MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - strømforsyning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

strømforsyning

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: strømforsyning
    Posted: 09 november 2006 at 22:02
Kan slikt noe brukes på en modelljernbane?
http://www.hardware.no/nyheter/stromforsyning/kraftmonster_f or_g80/33290

Kan den ev enkelt utstyres med trinnløs regulering?

Jeg har opptil flere slike strømforsyninger til PC liggende og har lenge tenkt at de burde kunne levere fin strøm til mitt N-skala anlegg.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 22:45

Det skulle gå fint. Bare husk å sikre ned strømmen.

Selv bruker jeg ett pc power til 12v delen på annlegget mitt.

 

Hilsen Nils

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 10:34
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Det skulle gå fint. Bare husk å sikre ned strømmen.



Hva vil det si å sikre ned strømmen?
For å sørge for trinnløs kjørestrøm, er det nok med et enkelt potensiometer?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 10:41
Originally posted by einjen einjen wrote:


Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Det skulle gå fint. Bare husk å sikre ned strømmen.

Hva vil det si å sikre ned strømmen?For å sørge for trinnløs kjørestrøm, er det nok med et enkelt potensiometer?

12 volt og 18 ampere?

Kortslutning i et eller annet på anlegget? POFF
Nils mener kanskje at man bør legge inn strømbegrensning slik at ikke strømmene blir for høye om det blir kortslutning et eller annet sted, med en større lysbue som resultat.
Om det er automatisk kortslutningskontroll i strømforsyningen er det kanskje ikke noe problem?

Ellers må du ha en regulerbar kontroll for å kunne bruke det til kjørestrøm, et potensiometer vil normalt ikke greie den effekten som er nødvendig.

Edited by smholt - 10 november 2006 at 10:43
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 10:52
Originally posted by einjen einjen wrote:

Kan slikt noe brukes på en modelljernbane?
http://www.hardware.no/nyheter/stromforsyning/kraftmonster_f or_g80/33290

Kan den ev enkelt utstyres med trinnløs regulering?

Jeg har opptil flere slike strømforsyninger til PC liggende og har lenge tenkt at de burde kunne levere fin strøm til mitt N-skala anlegg.


Hallo! 850 watt, 6 12-voltkanaler på et lite N-skalaanlegg... Og 18 A. Dette er jo kraftig nok til å smelte ned hele anlegget ditt!
På den annen side vil du vel aldri gå tom for effekt! Og du kan kanskje bruke hver kanal til ulike ting.
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 12:16

Den strømforsyningen der passer kanskje bedre som sveiseapparat, til motstandslodding og slikt?

Noen som husker hva de digitale boosterenhetene skal ha for en spenning? De gir vel spenninger nær 19 volt ut på sporet eller? 

Når det gjelder PC-powere så var de fleste slike jeg kom borti mens jeg servet PCer i mitt daglige virke laget slik at de ikke startet uten last fordi de hadde en tilbakemeliding fra hovedkortene i pcene som het no slikt som " power ok!" i signalskjemaet. For å få startet et slikt må du titte på det gamle hovedkortets skjema og inrette deg slik at du får lagt den pinnen i powerets plugg høy med 5 volt så fort poweret starter ellers slår det seg av. Et ordinært PCpower har den dårlige egenskap at du kan trekke nesten sveisestrøm av 5-voltsuttaket - dels også slik når det gjelder 12-voltsuttaket men bare for et kortere tidsrom før poweret legger ned. Da kan det fort brenne seg høl i kort og/eller skinner hvor kortisen oppstår.  Derfor er det smart å sette opp en løsning med induviduelle sikringer som er lette å få lagt inn igjen - særlig mot sporet på modelbanen.

mvh Ragnar

 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 15:10

PC-powersupply er ikke egnet til MJ-formål pga.manglende personsikkerhet. Det ser man på avstander ol. inne i strømforsyningen. "Choppertrafoen" mangler også jording og den er viklet slik at det ikke er tilstrekkelig isolasjon mot primærsiden.

