MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En ny modul blir født
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En ny modul blir født

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En ny modul blir født
    Posted: 25 oktober 2006 at 15:18

Denne modulen debuterte på treffet i Alsfeld, men da kun i grønnmalt finérutgave. Nå er tiden kommet for å gjøre den ferdig. Jeg har brukt blå styrofoam som underlag for landskapet med Woodland Scenics gipsbandasje på toppen.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 15:38

Ja her var du ikke kommet langt? Trodde ikke du var en amatør på modellbygging?

Bler bra det der når den bler ferdig.. Vet ikke enda når eg får begynt på Granvin, men så og si alle deler er nå kjøpt inn. Regne med at gamlingen vil lage stillverk til den.

Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 20:40
Dette frister til å dra frem endeplatene jeg kjøpte av deg for en uke tilbake å sette igang, men først skal jeg bygge Veggli stasjon og uthus og Drømtorp holdeplass så de må nok vente litt til
Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 21:55
hm. en modul med masse skog......?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 13:03
Skal modulen brukes som en del av hjemmeanlegget ditt nå du ikke er på treff Tore?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 15:40

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Ja her var du ikke kommet langt? Trodde ikke du var en amatør på modellbygging?

Jeg er iallefall ikke profesjonell da Men meningen var vel ikke å skryte så veldig av det lille jeg har bygget, men å komme med et par oppfølgingsbilder etterhvert som verket skrider frem.

Andreas : Radius på halvannen meter passer forferdelig dårlig på et hjemmeanlegg, så denne modulen skal stå på utsiden av Grimstad stasjon når jeg har den med på treff, og litt av poenget med den er at den skal ha et innkjørssignal montert på enden lengst bort fra stasjonen.

 

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2006 at 18:26

Var nå litt ironisk ment da Tore.

Ikke dumt å ha et innkjørssignal på den modulen der nei. Kommer til å passe helt flott inn med Grimstad.

Mvh

Ørjan

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 11:16


Mitt modelljernbaneateliér


Jeg begynner som regel med å male alt landskap i samme grønnfarge som modulkassene og strør så på et lag med Woodland Scenics T49 "Green Blend"


Jeg liker å testmontere litt trær og busker for å få en idé om hvordan det vil bli seende ut. Slik blir det gjerne stående noen dager og så flytter jeg trærne litt rundt for å teste ut forskjellige sammenstillinger til jeg blir fornøyd


Gressmatter fra Heki blir blir nok flittig brukt. De danner et fint grunnlag for undervegetasjonen. Etterpå skal de friseres og forbedres med diverse Woodland strømaterialer. Trærne er fra Faller og Heki.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2006 at 11:35

Hei Tore !

Nydelig blir det i alle fall !  Jeg synes trærne fra Faller og Heki blir bedre og bedre. Leste Oktober-nummeret av Model Railroader  en oppskrift på løvtrær. Denne kunne jeg tenke meg å prøve. Men i mellomtiden må jeg koble litt...sukk..

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 14:58
Jeg har tatt frem denne modulen igjen, og fortsetter med "grønskifiseringen". Her er først et gammelt bilde. Legger ut nye bilder snart - tror jeg.




Edited by Mr Bridger - 06 november 2007 at 14:58
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 17:14
Hei ToreClap
 
Fine ting - sandelig fine ting!!!
 
Jeg henter stadig inspiration.
 
Modelbanehilsen
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 21:04
Tore, dette var nydelig!

Enig med Dan, dette er ren inspirasjon!
Back to Top
Bergenser View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 10 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bergenser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 21:55

Veldig inspirerende og i tillegg glimrende for oss nybegynnere å få se i detalj hvordan du går frem steg for steg. Er ofte innom hjemmesiden din for å psyke meg opp. Takker.

HO, Norsk, nydesign, digitalt
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2007 at 10:18
Takker for hyggelige ord. Nå gjelder det bare å fullføre med stil
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 10:59
Museskritt er bedre enn ingen skritt. Nå har resten av modulen fått første "strøk" med grønske.




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 20:03
Da begynner det å likne noe her. Har fremdeles igjen å sette opp et gjerde på den ene siden av sporet samt mer planting av busker, blomster og trær.








Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 20:39
jegser dere bruker son gipsrull for å gipse,
hvor får jeg kjøpr det å hvor mye koster det?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 20:44
Gipsrull kjøper jeg på apoteket. Koster 14,-pr. rull tror jeg. Regner med jeg har brukt 2-3 ruller.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 20:44
Nydelige bilder! Som sagt over må jeg få si at her var det mye inspirasjon å hente! Er det furutreet(?) i høyre hjørne på det første bildet (i siste post) også av ferdigfabrikat?
Hilsen Sigurd
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 20:44
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 20:46

Du kan nok få kjøpt det i hobbybutikker (MJ), men billigste stedet tror jeg nesten er apoteket. Husker ikke prisen, men jeg har kjøpt mine der.

John

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 22:44
Originally posted by Sigurd Sigurd wrote:

Nydelige bilder! Som sagt over må jeg få si at her var det mye inspirasjon å hente! Er det furutreet(?) i høyre hjørne på det første bildet (i siste post) også av ferdigfabrikat?


Nei, det er nok hjemmelaget. Det er Roar Børte i Kristiansand som har laget disse til meg. Det er ståltrådstammer som er malt med en tykk maling. Løvverket er Woodland Scenics Foliage i fargen Confier green : http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=501


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 16:28
Hei ToreSmile
 
Modulet kan vel beses på Arendaltræffet - I presume?
 
Mange hilsner
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 16:58
Jepp, det blir muligens den eneste modulen jeg har med meg denne gangen.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2008 at 18:11
 
Det vil jeg glæde mig tilBig%20smile
 
Mange hilsner
 
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 30 januar 2008 at 18:14
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2008 at 22:55
Tja, det ble jo ikke den eneste modulen jeg hadde med, men her er et bilde av den i drift i helgen iallefall

 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.