MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - For nybegynnere som meg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

For nybegynnere som meg

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: For nybegynnere som meg
    Posted: 25 oktober 2006 at 20:00
Hei

De siste dagene har jeg fått utrolig lyst til å begynne å mekke sammen noe greier. Jeg har ikke plass til noe fastanlegg eller moduler, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på et lite diorama. Saken er bare det at jeg aldri har gjort noe slikt før. Er det noen som har noen gode tips før man begynner på noe slikt, eventuelt har en link til en step-by-step guide for nybegynnere som meg.

Takk på forhånd!

Yngve
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 20:28

Hei Yngve.

Her er det et utall muligheter, selv på liten plass. Det går an å bygge små mini/microanlegg, engelskmennene har lang tradisjon på denne genren.

Ellers er en modul noe du kan ha meget stor glede av utover å bygge den og ha den hjemme. Jeg tenker selvsagt på moduler etter standarder fra FREMO eller ZMOD, begge er to forskjellige standarder, hver i sin skala. (H0 og Z). Men dette er muligens noe du alt har vurdert?

Det finnes mye informasjon om FREMO og ZMOD både her og på MJWiki, men med en modul er det mulig å delta på mj-treff der ens egen modul kan koples sammen med andre tilsvarende, og man kan ha glede av et forholdsvis stort anlegg noen ganger i året.

Du kan godt fortelle litt om hva du vil dioramaet skal inneholde, både skalamessig, epoke, miljø, nasjonalitet - det vil være gode stikkord for de som kan hjelpe.

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 21:59
Siden dette er første gang, tenkte jeg at jeg skulle begynne med noe lite. Tenker egentlig ikke på å lage noe som er kjørbart. Bare et lite diorama på f. eks en halv meter med en skinnebit gjennom. Når det gjelder hva det skal inneholde så er jeg jammen ikke sikker...
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 22:12
Siden det er det første du lager foreslår jeg å lage et diorama med variert landskap så du får prøvd deg på "alt". Slette, vei, fjell, kupert terreng, skjæring, vann (bekk, sjø) er alle ting som kan lett kombineres på lite areal hvis du bare hiver fysikkens lover og regler ut av vinduet (ærlig talt, hvem trenger dem ). Jeg har selv laget en del smådioramaer opp gjennom som nå støver å hylla. Slikt er fin trening til et større prosjekt. Jeg har også noen ganger laget en prøvemodul til et spesielt prosjekt der jeg har trent på ting aktuelt for akkurat DET prosjektet.

Lykke til!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2006 at 18:19
Hehe etter å ha mast om diverse ting de siste dagene har fattern blitt interessert også. Han har tilgang til mye oppkappet skummateriale på jobben så det blir ikke noe problem å skaffe. Ellers så kommer vi nok til å ta oss en tur innom modelljernbaneklubben i Bergen en onsdag for å snakke litt, få noen tips, osv..... Forhåpentligvis så snart som mulig!



Edited by Yngve - 28 oktober 2006 at 18:19
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2006 at 19:23

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Er det noen som har noen gode tips

Det lureste er vel kanskje å først bestemme seg for hvilken flate du skal modellere på; når du vet mål for lengde og bredde, kan du begynne å tenke hva du vil ha hvor. "Et fjell her, en bekk der, kanskje et hus, en skog..." osv.

Det er lettere å lage en enkel skisse på papir først, enn å forandre alt sammen etterpå! Se f.eks. hva jeg tegnet for min Fjellpizza:

sammenlignet med hvordan det ferdige resultatet ble:

Vel, helt ferdig er det ikke ennå, men...

Mvh. Jon S.

Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 21:26
Nå skal jeg og min far stikke innom mj-klubben i Bergen i morgen kveld så jeg skal prøve å få gravd en del tips og triks ut av "proffene" der inne. Gleder meg ettersom det er lenge siden jeg har pratet med andre mj-interesserte...
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.