømmerbil nye type... I bakgunnen har vi Dovrebanen...
 
img442/5867/volvofh16tungtrekkerec9.jpg
 
Volvo FH 16 520 6x4 tungtrekker Helge Floor. Gamle typen Volvo FH.
 
img206/2088/volvofhtmmerbilgamletypww5.jpg
 
Volvo FH 16 Tømmerbil eldre type.
 
img442/1953/scania164thortendenmd6.jpg
 
Thor Tenden Scania 164 på Mjøsbrua.
 
img214/9104/volvofh16thortendenwd5.jpg
 
Mer Thor Tenden, Fh 16...
 
img206/8200/krokenfhag7.jpg
 
Lars Kroken transport i fra Åndalsnes... Bruker vanligvis å være blå bilene deres, men det finnes tydeligvis unntak...
 
 img214/6566/scaniar580rratransportht4.jpg
 
Røra Transport, Scania R580
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2007 at 15:35

Bilder av mitt pågående bygg. Skal bli en svensk tømmerbil slik de kanskje blir med 27,5 m og 80 tonn totalvekt.
 


Edited by ArneGH - 08 mai 2007 at 20:43
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2007 at 23:59
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:


Bilder av mitt pågående bygg. Skal bli en svensk tømmerbil slik de kanskje blir med 27,5 m og 80 tonn totalvekt.
 
Så jo rimelig lang ut den derWink Hva er det som er den tilatte totalengden uten dispensasjon i Sverige i dag???, 25,25 meter?
 
Men er det meningen at de skal bruke vanlige semihengere med tømmerbalker?
 
Ser ut til å bli en spennende modell og følge med påClap Litt gøy at det er flere som har interesse av denne siden av hobbyenSmile Er vel kun Ove og jeg som har hatt innlegg i denne tråden før dette...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 00:11
Slenger på en litt sprø historie jeg leste i GD tidligere i ferien.
 
kanskje noen som har hørt det allerede???
 
PÅ Otta ble to polakker sendt inn på vekta på torsdag før ferien. Han ene ble målt til gode 25 tonn over lovlig totalvekt, han andre nøyde seg med bare 19 tonnClown
 
Dette ga enkelte hos vegvesenet rimelig hakkaslep. Gebyrene ble regnet ut til 186 000 + kjørefobud for firmaets biler i Norge i et år.
 
De manglet dispensasjon for å kjøre med slik overvekt på norske veier. Dette var veimyndighetene heller ikke rimelig interessert i å gi dem for å kjøre videre med lasten. Det ble derfor til at det polske firmaet måtte stille bankgaranti til norske Busengdal transport som tok på seg å kjøre lasten videre og ordent seg med dispensasjon.
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 08:06
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

PÅ Otta ble to polakker sendt inn på vekta på torsdag før ferien. Han ene ble målt til gode 25 tonn over lovlig totalvekt, han andre nøyde seg med bare 19 tonnClown
 
Dette ga enkelte hos vegvesenet rimelig hakkaslep. Gebyrene ble regnet ut til 186 000 + kjørefobud for firmaets biler i Norge i et år.
 
Dette tyder på at Norske myndigheter er alt for snille når de ilegger bøter.
Skulle de betale for den skaden de har forårsaket på veien måtte de kanskje føre til noen nuller etter summene?
Prinsippet må være at skadevolder skal betale for den skade de påfører veien men i stedet blir dette veltet over på "vanlige bilister" i form av høyt vegvedlikehold.
 
Blir boten så stor at transportøren går konkurs (for det er ikke tillatt å forsikre seg mot lovbrudd) vil det også bli slutt på slike saker og alle kan ferdes sikrere på veien.
 
Det virker komplett uforståelig ut fra et sikkerhetsperspektiv at trailere kan være større på "smale vestlandsveier" i Norge enn på Autobahn i Tyskland og kjøre like fort?? -
Skal man ha samme sikkerhetsnivå må lovlig hastighet for tungtransport ned til rundt 50 km/h - og da blir sikkert toget og kysttransport konkurransedyktig?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 09:53
Gebyrene de måtte betale var nok kanskje i minste laget. Men at de fikk kjøreforbud i Norge i et år svir ganske godt... Spesielt dersom de har faste kjøreruter i Norge...
 
