MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tegneverktøy
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tegneverktøy

 Post Reply Post Reply
Author
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tegneverktøy
    Posted: 25 oktober 2006 at 21:19

Hei, ser at det er endel som anbefaler enten Wintrack eller 3dplanit til planlegging av anlegg. Det er sikkert utmerkede programmer, men er det noen som har kjennskap til programmer som kan brukes til å tegne helt enkle todimensjonale skjemaer.

Jeg skal prøve å rydde opp i "spagettien" under anlegget og ettersom arbeidet skrider frem merker jeg en sterk trang til å dokumentere det jeg gjør i form av en enkel tegning/skjema. Skjemaet skal vise skinnegangen (gjerne som en enkel strek) og ledninger mellom ulike installasjoner. Det skal helst være mulig sette tekst på tegningene også. Det viktigste er at det er enkelt i bruk!

Noen som vet?

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 22:15
Originally posted by Georg Georg wrote:

Helt enkle todimensjonale skjemaer.


Papir og blyant er en veeeldig fin teknikk som de fleste har lagt i glemmeboken...

Edit: Trykkleif

Edited by carlf - 26 oktober 2006 at 15:35
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 00:16

Mange takk for forslaget, det er i og for seg en god ide. Tanken har faktisk streifet meg og hvis ikke det kommer andre gode forslag så blir jeg nødt til å finne frem penn og papir.

Jeg mottar likevel gjerne andre forslag om verktøy av den typen som kan brukes på en PC.

Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 09:51

Hei, Visio Standard fra Microsoft er et tegneprogram som er perfekt for dokumentasjon der tekst og tegning skal flettes sammen. Diagrammer, flytskjemaer og innreding er andre typiske eksempler.

Tekster kan skyves rundt eller roteres hvor som helst på tegningen.

Visio har en mye lavere læreterskel enn typiske cad-programmer.



Edited by TerjeB - 26 oktober 2006 at 13:53
TerjeB
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 11:46
openoffice har et ganske bra tegneverktøy, og er gratis.
gimp er også et bra tegneverktøy. og gratis
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 19:18
Takk for tre gode gode forslag!
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2006 at 19:34

For ikke å glemme tegneverktøyene i Windows...

Å tegne i regnearket Excel er også mulig! Hvis man gir alle cellene samme bredde som høyde, får man et "ruteark" det fint går å plassere linjer utover. Eller "skravere" i (bruk fargefyll-funksjonen). Og tekstbokser, som kan flyttes fritt.

Nøyaktigheten er kanskje bedre i andre tegneprogrammer. Men jeg nevner disse fordi de er rimelige (hvis man har Windows...), fordi de ikke er altfor vriene å bruke, og dessuten har mange alt forsøkt seg med disse. Hvorfor betale i dyre dommer hvis man alt har noe som kan brukes?

Mvh. Jon S.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2006 at 20:07
Hvis du har windows så har du sant nok allerede betalt i dyre dommer....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2006 at 22:11
Originally posted by Jon S. Jon S. wrote:

Å tegne i regnearket Excel er også mulig! Hvis man gir alle cellene samme bredde som høyde, får man et "ruteark" det fint går å plassere linjer utover. Eller "skravere" i (bruk fargefyll-funksjonen). Og tekstbokser, som kan flyttes fritt.



Det der hørtes ut som en temmelig krøkkete måte å tegne på... jeg tror nok frustrasjonsnivået vil nå nye høyder her... hvorfor ikke bruke vanlige ruteark og tegne på dem? Trykkblyant og millimeterpapir. Burde gi brukbar kontroll. Og linjal, vinkel og passer. Hvor vanskelig skal det gjøres!?

Jeg for min del tegner med tunge DAK-verktøy, men likevel bruker jeg alltid blyant og papir når jeg skal skisse ut ideene.

