MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sprett sprute sprøtt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sprett sprute sprøtt

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sprett sprute sprøtt
    Posted: 14 november 2006 at 12:02
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158501

Det er få hobbyer og fritidsaktiviteter hvor det kan legges ned så mye penger som i MJ. Foto er også en slik hobby. Og så har vi HIFI...

Jeg kan ikke fatte og begripe at det finnes kabler til 20.000 kroner for hjemmebruk. Er det noen som har utført blindtester på slikt utstyr mon tro?
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Kabler/Hoeyttalerkab ler/

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 12:24
20.000 i kabler Tenk all den mj man kunne fått for det!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 13:20

Denne koster 34.900 (2 X 3 m):

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Kabler/Hoeyttalerkab ler/TARA_LABS_Air_1_Kabel_2x3m.htm  

Lurer på om mitt N-tog ville gå bedre om jeg kostet på det slike kabler?

Dette minner meg om et program som gikk på NRK (Fakta på lørdag) om HiFi entusiaster med musikkanlegg til hundretusener av kroner.  Minnes spesielt en som hadde slike høyttalerkabler tilanlegget i stuen, de var tykke som hageslanger og og lyseblå. Samboeren gikk stadig og gjemte dem under et teppe mens gubben stadig dro dem frem igjen. Hensikten var tydeligvis ikke å gjemme dem bort. I henhold til rulleteksten ved rogrammets slutt gikk det ikke så lenge før samboeren flyttet ut.

Petter



Edited by traiNman - 14 november 2006 at 13:21
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 13:30
Ja, Jeg så det programmet. Likte spesielt han som var "on a hifi-mission from God". Forøvrig imponert over ho dama som bygde sin egen forsterker, mens samboeren ikke skjønte noe som helst.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 14:25

Hei !

Joda, kabler har MYE å si for oss som hører forskjell på bærbar plastradio til 198,50  og High End Hi-Fi.   Jeg har Hi-Fi som hobby også, dog ikke i øvre prisklasser. Jeg bruker IKKE standardkabler som følger med. Tynn lakris fungerer ikke. Test selv, og du vil høre forskjell. Selv min selvlagede, tvinnede kabel fungerte bedre. Lydbildet endret seg til det absolutt bedre.

Men ting må tilpasses hverandre, og det er ikke bedre enn det svakeste ledd.

Det er sikkert sprøtt for mange, og særlig den kvinnelige andelen. Derfor finner du heller ikke kvinner i Hi-Fi butikkene.

Musikk-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 17:37
En kjenning av meg hadde en periode hvor han var veldig opptatt at hifi, og bytta utstyr ca en gang i uka fordi det aldri ble bra nok, og vi blindtestet kabler vi. Og vi hørte begge forskjell på lyden. Ingen tvil om det. Men vi var mildt sagt overasket når vi fant ut at kablene vi begge utpekte som de beste, var de billigste... Etter det hørte jeg aldri noe mer om kabler fra den kanten. 

Heine
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 13:06

Interessant! Så slipper jeg å investere i slike kabler når jeg skal sette lyddekodere i lokene mine.

Petter

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 14:11
Originally posted by TomL TomL wrote:

Det er sikkert sprøtt for mange, og særlig den kvinnelige andelen. Derfor finner du heller ikke kvinner i Hi-Fi butikkene.



Min bedre halvdel kunne fortelle meg at det er fordi den kvinnelige andelen ikke er så spesielt lettlurt.
(jeg tillot meg selv å mumle noe om frisørpriser, men ikke spesielt høyt)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 14:56
Off topic: Hvor mange kvinner er det her på forumet? Kunne vi få en poll på det? Hvor mange kvinner er det i MJF, det finnes vel i registere...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2006 at 15:14

Hei !

