MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - siste reis for Di3 på Rørosbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

siste reis for Di3 på Rørosbanen

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: siste reis for Di3 på Rørosbanen
    Posted: 13 november 2006 at 13:17
Jeg fant frem den gamle t-skjorta mi fra siste reis med Di3 på Rørosbanen i jula 2000. På T-skjorta er det avbildet to Di3, men jeg mener bestemt å huske at vognene ble trukket av tre Di3.

Noen som vet?

hm.... jaja
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 13:45

Jeg googlet "Siste dag rørosbanen di 3" - dermed kom denne opp som første treff.

http://www.johnsern.com/rbanen/materiell/di3/siste.htm

 

...som bekrefter i ord og bilde at det var tre di3 den dagen. Opprinnelig var det meningen at det skulle være to (Kanskje på det tidspunkt da skjorten ble trykket?) Men 3.628 ble med til Hamar (materielloverføring i vanlig tog med rute) da den skulle hente 2 di2 der.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 14:00
Må lære meg å spørre google først....
google vet.... nesten alltid
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 14:03

Når "Googles Crystal Ball"(TM) kommer, blir det kanskje enklere å forholde seg til mye.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 21:06

Sørgående dagtog på Rørosbanen med trukket med trippel Di3. 628 ble satt igjen på Hamar, siden den skulle hente en Di2 som skulle til Marienborg for Service noen dager seinere.

Det var lokene Di623,628 og 629 + vogner.

På returen ble altså 628 satt igjen på ved motorvoghallen på Hamar, Men Di4.655 som hadde være på Hjuldreing i Lodalen(Oslo) ble satt inn i toget. Normalt gikk Di4 først i togene på Rørosbanen når det ble brukt Di4. Men siden dette var siste tur ble 623 + 629 satt fremst. 623 hadde også logoen *Di3 1957-2000* i fronten.

623 hadde også æren av å trekke det siste loktruknene tog på Raumabanen med DI3.

Siste di3 hos NSB gikk i Januar 2001 som lok nr 2 bak Di4 i sørgående godstog Bodø - Trondheim.

623 og 629 er i dag i bruk hos Ofotbanen.

 

A matter of life and death
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 21:19
off topic: Hva vil "hjuldreiing" si? 
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 21:22

Originally posted by einjen einjen wrote:

off topic: Hva vil "hjuldreiing" si? 

Dreie hjulene i dreiebenk, det finnes en i Lodalen og Drammen hvor man kan kjøre hele loket inn å dreie. Hjulene blir slitte, eller kan få hjulslag(feks ved nødbremsing), da må hjulene dreies. Når  man fått dreiebenk i Trondheim, sa da er det slutt på å sende diesel lok sørover for dreing. 

A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 13:26
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

På returen ble altså 628 satt igjen på ved motorvoghallen på Hamar, Men Di4.655 som hadde være på Hjuldreing i Lodalen(Oslo) ble satt inn i toget. Normalt gikk Di4 først i togene på Rørosbanen når det ble brukt Di4. Men siden dette var siste tur ble 623 + 629 satt fremst. 623 hadde også logoen *Di3 1957-2000* i fronten.


Her er et bilde fra returen med 2 x Di 3 + Di 4, tatt på Heimdal stasjon.


(For å bildet i stort format, går du til mitt on line fotoarkiv over norske jernbanebilder)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.