MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ordntli’ vann
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ordntli’ vann

 Post Reply Post Reply
Author
Tore View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tore Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ordntli’ vann
    Posted: 16 november 2006 at 21:51
Jeg synes ikke noe om dette kunstige plastvannet, og vil på det nye anlegget mitt ha et ekte fjellvann som renner i en elv ned i sjøen for så å bli pumpet tilbake. Kommer til å male bunn for realistisk dybdevirkning. Som ingeniør og akvarist har jeg en viss snøring med pumper, og jeg må selvfølgelig sikre at det ikke havner vann der det ikke skal være. Spørsmålet er:  Noen som har erfaring med dette?
Tore
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 23:47
Jeg mener levende vann i små skaler ikke blir særlig bra, fordi vannets bevegelser og krusninger følger fysikkens lover, og de er ikke nedskalert til HO, for eksempel. For øvrig henviser jeg til min artikkel om vann på modelljernbanen.

Edited by ses - 16 november 2006 at 23:48
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 01:08

Har sett en mengde anlegg gjennom tidene: ingen har hatt noen velykkede løsninger mht. ekte vann, men jeg har sett flere som har inneholdt meget vellykkede løsninger i plastikk. Det ser ganske enkelt feil ut!

Målet for modellbygging er å å skape den perfekte illusjon Den perfekte nedskalering er, etter min mening, urealistisk. 

Dessuten blir det fort vannskader på anlegget når det benyttes ekte greier. Vann har en fantastisk evne til å trenge gjennom eller trekke dit det ikke skal.

Mitt råd er å la vannet være i akvariet, og heller bruke tiden til å eksperimentere med plastikkvann. Du er jo allerede godt på veg, siden du skale "male bunn for realistisk dybdevirkning".

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 08:02

Hei Tore

Prøv at se på denne side under projekter/modelling realistic water.

Det er ikke "real water" men næsten.

http://www.slimgaugeguild.nl/

Med modelbanehilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 11:28

Tøft!

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 11:49

Hei Tore

Ja og så er det nogle hyggelige fyre de hollændere. Har skrevet lidt sammen med dem.

En af deres forenings regler er, at en Generalforsamling i foreningen ikke må tage mere tid end det tager at drikke en belgisk øl!!!

Modelbane er moro!!

Hilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 11:51

Hei

Iøvrigt er det vel tilladt at bygge et FREMO modul nedad? så her er en opgave.

Hilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 12:11
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

En af deres forenings regler er, at en Generalforsamling i foreningen ikke må tage mere tid end det tager at drikke en belgisk øl!!!



Hvordan får de tid til å krangle da?

Har forøvrig drukket to 12% (tror jeg det var) belgisk øl en gang jeg var på interrail. Det gikk raskt, men virkningen varte jo en god stund.

Bra vann. Har skrapt ut litt fyllmasse på modulen min. Blir plass til en liten bekk der.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 12:27

Hei Dan !

Denne likte jeg:

En af deres forenings regler er, at en Generalforsamling i foreningen ikke må tage mere tid end det tager at drikke en belgisk øl!!!

Tenk om GF"en til MJF til våren kunne ta like kort tid !! Kanskje jeg også gidder å komme da ??

For å holde meg til tråden...Jeg har også laget vann, og jeg brukte Epoxy slik Svein Sando beskriver det. Jeg fant oppskriften for noen år siden i Model railroader. Jeg laget en stille elv, med grumsete, brungrønn farge i vannet, og mørk bunn, lysere mot kantene. Blandet Humbrolfarger i Epoxy"en. Og det ble i mine øyne VELLYKKET.

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 13:54
Jeg ser jo nå at vi lager alt for pinglete fjell...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 14:41

Hei Einar

Jeg tror ikke de krangler - de hygger og drikker øl!

Iøvrigt en ganske fin fornøjelse.

God weekend

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 14:46

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg ser jo nå at vi lager alt for pinglete fjell...

Hei Tore

Jeg har selv med held - synes jeg - bygget en klint (kalkfjeld) på vores klubanlæg, som starter ca. 4o cm over gulv nivau og ender op i ca. 160 cm. Selve anlæggets 0 højde er 110 cm. Det virker lidt imponerende når der kommer lidt højde på, men det er ikke nemt at pakke i en "FREMO" kasse. 

god weekend

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 14:48
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei Dan !

Denne likte jeg:

En af deres forenings regler er, at en Generalforsamling i foreningen ikke må tage mere tid end det tager at drikke en belgisk øl!!!

Tenk om GF"en til MJF til våren kunne ta like kort tid !! Kanskje jeg også gidder å komme da ??

For å holde meg til tråden...Jeg har også laget vann, og jeg brukte Epoxy slik Svein Sando beskriver det. Jeg fant oppskriften for noen år siden i Model railroader. Jeg laget en stille elv, med grumsete, brungrønn farge i vannet, og mørk bunn, lysere mot kantene. Blandet Humbrolfarger i Epoxy"en. Og det ble i mine øyne VELLYKKET.

MJ-hilsen Tom Lynga

Hej Tom

Har du billleder af vandet. Jeg leder med lys og lygte efter gode vand - ideer.

Med hensyn til GF - kunne det nok tiltrække flere medlemmer.

god weekend

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 15:25
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Jeg tror ikke de krangler - de hygger og drikker øl!



De har sikkert ekskludert alle yrkeskverulantene.

Når det gjelder vann, har anleggene til Josef Brandl noe av det beste jeg har sett i modell. Finner dessverre ikke så mye av det på nett, men han har jo flere nummer av Eisenbahn Journal "Super Anlagen" på samvittigheten. Mange fine bilder og forklaringer på teknikk der.

