MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygge om lastebilmodeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygge om lastebilmodeller

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2007 at 22:37

Synes at de nyeste volvoene (slike som på bildene) er rimelig stygge rent designmessig, lakkeringa kan gjøre dem en del bedre, men lysa øddelegger. Kufangeren gjør det litt bedre, demper det "stygge" preget litt De gamle FH"ene var bedre (de med firkanta lykter). Men tror jeg hadde overlev i En volvo FH 16 660 dersom jeg noen gang skulle kjørt lastebil 16 liter 3100 Nm og 660 gamp er jo litt å dra på med i bakkene det 

Spørs nå litt om vi noe særlig lenger får se så mange lastebiler med kufangere. Vegvesenet er ikke så alt for "glad" i dem.... Det er dermed ganske vanskelig å få de godkjent Men det er en grunn til det da.....

Sitter forresten og setter sammen en ASG Scania 143 500 Streamline. En skikkelig gamel sliter.... Finnes fremdeles noen av dem på veien, men kilometermåleren har som regel passert millionen..... Værste jeg har hørt om er 1. 600 000 km på en som skulle selges i Sverige. Kommer med bilde fra byggingen senere



Edited by Andreas - 08 februar 2007 at 17:21
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 21:22

Er nå ferdig med Scania"an fra ASG transport Spedition. Som såvidt jeg vet forsvant inn under det som ble DANZAS og som igjen ble DHL.

Trekkvogna er satt sammen av diverse rester. Hytta er fra Wiking, chassiet er satt sammen av diverse deler fra AWM og Herpa, Hjula er fra Herpa, skal sette på gule varsellys fra en Kibri pakke, alle verktøyskap og lignende er fra Wiking eller herpa, dieseltanken er forkorta en forkorta Herpa tank som satt på en toakslet trekker og svingskiva er fra AWM. Har valgt å lage en akselavsand som tilsvarer 2,9 som er minste akselavastand for treakselde trekkvogner. Siden ASG trekkvogner stort sett dro vanlige semihengere.

img235/2790/1431ss3.jpg

Tralla er litt vel enkel så langt, må bygge eventuelt lakkere om et annet skap.

img475/7351/1432jm3.jpg

 

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2007 at 23:55

Slett ikke verst, med tanke på alle de delene fra forskjellige produsenter.

 

Ove 



Edited by Snikkaren - 08 februar 2007 at 23:56
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 08:51

Ble egentlig ganske fornøyd selv også hadde ikke trodd det skulle blitt noe så bra ut av den skrothaugen

Nå har jeg funnet en hytte FH 16 520 hytte (av den gamle typen med firkanta lykter, den beste volvoen bygget noensinne) + litt annet som jeg skal som jeg håper å kunne bygge en fireakslet tungtrekker av. Skal prøve å få den mest mulig lik Royal Transport sin FH 16 520:

 http://www.18wheelers.no/january07/pages/s5400.htm

 http://www.18wheelers.no/january07/pages/s5399.htm

Så får vi se.... Kan bli litt problemer med å finne dekaler til noe slikt uten å få noen til å lage det for meg....

Får jeg ikke delene er det fristende og bygge denne FH 16...

http://www.argo.no/royaltransport_link/index.php?mapping=44

AWM har levert noen modeller med den hytta, var en hyttetype med ekstra god komfort som volvo tilbød...

 

 



Edited by Andreas - 09 februar 2007 at 08:57
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 16:37

Royal har veldig mange fine biler... Hmmmmmmm...

Hvis du går inn på http://www.truckmaster.de/modelle/modell_norge/modell_norge. htm, gå så inn på Volvo"en til Skogheim. Godt beskrevet bygging. Og der kan du spørre Enrico Nagorny om bygging, lakk, og dekaler. Langt ned på sida....

Hvis du kommer til å bestille dekaler, så gi beskjed. Jeg er interessert, og det e sikkert billigere å bestille flere... Har bestilt noen dekaler fra http://www.truckdecals.de/, og de ser veldig bra ut. Han tar imot spesialbestilling, http://www.truckdecals.de/index.php?option=com_content&t ask=view&id=22&Itemid=38

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 16:52

Her har du en som kan bygge fra nermest scratch.....

http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/Bilder/Schwertransporte/G rossSchwertran/GrossSchwertr.2/MAN48-462-s1.html#top  MAN 48.462 8x8

HG modelle - http://mypage.bluewin.ch/hgmodelle/index.html

Her kan man lære mye.....

