MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny DVD om landskapsbygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny DVD om landskapsbygging

 Post Reply Post Reply
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny DVD om landskapsbygging
    Posted: 09 november 2006 at 10:10
Hei!

Det har kommet en ny DVD om landskapsbygging fra ingen ringere enn Paul Scoles. Han er kanskje ikke kjent av alle, men leser du Model Railroader og særlig Narrow Gauge and Short Line Gazette har du sett mye bra fra ham gjennom årene.
Les mer her: http://www.paulscoles.com/

Jeg har bestillt den og kommer tilbake med mer når jeg har sett den. I mellomtiden kan man jo se på forhåndsvisningen på siden over.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 11:01

Ser ut som denne karen har peiling. Bestilte en kopi jeg også.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 19:17
Dette så utrolig bra ut.
Paul Scoles (ikke fotballspilleren) bor i Seattle og er proff TV-mann.
Han er en fantastisk fin modellbygger og bygger i Sn3 - trefots smalspor i 1:64, nordre Califorina.
Det stod en artikkel i Model Railroad Planning 2000 fra anlegget hans.
Her er det bare å slutte seg til:
Tast og kjøp.

Joe Fugate, som bor i Portland og har forbilde fra vestsiden av Oregon, kommer også ganske snart med en DVD om landskapsbygging.
Landskapet i den delen av Oregon er ikke ulikt mange av de norske dalene.
Ta emn titt på Joe"s landskaps-skole her.
Jeg vil tro at vi kan lære mye av de to DVDene og andre som er på markedet.


Edited by KnuT - 09 november 2006 at 19:28
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 19:54
Jeg fikk et par av Joe F sine DVDer for noen uker siden, og de er riktig bra, de. Jeg tror at Paul S sin er enda bedre! Så jeg gleder meg!

Likevel kan jeg ikke fri meg fra at det er en litt overfladisk latmannstilegnelse av kunnskap ... - I forhold til å lese bøker om temaet.

Popp inn DVDen og la det støyme på, kontra det å bruke timer på å lese om temaet. Det er jo mye mer å hente i ei bok enn på en DVD.  På den andre sida er det flott å se akkurat hvordan det gjøres - så egentlig utfyller det hverandre.

Jeg leser en bunke Kalmbach-bøker om trafikkspill, anleggsdesign og slike ting for tida, og det er det samme som Joe F tar opp - bare enormt mye mer.

For meg blir DVDene om design og trafikkspill apetittvekkere og bøkene hele måltidet. Landskapsteknikker, derimot, tror jeg kan forklares bedre på en DVD!

De skulle solgt dem som nedlastbare kapitler på nettet, så kunne man plukke det man trenger der og da og slippe å betale i dyre domme for frakt og moms.

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 22:17
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


De skulle solgt dem som nedlastbare kapitler på nettet, så kunne man plukke det man trenger der og da og slippe å betale i dyre domme for frakt og moms.


Det er vel nettopp det ModelRailroader har begynt med:
nedlastbare PDF-filer med video
men har du DVDene fra Joe, trenger du ikke laste de ned, siden det er de det er hentet fra.

Ellers kan man jo lese til øyet blir stort og vått.
Siste Great Model Railroads 2007 har jo som gjennomgangstema "operation".
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2006 at 18:37
Aiai! Der var DVDen, allerede! (Uten en tur innom tollen )
Kort rapport:
8 kapittler i alt, om ulike teknikker Paul S har brukt på sitt anlegg - fjell, landskapsteknikker, trær osv. Det er ikke en typisk nybegynnervideo som forklarer alle sider ved det å bygge landskap, men snarere Pauls egne teknikker som gjør at anlegget hans skiller seg fra andres. Jeg har lest om hans måte å bygge på tidligere, og har brukt flere av teknikkene - men det er noe annet å se det med egne øyne. Lenger oppe i tråden skriver jeg om at jeg ofte syns det er bedre å lese enn å se, men det gjelder nok mest mer teoretiske ting, når det gjelder landskap er video veldig bra.

Nå har jeg sett intro og kapittel 1, og er rimelig trygg på at den er verdt penga! Rett på sak, klar og tydelig. Gleder meg til resten. Løp og kjøp!


Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2006 at 20:49

Inspirert av innlegget til Henning bestillte jeg DVDen for en uke siden.  Da jeg kom tilbake til Oslo i kveld, etter å ha vært hjemme i Bergen i helgen, lå den i postkassen.  Kvelden er planlagt!

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2006 at 22:19

Jeg har sett filmen flere ganger og selv om mange av teknikkene er kjent fra før, lærte jeg mye nytt og fikk masse inspirasjon.  Samtidig husket jeg på hvorfor jeg sa opp abonnementet i Model Railroader (MR) for noen år siden etter nesten 20 årganger.  Jeg var lei av å bli inspirert for deretter å møte en masse motgang når jeg prøvde å finne materialene som ble brukt i artiklene, her i Norge.  Amerikanske "Brand names" er ofte vanskelige å finne og det er også en langtekkelig prosess å finne tilsvarende produkter.  I all fall var det slik på 80 tallet da jeg lette etter materialer for gipsformer, farger (tints) og masse mer.  I denne filmen får vi i allfall henvisninger til produsenter i USA på www, men noe skal vi fortsatt gjette oss til.  Men jeg har altså blitt inspirert.  I dag har jeg kjøpt 10x10mm balsa og pianotråd til grantrestammer.  Nå gjenstår det å finne "dried Caspia", "Black Floqil stain" (tilsvarende) og noen andre remedier.

Fortsetting følger i egen tråd etterhvert. 



Edited by Morten Jacobsen - 30 november 2006 at 22:20
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.