Det viktigste er å få på plass yttermålene på den plassen man har til rådighet, ikke jukse med radier og gi sporveksler god plass. Hvis man bare passer på hovedmålene, vil det alltids bli plass til banen.
Mange foretrekker å ratte til tingene når ramverk er bygd, det gir riktig størrelse på alt. Jeg liker ikke helt å jobbe sånn, men har man hoveddimensjoner vil det være fullt mulig.


Edited by Henning L - 28 oktober 2006 at 22:20
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2006 at 17:06
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by Jon S. Jon S. wrote:

Å tegne i regnearket Excel er også mulig! Hvis man gir alle cellene samme bredde som høyde, får man et "ruteark" det fint går å plassere linjer utover. Eller "skravere" i (bruk fargefyll-funksjonen). Og tekstbokser, som kan flyttes fritt.



Det der hørtes ut som en temmelig krøkkete måte å tegne på...

Enig i det. Jeg har ikke selv brukt denne metoden, men i spørsmålet her var det jo snakk om å forsøke å tegne et ledningsopplegg, antakelig med forskjellige fargekoder, påskrifter etc., og samtidig ha muligheten for å redigere det hele i etterkant. Da er pc-en faktisk bedre enn papir og blyant! Synes jeg, iallfall. Og når man skal bruke pc-en, synes jeg også det er greit å slippe betale mer for boksen enn man alt har gjort.

Jeg bruker som sagt ikke Excel til tegning sjøl. CorelDraw duger til det meste av "teknisk" tegning for min del. Duger i lange baner! Og dét programmet (en gammel versjon) fikk jeg gratis engang. Men like viktig som at det var gratis, er det nå at jeg faktisk har lært å bruke ganske mange deler av programmet - slik at mye "går av seg selv".

Av Windows-tegneprogrammer tenkte jeg mest på det i Word, som passer godt til å lage "streker" mellom forskjellige deler på et ledningsopplegg. Det "er gratis", og de fleste har forsøkt å tegne noen bokser - så har man litt forkunnskap for å komme i gang. Langtfra fullkomment, men mye lettere å etter-redigere tegningen enn f.eks. i Paint.

Mvh Jon S.



Edited by Jon S. - 29 oktober 2006 at 17:11
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 21:49

Hei og takk igjen for alle gode forslag. Nå er jeg godt igang med å tegne et skjema ved hjelp av openoffice. Det har lav terskel og ser ut til å være akkurat det jeg lette etter.

Det eneste problemet sålangt er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kan tegne kurver. Det er ikke nødvendig, men det hadde vært morsomt. Kanskje du har et tips Einjen?

Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 22:38
Takk einjen! openoffice ser ut til å være det jeg lette etter. Finn fem feil!
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 22:41
Jeg mente, finn 5o feil, men jeg er veldig godt igang!
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2006 at 23:24
Originally posted by Georg Georg wrote:

Det eneste problemet sålangt er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kan tegne kurver. Det er ikke nødvendig, men det hadde vært morsomt. Kanskje du har et tips Einjen?



Hei.

Jeg overså denne postingen.

Skal sjekke til i morgen!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 10:53
Hvis du høyreklikker på en pil i "openoffice Draw", og velger "edit points", så kan du styre vinkelen på streken utifra endepunktene. Du kan også legge til punkter/splines og styre disse individuelt.
Se bildet for en litt dårlig beskrivelse.

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2006 at 23:36
Takk igjen, det skal jeg prøve! Forøvrig et fabelaktig program, jeg ser flere anvendelsesområder også gratis da!
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 00:15
åpen kildekode og fri programvare......
You can"t beat the feeling.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2006 at 12:10

Ser jo litt interresant ut.

Noen som vet om jeg må innstallere hele openOffice pakka, eller kan jeg nøye meg med tegneverktøyet?

mvh

Bjørn Hall

mvh
Bjørn
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2006 at 13:20
du kan nøye deg med tegneverktøyet, så vidt jeg husker. I instalasjonen
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2006 at 14:26

Takker.   Så får jeg se hvor lang tid det tar å få det gjort

mvh

Bjørn

mvh
Bjørn
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.