 

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 17:05
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Royal har veldig mange fine biler... Hmmmmmmm...

Hvis du går inn på http://www.truckmaster.de/modelle/modell_norge/modell_norge. htm, gå så inn på Volvo"en til Skogheim. Godt beskrevet bygging. Og der kan du spørre Enrico Nagorny om bygging, lakk, og dekaler. Langt ned på sida....

Hvis du kommer til å bestille dekaler, så gi beskjed. Jeg er interessert, og det e sikkert billigere å bestille flere... Har bestilt noen dekaler fra http://www.truckdecals.de/, og de ser veldig bra ut. Han tar imot spesialbestilling, http://www.truckdecals.de/index.php?option=com_content&t ask=view&id=22&Itemid=38

Ove

Har sett byggingen av trekkvogna til Skogsheim veldig bra modellarbeid

Skal si i fra dersom jeg skal bestile noe.

Satt og tenkte litt i mattetimen har nå kommet fram til at jeg mest sannsynlig ikke bygger tungtrekkern, men i stedet går for den andre treaksla Volvo FH 16 520 trekkvognen. http://www.argo.no/royaltransport_link/index.php?mapping=44& amp;id=2

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 17:06
Forresten har du fått chassiene? Så de greie ut? Hva måtte du gi for dem med frakt og toll?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 18:18

Paul Dirkzwager sa han skulle sende chassiene uka etter pengene var på kontoen hans. Direkte oversatt fra ordrebekreftelsen. Gleder meg til jeg får dem kan du si....

Har det så travelt på jobb for tida at alt som heter hobby ligger etter... Men men, skal nok få kommet skikkelig igang snart... Skal få knipsa Volvoen jeg lagde til sønnen min i løpet av helga.... Første prosjektet, i 2000. Kun lakkert og dekaler fra www.decalprint.de

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2007 at 23:13
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Gleder meg til jeg får dem kan du si....

Bildene så veldig lovende ut

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2007 at 02:14

Nå skriver han følgende på produktinfoen: (the showed model is provided with extra details; not available) - http://www.dirkzwager.net/Engels/chassis_en.htm Gjelder begge chassiene, 100115 og 100116. Så jeg må nok være kreativ for å matche originalen. Tenkte å sjekke noen byggedeler på http://www.sd-parts.de/html/produkte.html. Dieseltanker osv.

Han kan lok også: http://www.dirkzwager.net/ns2400.htm, Skala 1:32.

Ove

 

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2007 at 18:07

Bare pass på at du ikke kjøper de lange tankene, de passer som du sikkert vet dårlig på treaksla trekkvogner. Er mer vanlig med to mindre og isteden ha en på vær side.

Slenger på litt mer inspirasjon til byggeprosjekter fra helgas kjøretur

img489/8089/mantgavh8.jpg

MAN TGA trekkvogn med kjølehenger fra ukjent firma, men fin var den Bildet er tatt like før Fåvang, for de som er lokalkjente

img465/7034/actroswaagansu8.jpg

WT Waagan Merchedes Actros. Bilde er tatt like før avkjøringen til Trysil.

img465/1548/r580maxitmc5.jpg

Scania R580 trekkvogn med Tandem. Bildet er tatt nord for Lillehamer.

img465/6554/venneslar500oh6.jpg

Vennesla transport AS Scania R500 trekkvogn. Bildet er tatt ved Lillehamer.

img476/6351/volvofhncgw3.jpg

Volvo FH Nor Cargo. Bilde er tatt på Kløfta. 

img397/1118/styggestesomfinnesphjuloh3.jpg

Så avslutter vi med en "lekker" Reanult Magnum, også kjent som "det styggeste som noen gang har trilla på hjul" Toaksla og polsk var den også ypperlig for norske vinterforhold Bilde er tatt ved Øyer.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2007 at 20:36

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Forresten har du fått chassiene? Så de greie ut? Hva måtte du gi for dem med frakt og toll?

