MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grantrær
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grantrær

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grantrær
    Posted: 02 desember 2006 at 20:24

Med referanse til mine gledesutbrudd og hjertesukk i http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1957&PN=1, starter jeg en tråd om bygging av grantrær, basert på Paul Scoles film "Advanced Techniques for Realitic Scenery".  Jeg har handlet inn 10mmx10mm balsa, kuttet disse til passe grantrelengder og startet produksjonen av stammer.

Jeg bruker en kniv til å spikke formen i lettformelig balsa og deretter gir jeg stammen en barkstruktur ved bruk av en stålbørste.  Neste skritt er å gi stammen en gråfarge.  Paul Scoles bruker svart maling fra amerikanske Floquile, men jeg regner med at tynnet Tamya gjør samme nytten.  Deretter skal grenene settes inn en etter en.  Her benytter amerikaneren en tørket plante benevnt Caspia.  Jeg har trålet internett og Oslos gater etter tørkede planter i dag, uten hell.

Ber om råd fra MJ kolleger om hvor det er mulig å kjøpe tørkede blomster/planter.  Jeg er sikker på at det er noen som har ektefeller/samboere/kjærester/venninner/venner som lager dekorasjoner av tørkede blomster.  Fortsettelse følger. 

 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 20:35

Her er eit tips til korleis du kan få deg tørka planter heilt gratis: Gå ut i skog og mark, plukk ein passande plante, gå heim og tørk den.

Enkelt og gratis!

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 21:17
Off topic men litt på samme greia: Generlt er det best å finne ting i naturen. Mange av landskapsproduktene til produsenter er naturmaterialer rett fra skauen. Jeg har sett f.eks. frø, småstein og tørket mose i hobybutikken til blodpris! Ta på deg skoene og gå ut og plukk! kanskje du blir kvitt litt av magen samtidig!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 21:21

. . . . . . Men jeg er altså på jakt etter en tørket versjon av Caspia familen (se referansetråden min) . . . . . ., ikke planter jeg finner i skogen eller andre steder.  Ber om informasjon om butikker eller leverandører som fører tørkede planter



Edited by Morten Jacobsen - 02 desember 2006 at 21:30
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 23:53
Kan Røsslyng være noe som ligner på Caspia?
Eller "Erica"?
Men å finne den tørket?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 08:00

Lite ante jeg at det fantes både fugle- og algearter med caspia i navnet; men dette kan vel være et spor å følge (selv om linken kun er til frø av arten):

http://www.leuthens.no/VisItm.html?Id=11214

 

MD(etektiv)H

 

Morten M

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 10:36
Takk Morten.  0,5 gram frø gir 1000 planter.  Klarer vi ikke å finne noen som leverer en ferdig tørket versjon av arten, skal i all fall egenproduksjon kunne gi grunnlag for mange modelltrær.  Det dumme er at FREMO modulene mine, som er under bygging, vil være treløse i mange år fremover, i påvente av kjærlig dyrking og tørking. 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 13:25
Morten, man ikke bruke "Caspia". Jeg har brukt en vekst du kan finne i ei eng om høsten/vinteren. Vet ikke hva den heter... men den tørker ut på høsten og blir treaktig, har en fin grenstruktur og knøttsmå tørkede blomster, som jeg fjerner før jeg bruker den.

I Trondheim har jeg tidligere (for lenge siden) funnet denne veksten på enga under E6-brua over Nidelven - er det Kroppan bru den heter? Nå er det ganske mye mer overgrodd her - men den er der kanskje ennå?

Den har ikke sånne tørkede blomster som Caspia, så du må bygge opp mer volum selv. Til det har jeg brukt "coarse turf" fra WS. Jeg tar litt hvitlim på grenene og dytter turf på plass. Siden sprayer jeg med hårspray eller fiksativ og drysser på finere materiale. Jeg foretrekker fiksativ, den gir mer hold.

Kanskje det fins maling for blomsteroppsatser grenene kan males med før du bygger treet her i landet, også, som i videoen? De grenene kan bli litt sprø, nemlig, og kunne trenge litt hjelp.

Jeg skal finne fram noen trær jeg bygget en gang - i min amerikanske smalsporperiode. Burde ha dem lagret et sted... Det er forøvrig ikke gran men furutrær jeg har laget.


Edited by Henning L - 03 desember 2006 at 13:27
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2006 at 15:22
Hei
Hva med å ta deg en tur innom en blomsterhandel - mange av disse har tørkede planter / gress til dekorasjoner. Her kan det være et skattkammer for oss MJ-ere. Ta med noe mer levende til samboeren samtidig, det øker goodwillkontoen
Olav
OlavM
Back to Top
speedbird View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 20 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote speedbird Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2007 at 11:55
Fant du ut av hvordan man kan skaffe Caspia?

Mvh
Jre
Back to Top
merete_np View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 oktober 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote merete_np Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2007 at 21:59
Hej

Jeg har søgt på Google.dk og fundet et link til en der forhandler pressede Caspia måske kan du bruge dem.

http://www.pressed-flowers.com/English/Store/Flowers/Order_special.html

M.v.h.
       Merete N-P
M.v.h. Merete N-P
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.