Ref: Min bedre halvdel kunne fortelle meg at det er fordi den kvinnelige andelen ikke er så spesielt lettlurt

Tror heller de er TUNGHØRTE eller vil ikke/kan ikke

Tom

 

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 00:40

 hehe...en kabel er vel en kapasistans....en spole også om du kveiler den...og dette er egenskaper som påvirker vekselstrøm(lyd).  Men å blindteste kabler er for "de troende!" Akustikken i et rom farger lyden du hører langt mer enn de aller fleste kabler vil gjøre. flytter du hodet et par cm, vil den akustiske fargingen av lyden forandre seg mye -noe som svært ofte blir tolket som forskjell på kabler. den "åpnere lyden" som spesialkabler ofte blir tildelt æren for kan likegjerne være en uheldig (men hørbar) fasefeil som disse mystiske kablene innfører -kanskje blir diskanten tydeligere...men det kan likegodt være fordi den "støyer" mer. Øret legger nemlig lettere merke til støyende lyder fordi disse er mer til bry enn nytte. Det klassiske eksemplet er en fiolin i en god eller dårlig høyttaler...hvor lenge gidder du å høre på en fiolinkonsert i en reiseradio??

Nei, spar pengene til MJ.  Enkle kabler på 1.5 til 2.5 kvadrat til mellom 10 og 20 kroner meteren, det holder i massevis -med mindre du er flaggermus

Roger (k)Abel

 

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 08:51

 

He..he...Her er en evig strid, mellom såkalt fakta, og målbarhet, og hva en god lytter opplever. Var selv svært skeptisk, og hadde mine meninger om kabler, inntil jeg selv HØRTE/OPPLEVDE

Kjøp et godt musikkanlegg, der de kan minst om kjøleskap.

Og spar IKKE på kablene.

Musikkhilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 10:50
En fire-fem lydteknikere jeg vet av sverger til lampettledninger til høytalere med en prislapp på flefoldige titusner......
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 19:13

...Nå vet du av enda en lydteknikker som mener det...

....kanskje fordi vi har skjønt hva akustikk er

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2006 at 19:47

Hei TomL....du må gjerne være "troende" for min del....du har nok helt sikkert hørt endring i lyden, men du får et eget forhold til lyd og virkelighet når du jobber som lydteknikker over lengre tid. Har selv jobba mye med lydkjøring i vanskelige akustiske lokaler, samt mye akustiske lydkilder.....høytalerkabler er det Minste problemet, tro meg. Så hvorfor velger Lydteknikkere "lampetledninger" eller enkle høyttalerkabler ?? -fordi de er nokså elektrisk nøytrale og billige -og fordi en ev. gevinst av en rådyr kabel uansett vil drukne i svakhetene selv de beste høyttalerne har i lydgjenngivelsen....så kommer selvfølgelig akustikken i tillegg

Dersom bytte mellom høyttalerkabler på anlegget fører til klare endringer i lydbildet er det heller en indikasjon på at forsterker, eller delefilter i høyttaleren, ikke er så elektrisk stabile løsninger som de gjerne burde være. 

Roger Abel

 

   

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 11:43

Hei !

Til høyttalerkabler bruker jeg billige ledninger fra Clas Ohlson, men bruker dobbelt sett (Bi-wire). I tillegg har hver høyttaler sin egen effektforsterker. (Bi-amping)

Det er signalkablene jeg sikter til, som gir et bedre (for meg) lydbilde. Er fullstendig klar over at både rom og plassering av høyttalere også er med på å forme et lydbilde. "Lakrislissene" som følger med de fleste anlegg, er billigste, simpleste sort, og man blir anbefalt og  bare kassere disse.

Med musikkhilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 14:27

Signalkabler er en annen sak

 

Roger

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 14:37
ah. signalkabler ja....
så det er en forskjell altså?
men er det en merkbar forskjell på mine kabler til 100 kroner og et sett til 20.000?


Edited by einjen - 06 desember 2006 at 14:38
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 15:59

 

Gir opp  

Tom L

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 16:03

Nei, det er ikke så store forskjellene der heller...men signalkabler i vanlige hifi-anlegg er stort sett ubalanserte...og lengre kabler her kan ta opp noe støy/ev. forvregning dersom de ligger i nærheten av strøm og høytalerkabler.   -kan også ta opp støy fra lysarmaturer, dimmere o.l.

En ellers nøytral signalkabel med god skjerming kan kanskje gi litt forbedring....men så var det høyttalerne og akustikken igjen da...

med 20.000,- ville jeg vurdert å kjøpe utstyr med balanserte signal inn og utganger.  +lagt noe i en mer robust forsterker.  Kabler til den summen gir nok minst avkastning i lydforbedring.

Roger

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2006 at 16:10
Originally posted by TomL TomL wrote:

 

Gir opp  

Tom L

 

Alt nå???

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.