MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ikke for sarte sjeler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ikke for sarte sjeler

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ikke for sarte sjeler
    Posted: 12 september 2006 at 22:55
Tåler du ikke grafitti, så bør du ligge unna denne lenken:
http://einarblog.homemade.no/fotobilder/ammunisjonshavna


Hvis du derimot liker 50cm sporvidde, så kan det muligens være verdt en titt.

EDIT: 50 cm. ikke mm.


Edited by einjen - 14 september 2006 at 14:03
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2006 at 15:04

Hei!

Fine bilder. Heter dette anlegget egentlig Steinvik lager?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2006 at 23:11
Forsøker å finne ut. Har sendt epost til forsvarsmuseet, så får man se om de gir noe respons. Jeg er temmelig sikker på at det er noe militært. Som det fremgår på et par av bildene så går ett av sporene inn i fjellet, og fjellet er vistnok gjennomhullet og fullt av gamle militære installasjoner.
Vistnok....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2006 at 11:04
Artige bilder. Hva med å kontakte del lokale historielaget?
Tut, tut.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2006 at 13:58
er på saken
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2006 at 14:01
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Fine bilder. Heter dette anlegget egentlig Steinvik lager?



Steivik lager tror jeg ligger i Stjørdal. Dette er ut mot Lade i Trondheim. Nedenfor NGU og Ringve
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2006 at 14:21

Hei!

Det er mulig, Einar.

Jeg vet ihvertfall at Sjøforsvaret distrikt Trøndelag (TSD) hadde ett anlegg på Steinvik, hvor det også var jernbane. Denne jernbanen hadde sporvidde 600mm, og gikk fra Steinvik lager til Langstein stasjon.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2006 at 15:11
Nå har jeg iallfall fått stadfestet at det er et militært anlegg....

To be continued.

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2006 at 15:59

Hei!

Sjøforsvaret har hatt en god del installasjoner kysten rundt, hvor det har vært lagt jernbanespor. Dette betyr allikevell ikke at det har vært lokomotivdrift på alle disse, da mange av dem kun fungerte som trallebaner. Eksempler på slike installasjoner er marinedepot"er, torpedobatterier og enkelte kystfort. Få følgende linker kan man lese mer:

I tillegg hadde ØSD jernbaneanlegg på Øst- og Mellomøya, men dette har jeg ikke funnet noen linker til.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 16:07
siste nytt: Dette er et anlegg fra krigen (vistnok ammunisjon ja), og det har gått et "akkumulasjonslokomotiv her (hva nå det er). Lokomotivet ble kjørt på sjøen da anlegget ble lagt ned (vistnok), og kan muligens ligge begravd nedenfor anlegget fremdeles....


artig...

stay tuned for more.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 16:33

Akkumulasjonslokomotiv er vel det som også kalles akkumulatorlokomotiv, dvs et lokomotiv som akkumulerer energi og kjører så lenge den akkumulerte energien strekker til. Det kan enten være elektrisk (batteri) eller damp.

Damplokene har fyrløs kjel som kobles til en stasjonanær fyrkjel og fylles med damp derfra. Disse ble gjerne benyttet der hvor man hadde ildsfarlig gods, eksempelvis ammunisjon og sprengstoff. Et slikt lok er utstilt på jernbanemuseet.

Flere MJ-produsenter har laget slike lok, bl a Märklin om jeg ikke tar helt feil.

Petter



Edited by traiNman - 19 september 2006 at 16:35
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2006 at 17:52

Hei!

Vi vet ihvertfall én ting til om dette anlegget, og det er at det ikke er verneverdig (i tillfelle noen skulle være i tvil etter grafittien å dømme). Dette anlegget står nemlig ikke på Forsvarets landsverneplan.

Link: Forsvarets landsverenplan for Sør- og Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2006 at 00:26

Hei!

Jeg tok meg friheten å poste linken din på forumet til nuav (Norge under andre verdenskrig), for å se om dette gav flere resultater.

Jeg har dog bare mottatt ett svar, og det er om dette kan være kaianlegget hvor ubåtene lastet inn torpedoene i forbindelse med Dora I, i Nyhavna i Trondheim.

Mine geografi-kunnskaper om lokale stedsnavn i Trondheim er noe begrenset, men er det området du tok disse bildene på i nærheten av Nyhavna?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2006 at 01:59

Akkumulasjonslokomotiv er vel det som også kalles akkumulatorlokomotiv, dvs et lokomotiv som akkumulerer energi og kjører så lenge den akkumulerte energien strekker til. Det kan enten være elektrisk (batteri) eller damp.

Damplokene har fyrløs kjel som kobles til en stasjonanær fyrkjel og fylles med damp derfra. Disse ble gjerne benyttet der hvor man hadde ildsfarlig gods, eksempelvis ammunisjon og sprengstoff. Et slikt lok er utstilt på jernbanemuseet.

 

Hvis jeg ikke har tatt helt feil, så tror jeg Rjukanbanen brukte et eller to slike lokomotiv, mener jeg har sett et bilde av de i en bok om Rjukanbanen.

Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2006 at 19:53
Et kartutstitt som viser nuhavna/dora og ammunisjonskaia i forhold til hverandre. Det er et godt stykke mellom de to lokasjonene..
Forøvrig fant jeg ut i dag at det er statsbygg som eier området.

The search for Spock continues....


Edited by einjen - 23 september 2006 at 19:55
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2006 at 23:16

Hei!

Frank Karlsen har skrevet følgende om dette anlegget på www.nuav.net:

"Hei,

Dette anlegget ligger på Ladehalvøya på NGU"s område. Etter hva jeg kjenner til ble torpedoer og miner desarmert her før delkomponenter/enheter gikk til serviceverksteder. Likeledes ble slikt utstyr armert etter service her. Et kaianlegg på pilarer ble destruert etter krigen, en kan se hvor dette stod i dag dersom en kikker etter i fjæra.

Forøvrig var torpedoverkstedet til høyre for utløpet til DORA 1. Fellows MC disponerer disse lokalene i dag. Torpedolageret kan fortsatt inspiseres av interesserte som klarer å klemme seg forbi bunkerdøra. Inngangen kan sees fra veien helt nederst i Ladehammerveien (ved Lade Allè). Lageret er delvis fyllt med vann i dag men inneholder en torpedotralle i relativt god stand."

Link

Så da begynner vi vel å nærme oss en oppklaring på hva slags anlegg dette var, og nå gjenstår vel spørsmålet om hvor lenge det var i drift?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.