Endelig fikk jeg chassiene idag. 165,- Nkr = 20,20 €. Gleder meg til å ta fatt på prosjektet mitt, men ikke sitt oppe og vent.

 

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2007 at 20:46
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Forresten har du fått chassiene? Så de greie ut? Hva måtte du gi for dem med frakt og toll?

Endelig fikk jeg chassiene idag. 165,- Nkr = 20,20 €. Gleder meg til å ta fatt på prosjektet mitt, men ikke sitt oppe og vent.

 

Ove

Supert ser fram til å se resultatet

Næææ blir nok til at man ikke legger seg for sent her i gården, er skole igjen snart

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2007 at 23:33

Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Skal få knipsa Volvoen jeg lagde til sønnen min i løpet av helga....

Ove

Andreas: Endelig fant jeg modellen. Gammel FH fra Albedo, Hangartner som jeg lakerte om, satte på dekaler fra decalprint.de. Nooteboom fra Herpa på skiva.... Beklager men dårlig bilde...

img410/5964/volvooahetland021wv0.jpg

Slenger med ett bedre bilde av det ene chassiet jeg fikk fra Nederland....

img253/8676/pdsc1157kg9.jpg

 

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 17:27

 Har du airbrush du bruker når du lakkerer???

Så bra ut det der

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 22:23

Det er latterlig å tenke på hva jeg brukte. Sprayboks. Koksgrå metallic, brukte opp resten etter jeg og guttungen fiksa opp en gammel sykkel... Metallicen er altfor grov for små modeller, men greit nok som første forsøk... Lastebilen er egentlig guttungen sin, og det ble litt hastverksarbeid. Han kan jo ikke vente... Så uten grunning ble det 3 lag før grønnfargen til Hangartner forsvant....

Ove

 

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 22:29
Bruker for det meste Tamiyas spraybokser her, men hadde sikkert blitt bedre med airbrush....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 22:36

Det står høyt på ei vanvittig lang ønskeliste....

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 11:42

Ja det er så mye man trenger/vil ha når man driver med denne hobbyen, hadde ikke hatt problemer med å bruke 500 000 hvis jeg hadde hatt det.... bare å smøre seg med en god dose tålmodighet

Skal på dagstur til Lillesand i morgen får prøve å knipse noen bra lastebilbilder, men lover ingenting... Lørdag er ikke den dagen det er mest av dem på veien. Fredager og søndagsettermiddager er bedre



Edited by Andreas - 02 mars 2007 at 19:54
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 23:26

Ja da var jeg hjemme for cirka en time siden... Var på hytta i Lillesand for å se at den stod fremdeles etter snøværet, ble en laaaaaaaaaaaaaaaaaaang dag. Gikk greit helt til vi skulle kjøre de siste 2 - 3 km inn til hytta. Der lå det 20 cm med kram og våt snø som fresen på traktoren ikke hadde fått dratt med seg og resultatet av det ble at varebilen gravde seg godt ned. Kom litt videre, deretter ble kjettinger satt på og vi kom oss et par hundre meter til. Deretter begynte kjettingene å takke for seg og 2 stykk røyk faktisk og bånnplata på bilen gikk nedi snøen... Da bestemte vi oss for å gi opp å kjøre inn og satte på et nytt sett med kjettinger å rygget tilbake og fant et sted å sette bilen og gikk istedet inn, der vi fant hytta i god behold.....

img300/7017/img2335ig8.jpg

Hit, men ikke lenger.....

Her er litt lastebilbilder fra turen Mer byggeinspirasjon

img66/4222/altalsqv9.jpg

En av de nyeste Volvo FH 16 trekkvognene til Alta Lastebilsentral, på langtur....

img66/4978/gustavsenbe8.jpg

Gustavsen Transport i fra Larvik.

img61/3353/nyedafsk1.jpg

Nye DAF"en, likte den gammle bedre. Ser litt vel agressiv ut med de nye lyktene

img66/145/kristiansensnnerso4.jpg

Kristiansen Transport i Moss.



