MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - beina
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

beina

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: beina
    Posted: 13 oktober 2006 at 21:00
Jeg mangler bare beina for å få en modul som er "kjørbar".
Har noen en god beskrivelse av hvordan disse kan lages og monteres? På en enkel måte. Jeg har en slags ide, men vil jo gjerne gjøre dette "rekti""!

hilsen masekråka
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 22:17

Hei.

Se Bjørn Runar Larsen sin beskrivlse : http://home.online.no/~bjornrl/modulkasse.htm

 

Kjetil J.

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 22:30
Ah! Takk! Det var akkurat den jeg lette etter. Klarte ikke huske på hvor jeg hadde sett den.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2006 at 23:08

Originally posted by einjen einjen wrote:

Ah! Takk! Det var akkurat den jeg lette etter. Klarte ikke huske på hvor jeg hadde sett den.

Står forøvrig også i flere av MJ - Bladet Spesial, tror det var Bjørn Runar som har skrevet de også hvis jeg husker riktig.

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2006 at 00:25

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Står forøvrig også i flere av MJ - Bladet Spesial, tror det var Bjørn Runar som har skrevet de også hvis jeg husker riktig.

Stemmer nok det...

Jeg har montert slike bein på alle mine moduler/seksjoner. Det fungerer, men er ikke helt optimalt. Jeg lagrer mine moduler til vanlig i en kjeller som tidvis har høy luftfuktighet.  Noen ganger når modulbeina skal monteres inn er de vanskelig å få på plass.

Henning Bjørgo har valgt en annen løsning, som han beskriver her: http://home.online.no/~sbjorgo/FREMO_byggetips.htm

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 11:35
Utrolig men sant: Jeg er nær ved å gi opp. Jeg får ikke til beina. Hvordan kan man lage slike avlange hull som jeg ser på nettsidene til Henning Bjørgo?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 11:51

Originally posted by einjen einjen wrote:

Utrolig men sant: Jeg er nær ved å gi opp. Jeg får ikke til beina. Hvordan kan man lage slike avlange hull som jeg ser på nettsidene til Henning Bjørgo?

Tja... borre flere hull tett etter hverandre med passende diameter og så bruke drillen som "fres" for å få bort treverket som står igjen mellom hullene f.eks.

Eller bore hullene store nok til at du får stukket ned bladet fra en elektrisk stikksag i nederste hullet og så sage deg opp til det øverste hullet.

Eirik

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 12:09

En annen mulighet er å gjøre slik:

Bor opp 3-4 små hull (1-2mm bor) med passe avstand, før du finner frem boret med rette diameter. Når du da kjører på med det "store boret" (7-8mm bor om du bruker 6mm bolt), så har boret et spor å gå etter (og som kjent er vi jernbanefolk veldig fornøyd når det er spor å gå etter ). Da vil du unngå at det "krøller seg" for deg når du skal lage det avlange sporet.

En mer brutal måte er å bore opp hullene i hver enda, og så finne frem hoggjernet og den store slegga, for å fjerne alt som ikke ser ut som et avlangt spor 

For Modelljernbaneverket
Tore Urvik



Edited by -TUR- - 17 oktober 2006 at 12:10
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 12:28
Man kan jo også bruke fres - hvis man har bordstativ...

Ellers heter gjerne avlange hull "langhull".
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 13:05
Har prøvd de foreskrevne metoder, men resultatet er et skjevt "langhull"..... (men det har kanskje ikke så mye å si? Et annet problem er at jeg får ikke skrudd til beina skikkelig til kassa.Skruene snurrer rundt....
Tips mottas med stor takk!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2006 at 14:59

Originally posted by einjen einjen wrote:

Har prøvd de foreskrevne metoder, men resultatet er et skjevt "langhull"..... (men det har kanskje ikke så mye å si? Et annet problem er at jeg får ikke skrudd til beina skikkelig til kassa.Skruene snurrer rundt....
Tips mottas med stor takk!

 

Flere alternativer finnes!

  1. Bruke Vognbolt (Linsehode uten spor men med et kvadratisk felt under hodet, før skaft/gjengeparti)  Har DIN 603.  Litt usikker på hvordan dette vil funke etter noe tid vet jeg ikke!  tror muligens dem vil lage seg et rundt spor etterhvert og miste grepet.
  2. Skruer med 6-kant hode og vingemutter.  Funker i alle tilfeller der jeg har brukt dette, så som i modulskjøter  og på bein.

 

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2006 at 13:38
plutselig ser det ut til at det løser seg og beina sklir på plass... Takk til alle. Jeg brukte en kobinasjon av Bjørn Larsen og Henning Bjørgo sin løsning. Har ikke sjekket at jeg får riktig lengde på beina, men de er iallflal tailt festet og kan heises en cm opp og ned.

super.....

nå: spikre panel.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.