Heine


Edited by Heine Pedersen - 17 november 2006 at 15:29
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 15:32

Jeg  har allerede foreslått at en slik regel tas inn i vedtektene til Stavanger Modelljernbaneklubb. Har også tilbudt meg å stille som tidtager på neste årsmøte.

Petter 

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2006 at 16:01
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Jeg tror ikke de krangler - de hygger og drikker øl!



De har sikkert ekskludert alle yrkeskverulantene.

Når det gjelder vann, har anleggene til Josef Brandl noe av det beste jeg har sett i modell. Finner dessverre ikke så mye av det på nett, men han har jo flere nummer av Eisenbahn Journal "Super Anlagen" på samvittigheten. Mange fine bilder og forklaringer på teknikk der.

Heine

Hei Heine

Jeg vil prøve at finde "superanlagen" i klubbens bibliotek - jeg tror vi har dem.

Måske er antallet af "yrkeskværulanter" omvendt proporsionalt med mængden af øl. Det siges at øl er sundt!! Måske enda sundere end vand, for at blive ved emnet

god weekend



Edited by Dan Rasmussen - 17 november 2006 at 16:02
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 09:53

Hei Dan !

Dessverre, anlegget er historie...Ingen bilder..

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 09:56
Quote Dan Rasmussen skrev:

 Det siges at øl er sundt!! Måske enda sundere end vand, for at blive ved emnet

I alle fall om man skal modellere en skummende elv

Har selv brukt epoxy med rimelig godt resultat, i alle fall for stille vann. Men stryk og fosser er en større utfordring, det krever flere lag med epoxy, at man ikke lar det flyte for mye utover, og litt fargelegging mellom lagene. Uansett er min erfaring at det er bedre med et mørkt underlag, det ser liksom ikke riktig ut om "bunnen" er for lys.

Hilsen Halvor



Edited by halvors - 21 november 2006 at 09:56
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2006 at 22:28

Hei Tore, mange svar her, men ikke så mye om "levende" vann.

Jeg ville vel anbefale å "teste ut" vannløpet over en tid, før jeg lager landskap helt ut til elveløpet. Iallfall noen dager, men helst en uke eller to. Lekker det ikke i løpet av den tiden, bør du ha godt håp om at det skal holde tett.

Kanskje du kan bruke noe av det samme de har til hagedammer? En stor [plast-]duk som "rommer hele saken".  Under duken lager du forhøydninger der du ikke vil ha vann, og så kan du samtidig føye inn etpar "innsjøer" (en øverst, en nederst og kanskje en imellom disse?). For å føre vannet tilbake, så det blir et "nesten-evig kretsløp", setter du ganske enkelt en pumpe til å suge vann der nedefra og opp til den øverste innsjøen.

Her snakker jeg om å bruke "kjente" og velprøvete teknikker, heller enn å lage et "miniatyr-vassdrag" som lett kan begynne å lekke. Men for pumping av vannet trenger du sannsynligvis en svakere pumpe enn de som brukes i hagedammer...

En slik svær duk (som gjør "vann-anlegget" vanntett) er antakelig effektiv, men ikke særlig praktisk på et MJ-anlegg. Det blir kjapt lite plass til tog...!

Jeg har ikke prøvet dette selv, men tanken er litt fascinerende. Lykke til!

Mvh Jon S.

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2006 at 13:01

Jeg fikk en tanke, som muligens er helt ubrukelig...

Vann er jo vanskelig. Forskjellige former for epoxy kan bli veldig bra, spesielt på bilder. Men når man står og ser på et anlegg kan det likevel bli litt dødt og feil. På et bilde er alt frosset i tid og om en foss eller elv er statisk reagerer man ikke på. Problemet med å bruke vanlig vann er at det ser helt feil ut, fordi vannets oppførsel ikke blir skalert ned. For at det skal se naturlig ut må blant annet vannet renne saktere og oppføre seg annerledes ved innsvevringer og andre hindringer. Ville det være mulig å endre viskositeten til vannet (evt bruke noe annet enn vann) slik at det ser naturlig ut? Er det noen som har prøvd noe slikt?

 

Magne
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 13:43

Jeg snakket med Laurits Løkling i Stavanger Modelljernbaneklubb som har laget flere anlegg med rennende vann, blant annet det Märklin- anlegget vi hadde i klubben og som ble solgt under hobbymessen på Voll nå nettop.

Laurits brukte en campingvognpumpe fra Biltema til å pumpe vannet tilbake i innsjøen (en pumpe som som brukes til vannkraner i campingvogner). Laurits bruker også å ha litt grønnsåpe i vannet for å få det til å flyte bedre.

Her er et bilde fra det nevnte Märklin-anlegget. Vannet er ikke så godt synlig på bildet men du kan se hvordan elvebunnen er malt.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 14:02

Hei!

Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

En af deres forenings regler er, at en Generalforsamling i foreningen ikke må tage mere tid end det tager at drikke en belgisk øl!!!

Dette minner meg om ett gammelt ordtrykk:

"Ett fat vin uttretter flere mirakler, enn en kirke full av helgner"

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2006 at 16:33
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

En af deres forenings regler er, at en Generalforsamling i foreningen ikke må tage mere tid end det tager at drikke en belgisk øl!!!

Dette minner meg om ett gammelt ordtrykk:

"Ett fat vin uttretter flere mirakler, enn en kirke full av helgner"

Hei Roger

Der findes vel lige så mange citater omkring vin og øl som der er citater fra selve bibelen. Man kunne iøvrigt lade vinen flyde i bekken - det ville da være lidt eksotisk og anderledes og så ville det tilføje lidt drama til modelbanen!!!!

Nej - nu afsporer den helt!!!!

Hilsen

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.