MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - grunning av landskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

grunning av landskap

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: grunning av landskap
    Posted: 02 november 2006 at 22:27
Noen tips til grunning av landskap? Kan jeg bruke spraylakk? silkematt f.eks? Eller bør jeg grunne emd hvitt/grått?
Det skal være et kombinert berg/skog-landskap.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 01:39
--- Jordfarget lateks/akrylmaling! Kan brukes som lim for snad, stein gressmaterialer i skogbunnen, også. Mal på og strø tingene oppi.

Fjell er en annen sak. To metoder:
- Grunn med hvit eller lys grå for å forsegle, gir nøytral grunn, bruk så dekkende farger, grått, hvitt, svart, + passende jordfarger.
- Eller "beis" fjellet i uttynnet akryl kunstnerfarger, mye vann, litt farge.

Begge metoder, når tørt: vask over med mørk umbra, nesten svart, og tørrbørst forsiktig alle høylys med lysere grått enn fjellets grunnfarge.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 07:48
hva er mørk umbra

Edited by einjen - 03 november 2006 at 08:01
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 09:17

Originally posted by einjen einjen wrote:

Noen tips til grunning av landskap? Kan jeg bruke spraylakk? silkematt f.eks? Eller bør jeg grunne emd hvitt/grått?
Det skal være et kombinert berg/skog-landskap.
Det kommer vel litt an på underlaget også. Har du "landskap" av gips kan det lønne seg å utnytte egenskapene til materialet - da er tipsene til Henning fine.

Har du derimot landskap av "harde" materialer (tre, plast, EPS/XPS etc), kan det lønne seg å først dekke hele sulamitten med "grunning". Spraylakk burde kunne gå, men den bør være så matt som mulig.

I AMJK har vi oftest bygget landskap med "gipsoverflate", og bruker Allmoge maling (fra Panduro Hobby). Dette er latexmaling som dekker bra, men vi påfører den gjerne uttynnet med vann.

Fjellene males med forskjellige gråtoner (gjerne mørkere i dype sprekker), og når dette er tørt går vi over med hvit tørrbørsting. Høres litt brutalt ut, men resultatet pleier pussig nok å bli bra.

Mvh. Jon S.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 15:27

En ikke-lenger-herværende-bygge-ekspert som har spesialisert seg på å benytte polystyren til landskapsbygging, viste at det kan være fint å starte med helt sort og så "bygge seg utover" med lysere og lysere nyanser.

Som Jon S. sier, beholdes den mørkeste fargen i sprekker o.l.

Bjørn Egil
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 16:06
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

En ikke-lenger-herværende-bygge-ekspert som har spesialisert seg på å benytte polystyren til landskapsbygging, viste at det kan være fint å starte med helt sort og så "bygge seg utover" med lysere og lysere nyanser.



Rekti"!

Det var noe slikt jeg så for meg......
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 16:15

På alle mine moduler har jeg laget landskapet med isopor. Etter å ha formet til isoporen maler jeg med et tykt lag med billigste slag matt hvit vannbasert maling. Den våte malingen dekker jeg med tørkepapir, billigste type uten mønster, som jeg så maler over med et tykt lag hvit maling, dvs. alt vått i vått. Dette gir en overflate som nesten kan måle seg med gips, men den er ikke sprø, men gir en sterk overflate som ikke sprekker opp. Der det skal være er synlig fjell maler jeg med svart (med litt blå eller brun), lar det tørke litt, og tørker / gnir av med papir slik at det blir mørk i sprekkene og lysere på glattere flater. Ved litt trening kan du få ganske naturtro fjell. Der hvor det ikke er fjell grunner jeg med brunn/grønn og dekker med f.es. Woodland strømatriale.

mvh

Øivind E.

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 19:12
Hva bruker du for å hefte strømaterialet?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 22:29

Jeg har brukt hvittlim som er litt tynnet med vann og tilsatt litt svart, brun eller grønn farge for å sikkere at det ikke blir hvite flekker. Pensler på et lag med lim der det skal festes strømateriale, strør på ganske my strømateriale og trykker det fast. Hvis du tar på for lite strømateriale så vil limet trekke helt gjennom og strømaterialet setter seg fast på fingrene og det blir "huller". Det vil også kunne bli en blank overflate. Det er best om det legges så tykt lag at det forblir tørt på overflaten. Når limet er tørt (et par dager) kan materialet som er for mye børstes av og brukes på nytt.

Det er også mulig å legge på strø og dusje over med en tynnere blanding av hvittlim med vann og litt såpe.

For å feste "turf" har jeg brukt nesten utynnet hvitlim, tatt ei god klype turf mellom fingrene og trykt det fast. Som for strø må det være så mye turf at limet ikke trekker helt gjennom og setter seg fast på fingrene.

Øivind E.

Back to Top
ole_martin View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ole_martin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 21:06

jeg pleier å tynne latex maling å smøre på med en stor pensel, så det blir mørkt i alle sprekker å så en tykk, nesten tør pensel med lysere maling å børster over da får du fjell som ser ekte ut særlig om det er granit det er snakk om, for å feste strø bruker jeg bare en spray flaske med tynna trelim å vann.



Edited by ole_martin - 15 november 2006 at 15:54
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.