MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trenger hjelp ved valg av skinner!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trenger hjelp ved valg av skinner!

 Post Reply Post Reply
Author
krisetoffer View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisetoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trenger hjelp ved valg av skinner!
    Posted: 03 november 2006 at 06:50
Kom over et par auksoner paa ebay.com (bor i Usa) men jeg er litt usikker paa valg av skinner. Jeg kjorer likestrom HO, Norskt matriell som El16, Di5 og vogner fra lima osv. Sporsmaalet mitt er vel om CODE 100 er greit aa bruke, eller om hjulene vil skrape ned i sporene da?

NICEL SIVER, CODE 100 er den infoen jeg kan komme med. Tror det er av amerikans merke. Jeg skal hjem til norge i Juni saa kommer til aa bestille litt fra Ebay.de. Men gaar det bra om jeg har litt forskjellig type skinner paa banen? Har sett litt paa PIKO type A (tror jeg) saa skal bestille naar jeg kommer hjem igjenn. Skal prove meg paa aa legge balasten selv denne gangen ogsaa.

Hva bruker dere paa modulene deres egentlig (dere som driver med fremo bygging av norsk forbilde?).

Takker for alle svar. PS: Amerikansk tastatur. 
Med vennlig hilsen K.A.J
Back to Top
krisetoffer View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisetoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 06:51
Retter litt paa noen ord ovenfor. Skal staa NICKEL SILVER. 
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 07:46
Jeg har brukt peco code 75 på min modul. Ellers tror jeg det er vanlig med code 83, mens code 100 frarådes(?)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 09:24

Originally posted by einjen einjen wrote:

Jeg har brukt peco code 75 på min modul. Ellers tror jeg det er vanlig med code 83, mens code 100 frarådes(?)

I FREMO-sammenheng er det vel code 75 som er mest brukt.

Når det derimot gjelder lok som er noen (20-30) år gamle, risikerer du å få problemer med så lav skinnehøyde som code 75. Lok som kjører i "kenguruhopp" bortover sporet er IKKE morsomt. Jeg har selv opplevd dette...

Code 100 går kjempebra til både nye og gamle lok, og nysølv (nickel silver) er "standarden" for skinner i dag. Grunnen til at Code 100 ikke anbefales på FREMOduler er rett og slett det estetiske: I virkeligheten ville disse skinnene vært drøyt 20 cm høye... Men når det gjelder driftssikkerhet for gamle lokmodeller, er de derimot å anbefale.

Originally posted by krisetoffer krisetoffer wrote:

gaar det bra om jeg har litt forskjellig type skinner paa banen?

Dette går stort sett greit, bare skinnehøyden ("code"n) er den samme over det hele. Men også skinner med forskjellig høyde kan koples sammen, du trenger bare noen spesielle lasker. Men hvis du har gamle lok og vogner anbefaler jeg altså ikke å blande code 75 med code 100 - da får du deler på anlegget der de gamle togene kjører fint, og deler der de hakker avgårde.

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S. - 03 november 2006 at 09:29
Back to Top
krisetoffer View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krisetoffer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 02:13

Supert. Fikk alt av info jeg trengte.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.