Når det gjelder regler på lengder å slikt, så kjører Norge på akkurat samme lengder som resten av Europa (mener jeg å huske). 19,50 meter på vogntog og 17,50 for semitrailer (trekkvogn med henger) 
 
Å ja, de kan kjøre like fort... Norske lastebiler har i utgangspunktet fartsperre på 90 km/h. Min mening her er at fartsperra heller burde vært satt på 100 så kanskje man hadde unngått så mye juks med dem???
 
Det er allerede regler som sier at dersom spesialtransport overstiger en vis vekt får de ikke kjøre i hastigheter over 45 km/h. Det kreves også dispensasjon for slike transporter. Det stilles også krav til når transporten skal foregå samt krav om følgebil osv... Tog oo skip byr neppe på noen særlig konkuranse angående spesialtransport. Lastebilen er fremdeles mest mobil og når man unasett må laste over på lastebil fra tog eller båt så velges denne transportmåten som regel hele veien. 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 11:43
Mener å ha lest at max. lengde for vogntog (bil med henger) i Norge er rundt 20,3 m. mens den i Tyskland er 20,0 m.?
Det skulle altså være tillatt med større lengder i Norge enn Tyskland uten at dette må behandles som "spesialtransport".
Nå vil man kjøre med enda lengre biler (samme som er tillatt noen steder  i Sverige). Det blir vel ikke lenge før vi har søknader om "australienske RoadTrains" her hjemme med lengder på 50 m.?
 
Mht. fartssperre for tyngre kjøretøy bør denne kontrolleres hyppigere og få et bøtenivå som gjør at man ikke blir fristet til "å tukle med den" (minst NOK 100.000).
Fart er viktig for sikkerheten og det er uakseptabelt å la så store masser  som et vogntog være i bevegelse i 100 km/t. Energien er kvadratisk avhengig av hastigheten (om jeg husker rett fra fysikken på skolen for 40 år siden) en økning av hastighet fra 80 til 100 km/t vil øke energimengden lagret i kjøretøyet med 56%.
Denne energimengde må omsettes ved bremsing (og event. kollisisjon).
Hvor mange sjåfører tenker på dette i hverdagen?
 
Nei - ned med hastigheten er eneste som kan øke sikkerhetsnivået på norske veier på kort sikt.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 12:21
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Å ja, de kan kjøre like fort... Norske lastebiler har i utgangspunktet fartsperre på 90 km/h. Min mening her er at fartsperra heller burde vært satt på 100 så kanskje man hadde unngått så mye juks med dem???
 
Hvorfor skal man sette fartssperra på 100 når kjøretøyet skal begrenses til 80 km/t?? Burde man ikke heller satt den på 85??
 
Juks kan man unngå ved hyppigere kontroller og vesentlig økning i bøtene...
 
Eirik
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 12:33

Hei igjen,

Her fant jeg endelig frem til lengdebestemelsene:
 
 
Men det er mye "om og men" og reglene kan tolkes i "hue og ræva" på enkelte felter... Er mye frem og tilbake og dispensasjoner og lignende som gjør at mye aviker fra de faste reglene.
 
Hehe, er nok en stund til vi får se australske lastebiler her til lands, men det har vært snakk om at svenske biler med lengde på inntil 25.25 meter skulle få kjøre så langt som til Oslo... Det er nok ikke å anbefale!
 
Når det gjelder fartsperrer og brud på disse så tror jeg du har et godt poeng. Grunnen til at det blir gjort er nok en kombinasjon av mye...
 
 - For enkelt å gjøre det (Bare fjerne sikringa)
 - For dårlig med kontroller
 - For lave bøter
 - Konkuranse
 - At 90 km/h kanskje blir litt irriterende med tanke på at høyeste fartsgrense i Norge er 100 km/h.
 
Når det gjelder ulykker så vil jeg påpeke at det er kun er noen få prosent av ulykkene hvor lastebiler er innvolvert hvor de er skyld i ulykken. Som regel er det personbiler som kommer over i motsatt kjørefelt og smeller i fronten på traileren uten at yrkesjåføren har mulighet til å unnslippe ved å bremse ned eller kjøre unna. Så leser vi i VG dagen etter "Vogntog knuste personbil" Dermed fremstilles det for folk flest at vogntoget er skyld i ulykken... Hvordan da??? ved å eksistere???
 
