MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva står på byggebordet september 2006?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva står på byggebordet september 2006?

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva står på byggebordet september 2006?
    Posted: 19 september 2006 at 19:03

Hei,

Får vel starte med å si litt om hva jeg syssler med for tiden, ingenting er vel det beste ordet for det..... Går mest i lekser nå for tia

Men driver å planlegger og funderer litt på om jeg skal lage meg en fremomodul. Jeg har så langt tenkt å bruke Marklin K - skinner men det blir lagt opp til at man også kan kjøre likestrøm slik at jeg ikke blir "outsider" på et eventuelt treff

Hva er det dere andre bygger/planlegger nå for tiden ?

Mvh Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 19:43
hehe... tror du de tillater k-skinner da? Jeg tenkte også å lage mine (påtenkte) moduler med k-skinner, men har nå helt slått det fra meg. Hjemmeanlegget derimot, blir nok en slik variant, så sant det ikke blir for mye plunder med det elektriske.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 20:13

Originally posted by einjen einjen wrote:

hehe... tror du de tillater k-skinner da? Jeg tenkte også å lage mine (påtenkte) moduler med k-skinner, men har nå helt slått det fra meg. Hjemmeanlegget derimot, blir nok en slik variant, så sant det ikke blir for mye plunder med det elektriske.

Det skulle gå det Einar. Står det i en Artikkel om bygging av fremomoduler i MJ bladet Spesial 2001, alternativt kan man gjør slik som Stavanger MJ - Klubb har gjort på sitt anlegg hvor man har brukt Peco skinner med en kobbertråd som er lagt i mellom svillene, hvor driftsikkert det er vet jeg ikke, men det blir i hvertfall en del rimligere når man kan kjøpe Peco flexiskinner til 40 kr i stedet for Marklins K - flexiskinner som koster rundt 100 lappen stykk.

Mvh Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 20:39
For tiden driver jeg med litt generell "fiksing" på anlegget mitt for å få det i presentabel stand til Drammenmessen i november. Har montert løpende lyspuls på scenen fra en sånn rekke med lysdioder som varsel ved veiarbeide. Kulisser og firgurer av U2 og Jeff Buckley er kommet på plass, og figurene har fått plater under seg for å kunne bytte de ut i en fart.
Kirken er blitt fullført og jeg legger på litt generelle detaljer her og der. Lokomotiver blir pyntet på og motorer smurt og perfeksjonert.

Hyggelig at Märklin ikke er i dødsonen til dere DC-folka!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 20:43
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:

hehe... tror du de tillater k-skinner da? Jeg tenkte også å lage mine (påtenkte) moduler med k-skinner, men har nå helt slått det fra meg. Hjemmeanlegget derimot, blir nok en slik variant, så sant det ikke blir for mye plunder med det elektriske.

Det skulle gå det Einar. Står det i en Artikkel om bygging av fremomoduler i MJ bladet Spesial 2001

Det stod nok det - den gangen....

Ting har endret seg litt siden den gangen jeg skrev artikkelen.  Dagens FREMO-moduler bygges etter normen du finner på FREMO Norges sider: http://www.fremo-norge.org/normen/FREMOdul_Norm_N2-1N.pdf 

Maks. skinneprofilhøyde vi bygger etter idag er kode 83 (2,1 mm).  En Märklin K-skinne er vel rundt kode 107 (2,7 mm).

Men noen bygger moduler med K-skinner, da med Faller FCS ved siden av: http://home.online.no/~oveberit/fremofcs.html

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 21:54
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:

hehe... tror du de tillater k-skinner da? Jeg tenkte også å lage mine (påtenkte) moduler med k-skinner, men har nå helt slått det fra meg. Hjemmeanlegget derimot, blir nok en slik variant, så sant det ikke blir for mye plunder med det elektriske.

Det skulle gå det Einar. Står det i en Artikkel om bygging av fremomoduler i MJ bladet Spesial 2001

Det stod nok det - den gangen....

Ting har endret seg litt siden den gangen jeg skrev artikkelen.  Dagens FREMO-moduler bygges etter normen du finner på FREMO Norges sider: http://www.fremo-norge.org/normen/FREMOdul_Norm_N2-1N.pdf 

Maks. skinneprofilhøyde vi bygger etter idag er kode 83 (2,1 mm).  En Märklin K-skinne er vel rundt kode 107 (2,7 mm).

Men noen bygger moduler med K-skinner, da med Faller FCS ved siden av: http://home.online.no/~oveberit/fremofcs.html

Får se om jeg ikke bruker Pecoskinner med kobbertråd mellom svillene i steden da Eller så blir det kanskje en "Egomodul" i Marklin. Har tenkt å bygge hjemmeanlegg etter fremostandar men i vekselstrøm så det blir ikke på noen måte bortkastet uansett

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 22:25

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Får se om jeg ikke bruker Pecoskinner med kobbertråd mellom svillene i steden da Eller så blir det kanskje en "Egomodul" i Marklin. Har tenkt å bygge hjemmeanlegg etter fremostandar men i vekselstrøm så det blir ikke på noen måte bortkastet uansett

FREMO-normen N2.1 som jeg refererte til ovenfor sier i pkt 3.3:
"Spor med punktkontakter / midtleder skal ikke brukes."

Men på et hjemmeanlegg kan du selvfølgelig benytte akkurat det du vil!

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2006 at 10:08
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Får se om jeg ikke bruker Pecoskinner med kobbertråd mellom svillene i steden da Eller så blir det kanskje en "Egomodul" i Marklin. Har tenkt å bygge hjemmeanlegg etter fremostandar men i vekselstrøm så det blir ikke på noen måte bortkastet uansett

FREMO-normen N2.1 som jeg refererte til ovenfor sier i pkt 3.3:
"Spor med punktkontakter / midtleder skal ikke brukes."

Men på et hjemmeanlegg kan du selvfølgelig benytte akkurat det du vil!

Da får det heller bli starten på et hjemmeanlegg da

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2006 at 20:08

Noen andre som driver å bygger på noe spennende de kan dele med oss ?

mvh Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 01:02
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

[

Da får det heller bli starten på et hjemmeanlegg da

Hilsen Andreas

Det er jo fullt mulig og bygge en liten fremodul med en likestrømsskinne på og bare bruke den på fremotreff da...

Og så bygge på noe annet til hjemmebruk ved siden av.

Eirik

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 11:42

Hei !

Vært stille på byggebordet mitt i det siste...Hatt sein ferie. Men det står da noe og venter...Et 18c lok nærmer seg ferdigstillelse. Må montere strømopptak, og innkjøres, før grunning og lakkering.

Likeså holder jeg på med et messingbyggesett, F-vogn fra Scandinavian Miniatures. Har laget en i sommer, og godt i gang med en til. Lodding er morro

MJ-hilsen Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2006 at 13:36
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

[

Da får det heller bli starten på et hjemmeanlegg da

Hilsen Andreas

Det er jo fullt mulig og bygge en liten fremodul med en likestrømsskinne på og bare bruke den på fremotreff da...

Og så bygge på noe annet til hjemmebruk ved siden av.

Eirik

Selvfølgelig, men hovedtanken rundt prosjektet var at jeg skulle bygge opp et hjemmeanlegg av fremoduler slik at det lett kan flyttes. Å bruke modulene på fremotreff var bare tenkt som et ekstra +

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.