MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål om sideplater
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål om sideplater

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål om sideplater
    Posted: 17 oktober 2006 at 21:23

Hei

Er det slik at sideplatene skal være utenpå endeplatene i Fremo eller er det omvendt ?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 21:39
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hei

Er det slik at sideplatene skal være utenpå endeplatene i Fremo eller er det omvendt ?


En FREMO-modul er 50 cm i enden.  Et ferdig endestykke er 50 cm, derav følger at endeplatene ikke skal være på utsiden av endestykket.
Nå har jeg riktignok sett moduler der endestykkene har vært avkortet og sideplatene montert på utsiden, men jeg synes det virker som merarbeid...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 21:41
takk for hurtig svar
Hilsen Andreas.   
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 09:15

Dette er vel også et spørsmål om personlige preferanser. Selv har jeg alltid foretrukket å la sideplatene gå helt ut til modulenden fordi jeg synes det ser penere ut. Det at endestykkene er laget i "full bredde" er hverken et problem eller en indikasjon på hva som er "riktig". Det gir bare begge muligheter. Enten kappes endeplatene eller sideplatene...

Hilsen Halvor

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 11:58
Jeg kan ellers nevne at jeg nå endelig har endeplater på lager igjen
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 12:54

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg kan ellers nevne at jeg nå endelig har endeplater på lager igjen

Så det Tore Fatter"n bestillte et sett til meg i går, litt skal man ha å gjøre til vintern også

Har foresten et spørsmål til, Hadde tenkt å bruke 12 milimeter kryssfiner til sideplater, vet at det er en del som bruker denne dimensjonen, men er "lovlig" innen fremo å bruke sideplater av en andre dimensjoner? som for eksempel 6 mm eller 9 mm?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 13:37
Jepp, det er lov. Bare pass på å stive opp sidene godt nok slik at det ikke treverket "jobber" for mye.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 13:40

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Har foresten et spørsmål til, Hadde tenkt å bruke 12 milimeter kryssfiner til sideplater, vet at det er en del som bruker denne dimensjonen, men er "lovlig" innen fremo å bruke sideplater av en andre dimensjoner? som for eksempel 6 mm eller 9 mm?

Hei Andreas.

Ja, det meste er "lovlig", samtidig som det da er innenfor FREMO-standarden. Således er det helt fint å bruke 6, eller 9mm sideplater. Faktisk så hjelper jo det en del på vekten. Det er noe som da er gledelig ift. et annet punkt i standarden, som sier at modulen skal kunne håndteres lett, i praksis av 1 person.

Det som uansett er veldig viktig, uavhengig om du bruker 18 eller 3mm sideplater, er at modulen er bygget slik at den er vridningsstabil. Hvis den ikke blir bygget slik med engang, ser den etter vinteren ut som  det norske riksvegnettet; ugjevn og humpete. Sørg derfor for at du legger inn kryssavstivere som støtter godt opp både modulkassen, og trase-underlaget.

Lykke til!

Med hilsen
for Modelljernbaneverket

Tore

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 13:49
kryssavstiver.... har du bilde av det kanksje?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 13:54

Mener nemlig at jeg har en 6 mm  eller 8 mm liggende som var tiltenkt et prosjekt det aldri ble noe av.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 14:30
Originally posted by einjen einjen wrote:

kryssavstiver.... har du bilde av det kanksje?


men jeg trenger kanskje ikke å bekymre meg, siden jeg bygger med fremo-byggesettet?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 17:11
Nei, det trenger du ikke
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 18:05
går det ann og bruke andre matrialer enn kryssfineer som sideplater?
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 18:39

Hei Hans-Ingve,

Ja - det er mye som går ann. Det du må være sikker på, er at det er stabilt, lett, og helt greit lar seg feste med resten av materialvalgene. Dette synes jeg igjen begrenser valgmulighetene...

Vit også at det er mye som er prøvd - med til dels særs varierende hell! Blir jobben gjort grundig med kryssfiner, så er det min favoritt, nest etter å bygge hele modulkassen og beina av aluminium (p.t. uprøvd  )

-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Hans-Ingve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans-Ingve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 18:47
tenkte mer i kategorien plank og den slags.Noen som veit om noe som funker der?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 19:36

Vanlige trematerialer bør du ikke bruke i sideplater eller rammeverk. De har en lei tendens til å "slå seg", dvs. bli vindskjeve, med det resultat at hele modulen blir skjev, og kanskje ubrukelig.

Finer er uten tvil det beste materialet. Jeg har også prøvd Huntonit, men den blir enten for svak eller for tung. Sponplate bør unngås, for de tåler ikke fukt, og det er noe man må regne med at modulene blir utsatt for før eller siden.

Det lønner seg å bruke finer av god kvalitet, dvs. mange lag. Løsninger av typen "man tar hva man har" kan lett bli problematiske.

Hilsen Halvor

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.