MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - CD 66 Cargonett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CD 66 Cargonett

 Post Reply Post Reply
Author
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CD 66 Cargonett
    Posted: 10 oktober 2006 at 16:23

Jeg har skrevet litt om denne modellen hos konkurrenten

http://norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4433

 

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2006 at 16:59

Hei!

Først og fremst vi jeg påpeke den uheldige ordlyden å omtale Norsk Mj-Forum som konkurrenten. Naboen kanskje, men det er vel ingen konkurranse vi driver med her? -Til det er "Mj-Norge" for lite, at det vil ha noen positiv effekt for brukerne.

Dernest vil jeg beklage at dette later til at det ikke blir noe av denne modellen. Jeg har allerede meldt min interesse til Modellcompagniet om å kjøpe en via firmaets internettside (og håper at også andre kjente til sin besøkelses tid), og så virkelig frem til å motta mitt eksemplar.

Hva er den egentlige grunnen til at det ikke blir noe av Mehanos modell av CD66? Er det mangel på tegninger, rettigheter eller interessenter? Jeg finner sprik i følgende sitater:

Originally posted by Steen Steen wrote:

Det har ikke vært mulig fra såvel leverandør eller kontraktor å få de korrekte tegninger av denne maskine. Vi i ModellCompagniet har gitt opp denne modellen pr dag dato og kan desverre ikke få dette til som vi ellers hadde som et sterkt ønske om.

Samtidig skriver en annen bak Modellcompagniet:

Originally posted by Øystein W Øystein W wrote:

For deg og meg som privatpersoner er det så enkelt, men i trekanten GM - Mehano - ModCo er ting helt annerledes. Rettigheter, store kostnader og forpliktelser osv.

Samtidig på Modellcompagniets internettside under "nyheter" står det blandt annet:

Mehano har undertegnet kontrakt med GM EMD som gir Mehano enerett på å produsere modeller av den europeiske versjonen av Class 66 loket. Det innebærer at bare Mehano har tilgang til GM EMDs tegninger og annet nødvendig underlagsmateriale. Slik sett snakker vi her om en autorisert modell. (...) Bare deres interesse avgjør det. For å sikre deg en skikkelig modell av denne tøffe maskinen til din samling så må du kjenne din besøkelsestid, og den er nå! Vi oppfordrer spesielt forhandlere til å forhåndsbestille.

Uansett grunn, håper jeg at dette prosjektet allikevell vil la seg realisere. Jeg tror det er mange som ønsker seg denne modellen.

Edit: Rettet skrivefeil



Edited by Roger - 14 oktober 2006 at 17:03
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2006 at 12:29

Ut fra det intrykket jeg fikk av en samtale som privatperson med den tyske representanten fra Mehano på Intermodellbau i Dortmund i vår, så er det en rekke faktorer som sikkert påvirker at det ikke kommer en norsk CD66?

Først og fremst fikk jeg intrykk av at Mehano hadde mer enn nok å gjøre med å overholde leveringsfrister til det tyske og amerikanske markedet. Her var de kontinentale versjoner av EMD66, "Blue/Red Tiger" og ICE prioritert i produksjonen. De virket livredde for å ta på seg mer oppgaver enn det de maktet å levere til rett tid. Her er disse markeder mye viktigere enn å selge noen få hundre lok til Norge.

En ren farge/lakkversjon ville kanskje kunne realiseres om forbildet hadde vært en "standard EMD 66", men å detaljere et lok med de særnorske detaljer var mye mer arbeid og derfor ikke regningssvarende. De virket heller ikke interessert i å levere en "fantasimodell" uten slike detaljer, da de var meget oppatt av å levere kvalitet for å bygge opp et merkenavn i fremtiden.

Derfor benektet de at det skulle være planer om en CD66 fra Mehano i nær fremtid. - Dette ble igjen tilbakevist av "Modco" i Norge i vår, som mente at den tyske representanten kom med feil informasjon til meg.

Det er klart at om noen i Norge har kapital til å bestille og betale det det koster for å produsere lokene, så gjør sikkert Mehano dette?
Det er noe annet å lage en serie for eget lager i håp om at en norsk representant vil kunne selge dette i mindre partier? - MJ-bransjen er tross alt liten. For de som følger med, kan man ikke ha unngått å registere hva som skjedde mellom BMJ og Heljan og med dumpingssalg på grønn Roco Di3? - Lok som ikke blir hentet på fabrikken umiddelbart er en risiko for fremtidig tap.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2006 at 13:14

Hei!

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En ren farge/lakkversjon ville kanskje kunne realiseres om forbildet hadde vært en "standard EMD 66", men å detaljere et lok med de særnorske detaljer var mye mer arbeid og derfor ikke regningssvarende.

Siden ingen fra Modellcompagniet har uttalt seg ennå, vet man jo ikke om det er prisen for "fornorskingen" som velter dette prosjektet.

Ut i fra informasjon på Modellcompagniets internettside, er det informasjon som tyder på at man har vært i dialog med Mehano, og fått ett prisprospekt på hva det vil koste å lage en norsk variant. Jeg siterer:

Modellene kommer i flere versjoner hva teknisk utstyr angår:

DC analog og AC analog.

Foreløpig ca. pris: 180€ som for tiden er NOK 1620,-

DC digital med lyd og AC digital med lyd.

Foreløpig ca. pris: 280€ som for tiden er NOK 2520,-

 

Hvorfor det skal bli dyrere å lage en norsk modell nå enn tidligere skjønner jeg ikke, da man på det aktuelle tidspunktet visste at CD66 fravek Class66 i utseende på enkelte punkter? Man må da gå ut i fra at man har informert Mehano om dette?

 

Jeg ønsker, som sagt, dette prosjektet gjennomført og lurer derfor på om noen fra Modellcompagniet eventuellt kan svare på hvor mye dyrere utsalgsprisen blir pr. modell dersom Mehano må produsere de sær-norske detaljene. Forutsetningen er det planlagte opplaget på 250 eksemplarer.

 

Kanskje man på bakgrunn av denne informasjonen kan invitere potensielle kjøpere til å sende en bindende bestilling, og se om man har kjøpere nok?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2006 at 01:35

Hei!

Undertegnede er tilfreds med den løsning som Modellcompagniet nå presenterer i brevs form til de som forhåndsbestilte denne modellen. E-post er avsendt! 

Godt jobba!

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.