Dessuten er strømmen alt for høy til den kan virke sikkert. - Hvor mange "småledninger" tåler 18 A? Hadde den vært 1/10 hadde det sett bedre ut.

Les "MIBA Digital Extra" som kom nettopp. - Her var et tema stor booster som laget brann i et tysk klubbanlegg. Den var ikke mer enn 1/3 så stor som dette.

Vil nødig virke negativ,  men sikkerheten er viktigst.

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 15:23
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

PC-powersupply er ikke egnet til MJ-formål pga.manglende personsikkerhet. Det ser man på avstander ol. inne i strømforsyningen. "Choppertrafoen" mangler også jording og den er viklet slik at det ikke er tilstrekkelig isolasjon mot primærsiden.


Hvilken sikkerhet er det vi modelljernbanefolk trenger som ikke PC-byggeren trenger?

Eirik

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 15:35
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Les "MIBA Digital Extra" som kom nettopp.
Her var et tema stor booster som laget brann i et tysk klubbanlegg.
Den var ikke mer enn 1/3 så stor som dette.

Akkurat ... det bildet fra klubbanlegget skremte meg. Vognene som hadde
kortsluttet sporet hadde smeltet helt og det var svartsvidd flere meter
unna "sveiseflammen".

Hvorfor skal man spare på kostnader til sikker strømforsyning, når det
ruller MJ-materiell for flerfoldige 10.000 kroner oppe på skinnene.

Jeg velger derfor heller å kjøpe originalt utstyr tilpasset bruken, og så får
elektroekspertene eksperimentere på egenhånd ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 17:17

Forskjellen på "hva som er inne i en PC" og MJ - er kapslingen.

Det som er inne i PCen er kapslet inn og dersom det skulle oppstå en feil, så blir man ikke spennigssatt selv. Det ligger  en ekstra barriere (isolasjon) mellom power og alle betjeningsknapper/kassen på PCen.

Ved en feil, ryker kortene i PCen uten at man selv kommer i kontakt med farlig spenning. I MJ er det ingen "ekstra barrierer" da selve skinnene ligger helt åpent.

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 22:39
Her er en side som viser en ombygging av en gammelt PC strømforsyning
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 13:52

Originally posted by einjen einjen wrote:

Kan slikt noe brukes på en modelljernbane?
http://www.hardware.no/nyheter/stromforsyning/kraftmonster_f or_g80/33290

Kan den ev enkelt utstyres med trinnløs regulering?

Jeg har opptil flere slike strømforsyninger til PC liggende og har lenge tenkt at de burde kunne levere fin strøm til mitt N-skala anlegg.

Det der med å "bruke noe man har liggende" er absolutt fristende... 

Sjøl har jeg diverse batterieliminatorer med forskjellig utspenning som har lagt i opptil flere tiår. 

Men er det snakk om et lite anlegg, kan jeg anbefale løsningen jeg bruker på mine mikroanlegg: En batterieliminator fra Biltema (nypris ca 80 kroner) pluss noen elektrokomponenter (= pris cirka 25 kroner, såframt du har delene), og vips: En grei håndkontroll for ca 1/10 av hva MJ-produsentene forlanger (nåja, vips og vips: Jeg har én av disse, og den har vært halvferdig i etpoar år nå. Menmen).

"Strømsikringen" er en 12v billyspære, som er slukket inntil det oppstår kortslutning på anlegget. Men om den løsningen holder for et slikt "kraftmonster" du nevner, vet jeg ikke. Jeg ville heller brukt noen kroner på å være på den sikre siden.

Mvh. Jon S.

Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2007 at 12:55
Pass på strømstyrken og de strømmene som går i kablene og ut på anlegget. Det er en grunn for at det fins sikringer i huset ditt. 10amp. 1,5€ kabel, 16amp. 2,5€ kabel, osv. Vi bruker jo som regel 0,05 - 0,1€ kabel.

Edited by perflo - 27 juli 2007 at 12:56
perflo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.