Som regel er det føreren personbilen"s kjørevaner som er skyld i ulykker. Folk som er trøtte og fjerne i sommervarmen eller som holder på med alt for mye de ikke skulle gjort mens de kjører er etter min mening mye farligere enn at et vogntog holder 100 isteden for 90 på vei inn til Oslo.... Yrkesjåførene kan i hvertfall kjøre (de lever jo av det). Med en jobb som innbærer ca. 200 000 km kjøring i året opplever de det meste fra sløve trafikkanter.   
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by Andreas - 09 april 2007 at 12:45
Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 12:58
Du har sikkert rett i at de aller fleste større ulykker med personbil og vogntog innblandet skjer fordi personbilen befinner seg et sted den ikke bør være; forran vogntoget. Men selv i en slik situasjon vil hastigheten til vogntoget også være med på å bestemme hvorvidt personen(e) i personbilen skal ha noen mulighet til å overleve. Den muligheten øker en god del om vogntoget holder 80 og ikke 90 eller 100.
 
Ellers har vel diverse kontroller bevist at det er mer flaks enn dyktighet som gjør at ikke vogntog har skylden for flere tragiske ulykker. Se bare på alle rapporter om manglende lastsikring som dukker opp i aviser med jevne mellomrom. Det er ikke sjåførens dyktighet da som gjør at det ikke har skjedd uhell...
 
En stor del av vogntogssjåførene tror jeg heller ikke har hørt om 1001-1002-1003... og når jeg tok førerkort på vogntog lærte vi faktisk å fortsette 1004-1005-1006 også... Dessverre finner jeg aldri en slik bak meg når jeg trenger en (trenger nye bakdører i van"en..) men du verden så mange jeg ser/passerer/møter ellers
 
Eirik
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 12:58
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Å ja, de kan kjøre like fort... Norske lastebiler har i utgangspunktet fartsperre på 90 km/h. Min mening her er at fartsperra heller burde vært satt på 100 så kanskje man hadde unngått så mye juks med dem???
 
Hvorfor skal man sette fartssperra på 100 når kjøretøyet skal begrenses til 80 km/t?? Burde man ikke heller satt den på 85??
 
Juks kan man unngå ved hyppigere kontroller og vesentlig økning i bøtene...
 
Eirik
 
Skjønte ikke helt hva du mente her Eika, Går utifra at du mener at det ikke er noe poeng med å ha en fartsperre på 100 når kjøretøyet likevel ikke klarer mer enn 80-85 km/h med last?
 
Det er i såfall litt riktig og litt feil. Det kommer selvfølgelig litt an på lasten, men med en motor på mellom 500 og 600 hester er det ikke noe problem og få en lastebil opp i 95-100 på motorveien. Det er også mange ganger man kan spare god tid på å kunne kjøre fortere på vei til der man skal laste...


Edited by Andreas - 09 april 2007 at 13:00
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 13:13
Originally posted by eika eika wrote:

 
En stor del av vogntogssjåførene tror jeg heller ikke har hørt om 1001-1002-1003... og når jeg tok førerkort på vogntog lærte vi faktisk å fortsette 1004-1005-1006 også... Dessverre finner jeg aldri en slik bak meg når jeg trenger en (trenger nye bakdører i van"en..) men du verden så mange jeg ser/passerer/møter ellers
 
Eirik
 
Å holde avstand til bilene foran er kanskje ikke det yrkesjåførene er flinkest til nei.... Men det er ikke vanlige sjåfører heller...
 
For sikkerhetskyld kan det kanskje være lurt å satse på en varebil eller en 4x4 når du skal ha bytta ut den døraLOL
 
Har forøverig en litt morsom historie fra en tur til Sverige med fattern. Hadde vært i Uddevalla. Like før det går over i 2 felt før Munkedal (der veien raste ut) kjørte vi forbi en danske trailer. Han likte tydeligvis ikke det så godt... Så på 2-felten la han seg rimelig godt oppi oss (1-2 meter). Ble jo litt irriterende å ha han der så når vi kom til en oppoverbakke bremsa vi sakte ned og han hadde da ikke noe annet valg en å bremse ned han også så når vi var nede i 30 ga vi på gass igjen og dermed var han borteWink Tror at om han ikke var sur fra før av ble han det sikkert daLOL


