MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske damplok H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske damplok H0

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 21:34
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Men alvorlig talt, det må vel være lov å synse og komme med heller udokumenterte påstander på et diskusjonsforum for en hobby? Man bør selvfølgelig prøve å skille mellom synsing og fakta man kan dokumentere.


Det er en annen debatt. Vi snakker om en ren annonse for et lokomotiv på QXL. Det er min mening at påstander som skal bidra til økt pris på en auksjon bør være dokumenterbare.

QXL

Edited by Tog - 29 november 2013 at 21:49
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 22:57
Av alle de påstander man finner i slike annonser, synes jeg denne holder vann så det holder, sjangeren tatt i betraktning. Vitenskapelig er den ikke bekreftet, men det er en god hypotese som framsettes, nettopp fordi ordet "vanlig" ikke er et så presis begrep at det er bare en måte å beregne vanlighet på. Flere vinklinger av hva som bør telle som "vanlig" er framsatt, og selv om et par av dere tviholder på at man bare kan måle det som er lett å telle opp, så får det være deres mening om saken. Andre ser mer nyansert på det.
Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 23:16
Originally posted by ses ses wrote:

. Andre ser mer nyansert på det.


Det er blitt en slik utvikling innen salg ja...
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 23:34
Jeg la inn antall distrikt i tabellen på forrige side

Terje V.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2013 at 23:41
Håper dette ikke er starten på "flisespikkerdiskusjoner" på dette forum også.

For meg er type 21 det mest vanlige damplok.
Som har vært å se på de aller fleste jernbanestrekninger i Norge.
Og var de siste i drift.

---------------------
OT - Liker å kalle en spade for en spade - sier min mening, og er ferdig med det.
"Kvasivitenskapelige" diskusjoner får andre drive med.
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2013 at 23:41
Om jeg ikke tar feil så er vel dette etter Augbos samling? Jeg har sett vedkommende ha flere lignende annonser.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2013 at 23:58
Originally posted by jhv jhv wrote:

Håper dette ikke er starten på "flisespikkerdiskusjoner" på dette forum også.

For meg er type 21 det mest vanlige damplok.
Som har vært å se på de aller fleste jernbanestrekninger i Norge.
Og var de siste i drift.



Og legg til de 10 av loktype 15c, som utseendemessig var så likt type 21 at vanlige dødelige (ikke vi på dette forum selvfølgelig ) ikke så forskjell på lokene, så har du en loktype som gikk i 70 år på norske spor i et antall av 52 stykk i alle typer tog og i alle distrikter.

Terje
Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 11:01
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by jhv jhv wrote:

Håper dette ikke er starten på "flisespikkerdiskusjoner" på dette forum også.

For meg er type 21 det mest vanlige damplok.
Som har vært å se på de aller fleste jernbanestrekninger i Norge.
Og var de siste i drift.



Og legg til de 10 av loktype 15c, som utseendemessig var så likt type 21 at vanlige dødelige (ikke vi på dette forum selvfølgelig ) ikke så forskjell på lokene, så har du en loktype som gikk i 70 år på norske spor i et antall av 52 stykk i alle typer tog og i alle distrikter.

Terje


Spennende tabell du har sanket sammen TeVe. Dette er ferrovial knask for oss norsk-tog-frelste.Jeg ville også som jhv ha tippet Type 21 som Norges vanligste damper dersom jeg skulle følge gefühlen. Men det ville kanskje være korrekt å dele landet i to - nord og sør. Da ville stortyskeren ubetinget trone toppen i nord og kanskje Midt-Norge.

Skulle alle nyanser av ordet "vanlig" tillegges vekt ville det for min del være Type 21 som var den store "folketraveren" i Sør-Norge. Dette som svar til de som mener at man ikke bare kan telle antall eksemplarer. Den kom på banen mange år før Type 30, og holdt også ut lengst. Den stoppet på alle melkeramper i de fleste dalfører og ble derfor trolig sett og opplevd av flest mennesker. I starten gikk den vel dessuten også på de lange høyfjellstrekningene.

