MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporveksler, selvbygg eller ferdigbygd?

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2006 at 21:43
"bump!"
Her er et bilde av en ukjent shionara-veksel og en mer kjent "ond stemor". shionaravekselen er ca 39 cm lang. Noen som kjenner den igjen og kan si hva det er? Jeg kjøpte den pent brukt på qxl til 100 kroner....


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2007 at 10:24
Mitt jiggprosjekt i frest aluminium er foreløpig lagt på is. Tiden strekker rett og slett ikke til, så jeg velger å konsentrere meg om laserskjærte prosjekter. Jeg ser ikke bort i fra at jeg tar det opp igjen senere, men de som syntes det hørtes spennende ut bør ikke vente på meg. Om noen med gode CAD-kunnskaper tar kontakt med Tim Warris i Fast Tracks er det sikkert mulig å få laget jigger etter norsk standard i Canada.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2007 at 01:51
Jeg kom over denne gamle tråden i forbindelse med en diskusjon i TMJK om selvbygging av spor. Etter å ha lest ganske raskt gjennom, var det et par ting jeg tenkte jeg ville kommentere.

Det er en som sier han har prøvd å bygge et spor, og er fornøyd med resultatet men synes det tar svært mye tid, og det går med mange bor. Til det svarer Henning Larsen at han kanskje bruker furusviller og at det blir litt hardt treverk.
Jeg har brukt selvskårede furusviller siden starten på 1980-tallet og har spikret sporet, men aldri brukt et eneste bor. Spikrene drives ned med en spiss nebbtang med rifler som får godt tak rundt spikerhodet. Vel har jeg bøyd en og annen spiker, men det bør jo være litt hold i svillene også så skinnene holder sporvidden og sitter fast. En og annen for tynn sville har nok også blitt splittet, men da trekker jeg spikeren ut og går til nabosvilla i stedet, fordi:

Vanlig kotyme blant selvspikrere var i hvert fall "før i tiden" at man i H0 ikke spikret på hver eneste sville, men hver fjerde eller noe slikt. Dermed tar det ikke så lang tid å legge et spor. Den gang jeg gjorde slikt relativt ofte, brukte jeg rundt en time per meter spor på selve spikringen.

For meg en ballasteringen viktig, og der synes jeg naturballast overgår alt jeg har sett og prøvd av kunstig ballast. Derfor er jeg sandsamler! Nedenstående bilde viser en ikke alt for perfekt veksel, men ballasteringen vedkjenner jeg meg. Der ser man også hvordan det ser ut med kun få spiker. Når det kommer til stykke så er det ikke spikrene man teller likevel, men helhetsintrykket sporet som sådan gir. Da er ballast med riktig utseende langt viktigere enn antall spikre.

e1074.jpg

For øvrig var det henvist til noen av mine nettsider som presenterte mine tidligere anlegg. Der har nettadressen endret seg siden Knut T postet sitt innlegg. Her er korrigert lenke til oversikten over anleggene mine:
http://www2.dmmh.no/~ses/?nid=2&hm=16
Jeg jobber også med en egen artikkel om selvbygging av spor på det nettstedet.

Mvh Svein Sando

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.