Edited by Andreas - 09 april 2007 at 13:14
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 16:25
Jeg har tungt kjøretøy selv - en bobil på 3,8 tonn totalvekt ("nedstemplet" til 3,5 tonn) med motor med ca. 200 hk og dreiemoment på 400 nM. Dette er ikke akkurat noen "sinke på veien" - i hvert fall ikke i bakker.
Jeg bruker mye å kjøre med cruise-control og prøver å ta fartsgrensene alvorlig. Jeg prøver ikke å være til hinder for annen trafikk men har god tid når jeg kjører så jeg ser ikke vitsen med å kjøre over fartsgrensene - ikke minst sikkerhetsmessig!
Det er utrolig irriterende når trailere drar sakte forbi i 90 for å bli tatt igjen i neste bakke ! - Fartsgrensen er 80 i Norge og ikke det fartssperren tillater. - Og speedometeret mitt er kontrollert så jeg prøver å ligge nøyaktig på fartsgrensen når forholdene tillater - hverken 1 km/h for mye eller for lite.
Like irriterende er det med personbiler som på "død og liv skal forbi" - sikt eller ikke sikt - for å legge seg rett foran i køen. Jeg bruker å legge inn noen meter ekstra til personbiler foran som kan bråstoppe da vekten jeg kjører med er stor. Det er derfor forbausende lite profesjonel kjøring av yrkessjåfører som ligger "rett i rompa" på forankjørende lettere kjøretøy.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 18:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har tungt kjøretøy selv - en bobil på 3,8 tonn totalvekt ("nedstemplet" til 3,5 tonn) med motor med ca. 200 hk og dreiemoment på 400 nM. Dette er ikke akkurat noen "sinke på veien" - i hvert fall ikke i bakker.
Jeg bruker mye å kjøre med cruise-control og prøver å ta fartsgrensene alvorlig. Jeg prøver ikke å være til hinder for annen trafikk men har god tid når jeg kjører så jeg ser ikke vitsen med å kjøre over fartsgrensene - ikke minst sikkerhetsmessig!
Det er utrolig irriterende når trailere drar sakte forbi i 90 for å bli tatt igjen i neste bakke ! - Fartsgrensen er 80 i Norge og ikke det fartssperren tillater. - Og speedometeret mitt er kontrollert så jeg prøver å ligge nøyaktig på fartsgrensen når forholdene tillater - hverken 1 km/h for mye eller for lite.
Like irriterende er det med personbiler som på "død og liv skal forbi" - sikt eller ikke sikt - for å legge seg rett foran i køen. Jeg bruker å legge inn noen meter ekstra til personbiler foran som kan bråstoppe da vekten jeg kjører med er stor. Det er derfor forbausende lite profesjonel kjøring av yrkessjåfører som ligger "rett i rompa" på forankjørende lettere kjøretøy.
 
Det er som er forskjellen på deg og bobilen din, og en yrkesjåfør i trafikken, er at du har som regel god tid som du sier, men yrkesjåføren har en befrakter på nakken og en last som helst skulle vært levert for et par dager siden. Og da skjønner jeg veldig godt at man blir litt forbanna når man havner bak på "bestefar på tur" i 60 km/h i 80-sonen som i tillegg kjører ujavnt og kjører på i forbikjøringsfeltene fordi han tror det er vansklig å komme opp bakkenAngry... Veiene her i Norge er ikke akkurat til å skryte av, så det er heller ikke så lett og komme forbi (spesielt når man ikke kan kjøre fortere enn 90).Confused Det yrkesjåførene da gjør er å legge seg tett innpå og dermed tvinger "bestefar" til å holde farten... Sikkert ikke så trafikksikkert, men jeg skjønner godt hvofor. Personer som ikke holder fartsgrensen er minst like farlige som personer som kjører for fort...
 
Du nevner fartsgrenser, selvfølgelig er en fartsgrense en fartsgrense. Men til tider kan fartsgrensene i Norge virker så absurde at de ikke blir tatt på alvor. Som et eksempel: E6 inn mot Ringebu er det 70-sone, på lokalveien som er så small at det akkurat går med en bil i bredden der er det 80-sone... Hvrodan skal man da få respekt for fartsgrensene i Norge???