Så alt i alt etter min mening - Type 63 Stortyskeren i Nord/Midt-Norge og Type 21 i Sør-Norge. Så får andre gjerne være uenig med meg.

PS! Og til Finn og Knut Moe. Nå må dere komme på banen med en Type 21 i Superline. Den kommer til å forsvinne fra salgshyllene på et blunk. Scan-Trains 21-byggesett er etter Asgeirs mening umulig å bygge rett ut av esken, og Steinar og Steinar har etter det jeg vet ennå ikke kommet med sitt byggesett av dampdronningen. Vi setter derfor vår lit til NMJ!

Edited by Tog - 01 desember 2013 at 11:56
Back to Top
Bonden View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bonden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 11:35
....Og en sydbaneracer i H0 hadde ikke heller vært feil Big smile
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 14:36
Originally posted by Tog Tog wrote:

...........
Scan-Trains 21-byggesett er etter Asgeirs mening umulig å bygge rett ut av esken, .......


Mitt byggesett av type 21 gjenspeiler sin tid og produksjonssted og krever sin mann for å bygge, noe som ikke var uvanlig for byggesett fra England. I dag ville jeg ha frest ramme/drivdelen.

Terje
Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 268
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2013 at 15:25
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

...........
Scan-Trains 21-byggesett er etter Asgeirs mening umulig å bygge rett ut av esken, .......


Mitt byggesett av type 21 gjenspeiler sin tid og produksjonssted og krever sin mann for å bygge, noe som ikke var uvanlig for byggesett fra England. I dag ville jeg ha frest ramme/drivdelen.

Terje


Fant en tidligere tråd om din Type 21.

Type 21

...og her:

Litt off topic, men mange lurer på om hvordan ståa er med din BM 68 som du "arvet" fra Fratzke i Halden. Nærmer den seg fullførelse, eller har du lagt den på hyllen?

En ganske annen sak - også ot - er den store frontplogen som du overtok produksjonen av etter Modellkompagniet og Stein Ragnar Pünther. Du burde kanskje sette den i produksjon igjen for nå tar den helt av i pris på QXL. Er visst oppe i 1350 kroner for en stk.(!)

Frontplog QXL

Klokken 17.33: Plogen gikk for 1550 kroner! Glad jeg kjøpte noen av disse mens de fremdeles kostet en bagatell.




Edited by Tog - 01 desember 2013 at 17:38
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2014 at 21:28
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

For de som er interessert i å bygge type 32 etter Sveins oppskrift, så laget han en tegning som ble publisert i NJKs H0-fortegnelse. [...] Det var en beskrivelse av ombyggingen i På Sporet nr. 6 (juni 1971), med en nedskalert tegning.

Medlemmer av NJK kan nå lese de aller eldste utgavene av På Sporet på nett, inkl. den nevnte ombyggings-artikkelen. (Velg "Medlemssider" på startsiden, og logg inn.)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2014 at 12:45
Type 21 fra ScanTrain ble levert i 2 utgaver.
Du kunne enten få de "grove" Romford-hjulene eller Kean_Maygib-hjul i RP25. Videre er det også forskjell på drivverk - om det er "standard" enkeltsnekke (det finnes 2 forskjellige utvekslinger) eller Escap-Minimotor gearkasse med klokkeankermotor.

Det er vesensforskjell på hvor lett det er å bygge lokene med de forskjellige utgavene.
Aller enklest, er det å bygge med Romford-hjul. Byggesettet er beregnet for dette. Bygger du med Kean-Maygib, så leveres de ferdig kvartert. Derfor må du åpne lagerskålene på undersiden for å sette komplette hjul inn. Det er ikke umulig - men vanskelig.
Mener at Romford-hul har en eike for lite - og Kean-Maygib en for mye i forhold til originalen? Løpehjul er også noe lite.

Har en modell som stadig dukker opp som halvferdig (stort sett "bare" litt detaljering og maling som gjenstår. Denne er med Kean-Maygib og Escap-Minimotor.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.