MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB Gods El 14 vs. El 14 Nydesign?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB Gods El 14 vs. El 14 Nydesign?

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB Gods El 14 vs. El 14 Nydesign?
    Posted: 15 oktober 2006 at 20:56

Hei

Har en AC El 14 NSB Gods fra Lima som jeg ønsker og bygge om til Nydesign. Sett bort i fra lakering og nye dekaler, hva må jeg endre på ? 

Tenker også på om jeg skal gjøre noe med loket for å bedre litt på kjøregenskapene, har i første omgang tenkt til å vekte ned loket en del, er det noen som har noen andre forslag til hva mer som kan gjøres? 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2006 at 21:43

Ikke for å ødelegge noe,men for meg virker det temmelig dumt å lakkere om en El14 gods til nydesign, når det alt finnes en slik modell. Hadde liksom skjønt det om det var en Cargonett du ville ha.  Mitt tips er å høre om noen vil bytte kåpe med deg, hadde jeg hatt 2 nydesign så skulle jeg ha byttet med deg.

Om det er noe store utsende forskjeller mellom nydesign og NSB gods utenom fargen vet jeg ikke. Men uansett så blir en Lima El14 veldig okey ved å sette på speil, ny plog, nye pantografer, stigtrinn, rekkverk. osv

Angående drivverk så er det kun en ting å gjøre for å få det til å gå BRA, kjøpe nytt.  Ellers vil nok nedvekting og mer strømopptak bedre noe..

 

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2006 at 22:00

Hehe, ja tenkte det var en del som ville lure på det ja.

Det har seg slik at jeg fikk hekta på norsk materiel for seint til å skaffe meg en nydesign El 14 mens den fremdeles var i butikkene, Tviler også svært på om noen er noe særlig interrisert i å bytte kåpe med meg ettersom det er store sprekker i vindusglassene etter at loket hadde en tur i gulvet. Planlegger å bytte ut de ødelagte vinduene med plast fra et CD - cover men....

Dessuten ble loket kjøpt før jeg betemmte meg for at det var nydesign materiel jeg ønsket å samle på. Så jeg har tenkt på å selge det men nå så jeg det heller som en mulighet å lakkere det om 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2006 at 22:56
ja er det ødelagt så skjønner jeg deg, lykke til med lakkeringa.. El14 i nydesign er etter min mening den beste fargen på 14
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 20:00

Er i full gang, har plukket av alt som kan tas av som de helle glassrutene, isolatorer, pantografer (som skal skiftes ut) Plogene har jeg også tatt av disse skal få et ekstra strøk med maling. Sitter å maskerer kåpa nå

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 20:29

Hei igjen

Svein du nevnte noe om at det beste var å bytte driverk for å forbedre kjøregenskapene, kan du anbefale noe driverk? (helst ikke så alt for dyrt)

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 20:34

Nå var jeg litt fjern

Fant Fauhaber driverk på NMJ nettsider, hører det er en del som bruker dette.....

   http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2116&osC sid=95d1a57ead4551d8bf6ebfefc6c8dd22



Edited by Andreas - 16 oktober 2006 at 20:45
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Lars D View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2006 at 22:20

Hei Andreas. Jeg har satt inn et Fauhaber driverk i et El 13 lok. Kan ikke si jeg var helt fornøyd med kjøregenskapene. Trodde det skulle være bedre saktekjøringsegenskaper enn hva det er. Hadde jo hørt mye positivt. Driverket går jo stille og fint, og det er jo et mye bedre driverk enn hva Lima har satt inn. Dessuten så  "vugger/rister" loket litt fra side til side når jeg kjører sakte. Dette er sikkert bare litt finjusteringer som skal til for å få vekk. Uansett så er et Fauhaber driverk mye bedre enn hva som står i El 14 fra før.

Jeg har også lyst til å sette inn nytt driverk i mine El 14 lok etterhvert. Med nytt driverk, nye ploger, speil osv. kan en EL 14 maskin bli en ganske bra modell. Jeg synes iallefall min El 13 ble bedre enn hva den var med litt detaljer og nytt driverk.

 

Lars D
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 13:27

Kan vel enkelt å greit si det sånn at El 14 fra Lima har STORT forbedringspotensiale

Spørsmålet blir vel hvor mye penger man gidder å spandere på loket, jeg regner med at jeg i tillegg til å lakkere, setter inn nytt driverk, det er 1000 kr + ca 150 i nye pantografer + speil 100 kr ? + de ca. 1500 kr jeg betalte for loket i utgangspunktet. Vi snakker da om ca. 2700 - 2800 kroner. Dyr form for revisjon



Edited by Andreas - 17 oktober 2006 at 14:24
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 19:15
Hilsen Andreas.   
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 11:15

Hei!

De pantografene er bedre egnet til El13 i gammeldesign. Jeg har brukt Sommerfeldt 823 som jeg sprøytet lys grå på min El14. Den midtre bøylen må klippes litt (et bilde vil vise hvor mye). Deretter ble de montert i Limas originale stativ.

MVH, Tom

 



Edited by rosenblad - 19 oktober 2006 at 16:50
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2006 at 15:49

Takk for svar  

Har et spørsmål angående farger også jeg. Er det noen som har lakkert materiel om til nydesign å vet hvilke rød og svart farger som er mest korrekt å bruke ?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.