MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - fjerne maling på skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

fjerne maling på skinner

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: fjerne maling på skinner
    Posted: 25 oktober 2006 at 13:47
Jeg tester for tiden å male skinner og trenger en måte å fjerne maling fra skinner. Isopropanol er nevnt, men det er så vidt jeg har forstått, ikke så enkelt å få tak i (må søke om å få kjøpe?). Andre ting som kan brukes? whitespirit?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 14:00
Isopropanol kan du få tak i hvis du kjøper konsentrert vindusspyler veske.

I DMJK brukes for det meste oppskåret huntonitt plate til rens av skinner. Denne virker også på maling, men du må gå over noen ganger. På en av mine moduler glemte jeg å fjerne malingen, denne fikk jeg av ved help av huntonitt og whitesprite.

PR
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 14:30
og hvis du maler med akrylmaling i stedet, så slipper du både lukt og problemer med å fjerne maling...

Heine
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 15:53
..........og problemer med farlige tilsettnings- og løsningssmiddler, Heine. Men på skinnestrenger fester emaljemaling bedre enn akryll.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 15:56
Originally posted by einjen einjen wrote:

Jeg tester for tiden å male skinner og trenger en måte å fjerne maling fra skinner. Isopropanol er nevnt, men det er så vidt jeg har forstått, ikke så enkelt å få tak i (må søke om å få kjøpe?). Andre ting som kan brukes? whitespirit?


Fins på hylla både hos Østerli i Prinsens gate og hos Jernia på Nedre Elvehavn (ved innkjøring P-hus)! Kalles "Blåvask" eller noe og står sammen med rødspriten.

Shop till you drop!
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 16:15
Originally posted by Roger Roger wrote:

..........og problemer med farlige tilsettnings- og løsningssmiddler, Heine. Men på skinnestrenger fester emaljemaling bedre enn akryll.


Godt at ingen har fortalt malinga på skinnene mine det da, for den sitter bra.

Heine
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2006 at 17:01
Et tips (som jeg ikke har prøvd selv):
Legg et tynt lag med olje (symaskinolje e.l) på skinnetoppen før du maler.
Da skal det være lettere å få av malingen etterpå
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2006 at 17:18

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Legg et tynt lag med olje (symaskinolje e.l) på skinnetoppen før du maler. Da skal det være lettere å få av malingen etterpå

Nja... Jeg fikk tipset om å olje skinnetoppen for at det skulle være lettere å rense dem. Altså olje skinnene etter at de er ferdig malt og ballastert, når skinnegangen skal tas i bruk.

Men en gang oljet jeg før maling (med akrylmaling), og resultatet ble at malingen ble tynn og utspedd på skinnesidene. Men den hang allikevel greit nok, og jeg syntes det så ganske realistisk ut ("halvgamle" skinner), så jeg lot dem være slik.

Men vil man ha "vanlig" kontroll med malingen, anbefaler jeg ikke å olje skinnene før maling.

Mvh. Jon S.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2006 at 20:43
Olje mot maling har jeg ikke hørt om, derimot olje på skinnene for å bedre strømopptaket ... Men olje samler støv, som samles på hjulbanene sammen med oljen og så blir det bare gugge som etterhvert blir hard og umulig og derfor - ikke bruk olje.

Grafitt, derimot, blir ofte nevnt som en bra løsning. Leder strøm, glatter ut ujevnheter og på toppen av det hele ser det ut som stål - nysølv er jo veldig blankt, mens grafitt har mer matt metallfarge.
Jeg har ikke prøvd grafitt, men det lyder som en god idé. Men jeg tviler på at det hjelper mot maling?

Hvis man legger på et tynt lag olje på skinnehodet er det ikke umulig at det funker i forbindlese med maling, bare man tar den bort igjen. Men jeg tror mer på en helt vanlig skinnepussekloss. Da fjernes malingen der rust naturlig vil fjernes.

mvh
20, 20, 20!

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 12:24
Originally posted by PR PR wrote:



I DMJK brukes for det meste oppskåret huntonitt plate til rens av skinner. Denne virker også på maling, men du må gå over noen ganger. På en av mine moduler glemte jeg å fjerne malingen, denne fikk jeg av ved help av huntonitt og whitesprite.

PR


Helt enig denne metoden. Glem all kjemien! Mekanisk avskraping på skinnetopp med en ikke alt for hard gjenstand er godt nok. Jeg malte noen hundre metre med skinner på Gardermoanlegget i sin tid, og renset de etter maling på denne måten.

Svein


Edited by ses - 10 november 2006 at 12:25
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 13:54
Ja, sannelig, huntonittrikset hadde jeg helt glemt! Det har jeg også brukt med stort utbytte. Det tar litt mykt i malingen, for å si det sånn, slik at det ikke flasser og lager skarpe kanter. Har man i tillegg svertet sporet først, blir det riktig fint og naturlig slitt. Et drag med grafitt vil dempe nysølvet og sikre bedre kontakt.

Sverting har en annen plusside, du trenger ikke male så nøye. Mørk litt tynn maling på hovedspor, mer rødlig rust på sidespor. Malingen blir omtrent som dekkbeis, og det gir veldig bra resultat. Og er veldig lett å fjerne fra skinneoverkant. Når sporet er ferdig kan du gå over igjen og legge på mer, det blir nesten som tynne laseringer, og du kan lett bygge opp riktige nyanser på de ulike sporene.

Joe Fugate anbefalte i en artikkel i et spesialnummer av MR å ikke male sporet før du legger det, men etter. Dermed får du kontroll på fargene - ut fra bruken. Svertet spor må jo være best her - så har man noe å jobbe på. Blank nysølv er ikke alltid like greit!
Er det ikke svertet kan man jo male sporet med en grunnfarge, gjerne på sprayboks, og så gjøre det ferdig som over etterpå.

Hm - dette handlet vel mer om fjerning av maling... vel, etter all malingen jeg snakker over om vil huntonittbiten med whitespirit gjøre susen!


Edited by Henning L - 10 november 2006 at 14:55
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.