Edited by Andreas - 09 april 2007 at 18:51
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 23:18
Mitt poeng er at jeg kjører jevnt fordi jeg både har tung bil som klarer det og det at vi nå engang har fartsgrenser i Norge - og som sagt - jeg kan umulig være noen "sinke" i trafikken når jeg holder høyest lovlig fart?
 
Fartsgrensene er ikke tilfeldig satt som folk vil ha det til. De er satt av fagfolk som har minst like høy professionalitet i yrket sitt som andre. Det forbauser meg at yrkessjåfører ikke har en mer profesjonell holdning til fartsgrenser.
Jeg hadde sikkert, med mange, blitt meget urolig om lokførere og flygere skulle ha samme omtrentlige holdning til hastighetsbestemmelser og andre trafikk/kjøretøysregler i sitt yrke?
 
Befraktere som oppfordrer og forventer lovbrudd hos sine transportører/ansatte skulle i utgangspunket vært anmeldt for utpressing/oppfordring til lovbrudd?
 
Jeg prøver bevisst å legge merke til biler med logo for handelsvarer og unnlater å kjøpe dette produktet når firmaet praktiserer "grisekjøring".
- En vel så god metode ville være å ta en telefon til markedssjefen i det samme firma for å høre om det var på denne måte firmaet ønsket å profilere seg?
Det jeg har lagt merke til i positiv retning er drivstofftransport med biler tilhørende de største oljeselskapene. De kjører oftest pent og hensynsfullt nettopp fordi firmaene ønsker en slik profilering og det er ufattelig dårlig reklame om de er involvert i større ulykker. 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 23:36
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Å holde avstand til bilene foran er kanskje ikke det yrkesjåførene er flinkest til nei.... Men det er ikke vanlige sjåfører heller...
Nei, men konsekvensene blir som regel mye større om kjøretøyet veier 25 ganger så mye.... Dessuten er bremsetiden en del lengre med større biler.
 
Quote  
For sikkerhetskyld kan det kanskje være lurt å satse på en varebil eller en 4x4 når du skal ha bytta ut den døraLOL
Trur ikke det... Forrige vanen min ble påkjørt av både buss (rart å stå utenfor å se bilen min løfte seg til siden og synke ned igjen...) og en liten lastebil (bakfra, venstre side. huket fremre fangeren sin i min bakre og jeg rev løs fangeren dens...)
Og det eneste synlige skaden på vanen var at forskjermen måtte poleres, mens bussen hadde en solid ripe bortover siden, og lastebilen kunne bruke støtfangeren sin som spydspiss, så jeg må nok ha noe solid til å treffe om jeg skal ha noe håpWink
 
 
Quote
Har forøverig en litt morsom historie fra en tur til Sverige med fattern. Hadde vært i Uddevalla. Like før det går over i 2 felt før Munkedal (der veien raste ut) kjørte vi forbi en danske trailer. Han likte tydeligvis ikke det så godt... Så på 2-felten la han seg rimelig godt oppi oss (1-2 meter). Ble jo litt irriterende å ha han der så når vi kom til en oppoverbakke bremsa vi sakte ned og han hadde da ikke noe annet valg en å bremse ned han også så når vi var nede i 30 ga vi på gass igjen og dermed var han borteWink Tror at om han ikke var sur fra før av ble han det sikkert daLOL
Var det nå jeg skulle le?? Rart lastebilen bak plutselig gikk fortere på 2-felts vei enn på 4-felts. Det var ikke det at så fort faren din var forbi så var det ikke så nøye å kjøre fort, så da sakket dere av 2-3km/t mens vogntoget holdt nøyaktig samme fart og derfor tok innpå dere? Det er vel som rgel slik det er... personbilen gir på for å komme forbi, og bare den har kommer først så er det ikke så farlig med hastigheten lengre...
 
Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2007 at 23:41
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
Skjønte ikke helt hva du mente her Eika, Går utifra at du mener at det ikke er noe poeng med å ha en fartsperre på 100 når kjøretøyet likevel ikke klarer mer enn 80-85 km/h med last?
 