Edited by Andreas - 03 mars 2007 at 23:31
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 23:51

Ja dette s nokså kave ut... Men fine "emner" fikk du knipsa...

Selv har jeg jobba på huset/garagen... Måtte nytte det gode været... Får se om jeg får fortsatt på chassiet mitt i morgen... Må få tak i grunning og Håkull farger... Skal sende dem en mail og spørre de på Håkull... 

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2007 at 00:01

Burde gå i orden det 

Volvo"en fra Alta lastebil sentral var dagens største fangst, prøver å finne bilder på hjemmesiden deres, men virker som om den er såpass ny at de ikke har fått lagt ut noe særlig bilder. Finner bare noen bilder av en annen i samme fargeutseende http://www.lastingogtransport.no/

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2007 at 22:24

Joda, bare ikke gi seg så klarer man å kopiere bilder fra pdf-filer...

Her er det bilde fra Håkull-konvoyen i Danmark iforb. med 60 årsjubileumet  som ble feiret i Januar. img458/5056/konvoy60raa1.png

Bildet er hentet fra nordjyske.dk

 

Ove



Edited by Snikkaren - 12 mars 2007 at 22:30
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2007 at 22:52

Men Håkull er jo et norsk firma, men de kjører riktignok mye i Sverige og Danmark, hvorfor bel denne sermonien holdt i Danmark??? Er norske veimyndigheter så firkanta at de ikke tillot dette???

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2007 at 23:29

Det må vi vel spørre Håkull om...

Ove

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2007 at 12:31

Så forøverig noen bilder på Bergli truckstop fra jubilemumet til Toten tranport i 1996. De fylte Mjøsbrua med lastebiler I dag har toten transport cirka 200 bileiere som kjører på oppdrag og sjåfører er fast ansatt. Hvor mange bilder de har vet jeg ikke, men utifra sjåfører er det nok bortimot 200. 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 13:48

Da var 3 chassi under bygging til Håkull biler....

img458/3093/mars2007010sh8.jpg

Chassiet med R-hytta er fra P.Dirkzwager. De andre 2 er Herpa. Blåfargen er sprøyta med boks...

img458/7044/mars2007016rq9.jpg

Kappet ett chassi ned fra ett lastebilchassi...

img228/5416/mars2007025ck4.jpg

Her er decalene klare, men mye gjenstår før de kan monteres...

img301/38/mars2007026fj5.jpg

Kan bli bra...

Skjermer, dieseltanker, ektralys, og annet små-kvess mangler enda. Må skaffe noe hvitmaling til bl.a. grillen på R-hytta...

Ove

 

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 16:49

Dette så kjempebra ut 

Den bilen du skal sette på dekaler på, er det en R500 eller R580?

Skal du ha Tandem (6x4) eller vanlig 6x2? Hvis du skal ha 6x2 så anbefales det å sette på vanlig dobble Herpahjul på driven (midterste aksel) og AWM dobble på bakerste aksel som er litt mindre... Grunnen til dette er at Drivhjulene på 6x2 trekkvogner har alltid større radius enn de på bakerste aksel.. 

http://www.18wheelers.no/february07/index.htm Ser du på det øverste bildet her, på scanian til Tipp Transport ser du hva jeg mener... 

På tandem trekkvogner har ikke dette noe å si siden begge akslingene på boggien bak driver så dekka har samme radius også... På de fleste slike trekkvogner kan heller ikke boggien løftes når bilen kjører uten last.



Edited by Andreas - 15 mars 2007 at 16:51
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2007 at 17:27

Etter at jeg så hvor godt du var i gang med dine trekkvogner i stad, fikk jeg litt inspirasjon i sjela og satte i gang med litt bygging jeg også....

Her er det forløpige resultatet etter 2 timer med bygging og planlegging. Dette blir da en pusher-trekkvogn scania 144 530 fra ASG. Hytta er fra Wiking, chassiet er satt sammen av diverse deler fra AWM, Herpa, Wiking samt noen Evergreen lister. Det mangler fortsatt en del... Får se om jeg rekker å bli ferdig med dette i kveld før jeg reiser til Tyskland, men tør ikke love noe... 

img109/7715/img2418fb3.jpg

img393/6766/img2419ag3.jpg

Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.