MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jernbanehumor - finnes den?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jernbanehumor - finnes den?

 Post Reply Post Reply
Author
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jernbanehumor - finnes den?
    Posted: 29 november 2006 at 23:30
Jeg kommer selv fra helsevesenet, og det er ikke ukjent at mange i min bransje bruker humor som mestringsstrategi og som terapi (i samarbeidet med pasientene). Denne humoren kan være ganske galgenhumoristisk, så den egner seg dårlig i det offentlige rom. Likevel - vi har den, til nytte og glede for pasientene og oss selv..

Jg satt og tenkte over det i dag, men hverken i MJ eller 1:1-miljøet kan jeg huske å ha møtt særlig mye "toghumor" (av og til virker det som om det er vanligere at man forsøker å "slå hverandre ihjel" ). Noe "generell" humor er det, men lite togrelatert. Hva skyldes det? Har ikke jernbanen i Norge en "yrkeshumor"?

Hvis den likevel har det - hva består den i?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 08:34
Det måtte i såfall være at de fleste diskusjoner på jernbaneforumene "sporer av" ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 18:19

Hei Stein!

Jeg kan ikke huske å ha hørt så fryktelig mye intern sykehushumor, men det er sikkert fordi jeg ikke er i den bransjen.

Tilsvarende er sikkert grunnen til at du ikke har hørt så mye av jernbanens interne humor at du ikke jobber der...

Eirik

Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 02:47
Sant nok.. Så: er noen jernbanefolk villige til å dele?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 08:13
Jeg er ikke ansatt i jernbanen, men jeg hadde en bestefar som jobbet som togekspeditør og har en onkel som jober her i Trondheim (nede på stasjonen, tidlig en morgen).
Nå kommer jeg ikke på noen spesifikke historier, men jeg har hørt mye morsomt, både fra bilettluka, stillverk, diverse småstasjoner på nordlandsbanen og om bruer som ikke vil gå hverken opp eller ned. Nå er det sikkert ike noe poeng at jeg gjenforteller dette heller siden min onkel er en mye morsommere mann enn meg og en langt bedre historieforteller.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 17:36
Jeg kan ikke mye om dette, men elsker humor og kom på en gammel en med Espen Eckbo og Basse Bolstad fra Radio 1 : unskyld, vi er utsolgt for fiskekaker der det ringes til Finse stasjon og betjeningen presenteres for en agent eller no slikt som skal gi en beskjed til enkontakt på stasjonen. Hun roper opp: vi er utsolgt for fiskekaker på høytaleranleget. Herlig klipp.
Tut, tut.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 17:46
Vi har jo et par Fleksnes episoder med jernbane, men det er vel mer folkehumor, ikke intern jernbane thingy...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 22:04

Olsenbanden har jo også tatt toget et par ganger...

Magne

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2006 at 22:27

TMJK"s gamle klubbavis forsøkte å ta pulsen på mj-norge ved å publisere det vi selv ihvertfall syntes var utrolig morsomt... enkelt andre var vel ikke helt enig! Man kan si at vi var litt tidlig ute med "den moderne humoren"

Nettstedet http://www.dovregubben.net/ er et forsøk på å ta vare på noen av disse godbitene, men akk... tiden strekker ikke til!

Forøvrig gjøres oppmerksom på at den største bidragsyteren til blekka har et ønske om å få være anonym...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 11:31

Denne ble ikke presentert av noe jernbanepersonell men derimot av en lærer en gang i tiden:

Les ikke mellom linjene, det kan komme et tog!

Petter

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2006 at 15:36
Originally posted by traiNman traiNman wrote:


Les ikke mellom linjene, det kan komme et tog!



Det var propagandaord mot at folk skulle gå i skinna under KFUK/KFUM leiren på Røros i sommer!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 11:59

Denne er haugammel, fra den tiden det var kupeer på toget:

Tre damer satt i en togkupe og to av dem skrøt voldsomt av ektefellene sine. Den ene fortalte at mannen drev med friidrett og hadde vært både kretsmester norgesmester flere ganger. Den andre kunne  fortelle at hennes mann hadde vært både norgesmester og europamester på skøyter. Til slutt kom det fra den tredje damen: "Er det noe, min mann er stasjonsmester på Ski".

Petter

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 13:34
En tørr en: Vet du når det er mye snø her i landet? Svar: Når toget står på Ski...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 13:41
Hehe.. Den var jo nesten bra da!
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2006 at 17:58
Prøv:
"Jernbaneslusk med glimt i øyet"
og
"Morsomme jernbanehistorier"

arti" ja...
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2007 at 11:59
originally posted by kjellan
Det måtte i såfall være at de fleste diskusjoner på jernbaneforumene "sporer av" ...
 
Ja, eller at det blir så mye at de mister signalet ( rødt lys )
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.