MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hei
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hei

 Post Reply Post Reply
Author
Frankie View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frankie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hei
    Posted: 17 desember 2006 at 19:14

Har tenkt og kjøpe elektrisk modelljernbane til min sønn. Hvor får man tak i et greit nybegynner sett??? Tror det jeg hadde for ufattelig mange år siden var noe Merklin eller noe?!?!?!

 

Håper dere har noen gode nettadresser eller butikker til meg... bor i Kristiansand

 

Mvh

 

Frank

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 19:23
Hei!

Märklin ja! Kan anbefale det for helt nybegynnere. Det er en relativt enkel veiu til en komplisert hobby. Märklin leverer mj startsett fra kr. 1000,- og oppover der de billigste er i nærmest Plug-and-Play stil.

Kikk på Forhandlerlisten på mjf.no for å se hvilke butikker som passer. Agder modell Teknik ligger i Kristinsand, men jeg tror ikke de fører Märklin... Amundsen hobby i Oslo eller Hobby-Train i Drammen er vel de nærmeste da...

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 19:35
Originally posted by Frankie Frankie wrote:

Har tenkt og kjøpe elektrisk modelljernbane til min sønn. Hvor får man tak i et greit nybegynner sett??? Tror det jeg hadde for ufattelig mange år siden var noe Merklin eller noe?!?!?!



Hvor gammel er han? Hvis han ikke er så gammel så er det kanskje like kjekt med Brio-tog eller legotog?
hos NMJ har de Thomastog som startsett (ikke Märklin, men annet strømsystem). Hvis du har litt flaks, så klarer de å få sendt det i posten til deg før jul også. Men da tror jeg du må ringe de i morgen.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 20:38
Gå inn på www.nmj.no (Strømmen) eller www.vmji.no (Vestfold). Begge har flere startsett, og sender pr.postordre.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 21:26

Hei!

Jeg tror det er få butikker som selger modelljernbane i Kristiansands-området for tiden, men siden du tydligvis har tillgang til internett kan du jo kanskje besøke de mj-forhandlerne som har egen nettside for å se hva som finnes, og eventuellt bestille online fra dem.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen din er, men Märklin er ett godt og trygt utgangspunkt med tanke på barn, da det er både robust og har pålitelig gange. Kjøper man ett startsett får man jo også med alt man trenger for å komme seg "opp å kjøre" raskt.

Jeg har selv en sønn på 4 år, og til ham har jeg kjøpt C-skinner fra Trix (de er likestømsmotsykket til Märklins C-skinner og er ellers identiske) og rullende materiell fra Hornbys Thomas-serie. Det er etter min mening en meget robust og "bombesikker" kombinasjon.

Link: Forhandlerlisten hos MJF (med klikkbare linker)

God jul, og lykke til!

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Frankie View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frankie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 21:34

Hei igjen og takk for mange gode svar... min sønn er 9 år.  har tittet litt rundt men ejg er helt grønn på dette. hva koster et ok start sett?? og er det veldig dyre deler... så på en nett side og der var det tog til 8-9000????? er dette reelt for alt??

 

Mvh

 

frank

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2006 at 21:50

Du har nok dumpa borti NMJ Superline modeller i håndlaget messing. Dette er ekstremt detaljert og spesielle modeller og prisen er deretter....

Men "vanlige" lokomotiv modeller ligger på 1000 - 3000 kroner.

Marklins treskinnesystem vil jeg anbefale i dette tilfellet. Ikke bare fordi jeg kjører samme skinnesystem, men fordi det er brukbart billig, driftsikkert, C skinnene som følger med de fleste startsettene er enkle og montere samt robuste, enkelt og vedlikeholde.

Amundsen i Oslo er nok den største på Marklin i Norge. Han har også nettbutikk

http://www.amundsenhobby.no/hoved.htm

Her er noen forslga jeg har til mulige startsett:

http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_visning.php?kate gori_id=35&kategori_far=3&kategori_far2=35

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2006 at 00:43

Hei!

I startsettoversikten til Amundsen fant jeg ikke denne. Jeg vet han fører dem, og tar jeg ikke helt feil er prisen rundt kr. 800,-

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2006 at 09:29

Dersom du bor i Kristiansandsområdet ville jeg ha stukket innom Gustav Pedersen på hjørnet av Henrik Wergelands Gate og Kirkegaten. De har tidligere solgt Märklin der. - Ellers kan du prøve HobbyHuset som ligger på skrå over gaten. I kjelleren der hadde de Roco startsett.

Mulig at de kan ha noe hos Teknisk Hobby i Dronninges Gate?

(Feil gatenavn)



Edited by Kjell H. - 18 desember 2006 at 21:21
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2006 at 12:48

Teknisk Hobby i Kristiansand sluttet med alt som heter tog etter at Norsk Hobby Import sluttet å importere Roco. Jeg har hatt noen startsett hos Togbutikken i Grimstad, men er helt tom nå.

Min anbefaling er Fleischmann. Jeg begynte selv med det i en alder av 10 år og var kjempefornøyd med det.

Eksempler :

Kr. 945,-

Kr. 1895,-

 

Fåes eksempelvis hos www.gntrains.no

 

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Frankie View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frankie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 20:56

Hei igjen folkens... Da er det bestillt inn et start sett med Fleischmann. Vi får håpe at sønnen min synes det er gøy(jeg vet i allefall at jeg synes det).

Ønsker alle en god jul. Kommer til og titte her ofte.

 

Frankie

 

Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 21:10

Hei!

Den lisje to-akslaren i Fleischmann settet ser ut som om den kan bli bygd om til NSB type 7 uten større vanskelighetar...

Trur faktisk eg skal prøve meg på det!

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2006 at 22:45

Originally posted by Bjørnar Berge Bjørnar Berge wrote:

Den lisje to-akslaren...

Lisje, er du møring?

Magne
med opphav fra Møre og Romsdal

Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2006 at 19:30
Faktisk so e eg frå Sogn og Fjordane. Vi har berre 20 kilometer med Jernbane her, men visst faen har vi fin dialekt!
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2006 at 20:31
Originally posted by Bjørnar Berge Bjørnar Berge wrote:

Faktisk so e eg frå Sogn og Fjordane. Vi har berre 20 kilometer med Jernbane her, men visst faen har vi fin dialekt!


Og de 20 kilometerne er f*** meg de fineste i Norge!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2006 at 22:11
Jepp! Finaste i verda!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.