Det er i såfall litt riktig og litt feil. Det kommer selvfølgelig litt an på lasten, men med en motor på mellom 500 og 600 hester er det ikke noe problem og få en lastebil opp i 95-100 på motorveien. Det er også mange ganger man kan spare god tid på å kunne kjøre fortere på vei til der man skal laste...
Nei... det jeg mente var at det ikke var noe poeng med sperre hverken på 95 eller 100 km/t så lenge kjøretøyet ikke har lov og kjøre fortere enn 80 km/t. Hva det fysisk klarer er av mindre interesse. Alle kan klare å kjøre fort. det som er vanskelig/umulig er å stoppe raskt og sikkert nok, og å holde seg på veien i høy hastighet. Så lenge grensen er 80 så burde da sperra kunne stå på 85 eller max 90 km/t...
 
Og å spare "god tid" har jeg vondt for å tro... hvor mange sekunder sparer du pr. mil på å øke hastigheten 10 km/t??? ikke mange... Og om så lastebilen skal kjøre så mye som 50 mil for å laste snakker vi vel likevel kun om minutter spart?? (Kan den som gidder ta regnestykket for meg?Wink), og så mye som 50 mil sammenhengende vei med fartsgrense over de 80 km/t som en lastebil i dag har lov å kjøre vet jeg ikke engang om vi har her i landet, så at de sparer noe som helst har jeg vondt for å tro... det må være mest psykologisk i deres eget hode...
 
Eirik
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2007 at 08:26
Originally posted by eika eika wrote:

 
 
Var det nå jeg skulle le?? Rart lastebilen bak plutselig gikk fortere på 2-felts vei enn på 4-felts. Det var ikke det at så fort faren din var forbi så var det ikke så nøye å kjøre fort, så da sakket dere av 2-3km/t mens vogntoget holdt nøyaktig samme fart og derfor tok innpå dere? Det er vel som rgel slik det er... personbilen gir på for å komme forbi, og bare den har kommer først så er det ikke så farlig med hastigheten lengre...
 
Eirik
 
Den delen av historien du ikke kjenner til var at det lå flere biler foran oss igjen som da gjorde at farten ble som den ble.... Ellers så er det generelt sett lite å tjene på å kjøre forbi annet enn at man slutter å irritere seg over de foranEmbarrassed Med unntak av de gangene det går virkelig sakte og man skal langt...


Edited by Andreas - 10 april 2007 at 08:47
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2007 at 08:54
Hehe... nå begynner vi kanskje å bevege oss litt langt vekk fra hva denne tråden egentlig handler om??? Får begynne å poste litt lastebilbygging her igjen...Men har blitt en litt morsom debatt etterhvert også... Tror da neppe vi får noe særlig mer ut av det enn at vi blir sittende med akkurat de meningene vi har lagt fremWink 
 
Dere har et godt poeng når dere påpeker at en lastebil vil utgjøre vesentlig større fare i høyere fart... Det som da kanskje er interessant å diskutere (som vi har vært inne på før) hvorfor disse grensene brytes så ofte?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2007 at 11:34
Ja så bygger vi videre....
 
Den Svenske tandemtrekkeren jeg bygde for noen uker siden, har nå fått kjøreoppdrag for Thermo transit, har derfor tilpasset hengeren samt trekkvogna har fått en ny svingskive som passer til AWM hengere...
 
img179/5630/img2616ee1.jpg
 
Fra skrotkassa oppstår nok en ASG trekkvogn...
img214/1613/img2617ds9.jpg
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2007 at 20:46
Litt mer om min tømmerbil. Her er nytt bilde av trekkvogna:
 
 
 
Henger nr 2:
 
henger nr 1:
 


Edited by ArneGH - 08 mai 2007 at 20:50
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2007 at 21:02
Dette blir en kul doningClap 
 
Hva har du laget tømmerbalkene av?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2007 at 20:47
Det er brukt plastprofiler. 1mm tykk. Bunnstokken er 2 mm høy. Stakene er 1 mm tykk og kon går fra 2 til 1,5 mm. En støtte i skjøten. Denne plasten er fra en Rømme-boks. det var det tynneste jeg fant. Ble rimelig dette påbygget.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2007 at 22:27

Fant en trailer med "norsk" henger: http://www.automodelle.com/2007/neuheiten07/neu6.html

Heisterkamp med Hydro henger... Trenger bare å skaffe/lage Toten Transport trekker....Smile Som denne f.eks: 4 bilen fra toppen http://truckstop.diskusjonsforum.no/truckstop-about379-0-asc-135.html
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,110 seconds.