MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Maling generelt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maling generelt

 Post Reply Post Reply
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maling generelt
    Posted: 21 november 2006 at 13:21

Hei !

Det er sikkert endel av oss som sitter og maler/sprøyter fine modeller som vi har bygget selv, eller ønsker å modifisere.

Da er det viktig å huske på og blande ut malingen til riktig konsistens, så vi ikke ødelegger de fine detaljene som ofte finnes. Har sett mangt et mesterstykke blitt ødelagt av alt for  tykke lag maling. Stiper etter pensel i en jevn glatt overflate er heller ikke pent.

Selv blander jeg ut Humbrol maling med Universaltynner, og litt terpentin. Når jeg bruker kost, lar jeg konsistensen få omtrent samme tykkelse som fløte. Til airbrush noe tynnere. Det er lurt å prøve seg frem. Male rett fra boks har jeg aldri opplevet blir bra.

Det er bedre med flere tynne lag maling, enn et stygt, ødeleggende.

Vannbaserte malinger tynner jeg med rødsprit. Og samme konsistens som nevnt over.

MJ-Hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 15:17
Hva er det vanlig å vaske modellen med før den skal lakkeres. Hørt at en del bruker Zalo, er det greit å bruke på plast også?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2007 at 15:18
Gammel tråd, men jeg ble litt nysgjerrig på dette selv. Hva brukes for å vaske modellen (plast) før maling?
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2007 at 17:06
Hei
Jeg bruker lunkent vann med LITT Zalo i, slik at jeg får løst opp fett fra fingeravtrykk. Har du sølt med lim på plast må du vel kanskje vurdere "skaden" og skjære vekk tørket lim eller skjule den med andre triks, avhengig av modell. Modeller i tre er værre når det gjelder limsøl - derfor bør du male tremodeller før liming og smusse dem ned etter at malingen er tørr.
Lykke til!

OlavM
Back to Top
autowern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote autowern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 08:11
Ok. Forsøkte meg i går nå på min første malingsjobb, men må si det er ikke greit å få malingen helt realistisk. Hvilken teknikk bruker dere?. Maler dere hele flatene (f.eks. et blikktak som jeg prøvde meg på i går) i ett strøk, venter til det tørker, før dere fører på neste heldekkende lag?.

Ble veldig mye flikking og testing av forskjellige nyanser av samme fargen under "en operasjon". En liten uvane fra bildemalingen jeg driver med kanskje. Det funker fint på et bilde, men så litt snodig ut på modellen.


Edited by autowern - 02 november 2007 at 08:12
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.