MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fastanlegg i lite rom
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fastanlegg i lite rom

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 23:30
Originally posted by grinda grinda wrote:

 
Og det var vel på høy tid at Bm 73 klarte å komme seg opp til Ålgård, det skulle vel bare mangle at slikt flott materiel innfinner seg på en slik smukk stasjon.
 
 


Det må være dieselversjonen det da. Type 94? Wink
Svein S
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 11:03
Kan ha skøteledning slik eg har på bilen minWink

Jan-Rune
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 11:45
Gjør som han som kjøpte el-bil og anskaffet tilhenger med bensinaggregat for å øke rekkevidden .Wink
 
Flotte bilder, Arne!
 
Petter
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 16:36
Meget bra.Clap
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 17:02
Volvo og scania busser (fra 60-70 tallet) finnes kanskje ikke på H0 markedet? Men merc'en var nydelig den, må prøve å  få til en slik en på anlegget Smile
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 17:23

Meget bra arbeid!Clap Har gledet meg lenge til oppdateringer i denne tråden her.  

Hilsen Aleksander
Back to Top
tgreen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tgreen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 18:11
Hiver meg på her også. Meget bra detteClap. Gir virkelig inspirasjon til videre drift på eget prosjekt.
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 18:48
Flott at denne tråden våkner til liv igjen! Lekkert lite anlegg som var til stor inspirasjon for meg da jeg skulle begynne på mitt eget anlegg.Thumbs Up

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 20:22
Flott anlegg! Bra at tråden våknet til liv igjen. Har flere ganger søkt meg tilbake til tråden for å ta en titt Thumbs Up
Christian L.
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:36

Hei,

Takk for fine tilbakemeldinger og hyggelig at det kan inspirere noen Wink
Når det gjelder strømtilgang er montering av KL-master allerede i gang så med litt forsinkelse for passasjerene så skal det gå an å få avgårde BM73 i løpet av........
Ellers så fikk jeg startet på steinfarging av de siste fjellpartiene i kveld. Vil ta noen dager før det er ferdig men her er de 5-6 første fargenyansene på plass.
Arne
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:50
Flott det der, Arne!
Skal bli spennende å følge med dette!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 22:26
Hei!
 
Nå har jeg fulgt denne bloggen med en viss interesse, men nå får jeg ikke "kartet helt til å stemme overens med terrenget"....
 
- Ligger Nye Ålgård egentlig på Gamle Goatland, og Heskestad på Gamle Ålgård?????
(Forandring fryder)
 
Uansett; en interessant blogg på ett meget interessant anlegg.... Wink
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 22:56
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Nå har jeg fulgt denne bloggen med en viss interesse, men nå får jeg ikke "kartet helt til å stemme overens med terrenget"....
 
- Ligger Nye Ålgård egentlig på Gamle Goatland, og Heskestad på Gamle Ålgård?????
(Forandring fryder)
 
Uansett; en interessant blogg på ett meget interessant anlegg.... Wink
....delvis riktig, Ålgård(byggningen) har havnet der hvor Goatland var mens denne egentlig skulle monteres på Fremo-modulene av Ålgård stasjon som jeg den gang snekkret sammen. Disse modulene er i dag i annenmanns hender(som får låne byggningen av og til :).
Heskestad valgte jeg siden byggesettet fra Artitec er nesten likt orginalen samt at jeg har noen aner fra dette stedet Big smile.
 
Arne
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2011 at 02:38
Hei Arne!

Meget forseggjort anlegg!!! Thumbs Up Inspirasjon til mitt anlegg som er i emning, som Vestlandsbana feks. Wink Bare så synd det er problemer med opplastning av bilder her for tiden! Confused
Du har bygget Ålgård stasjon sjøl eller? Meget Pent!!! Og jeg skimter "Urdland" stasjon der som sikkert er Heskestad for deg! Thumbs Up Blir nemelig Urdland stasjon på Vestlandsbana har eg planlagt!
Spørsmål: Hvor høy har du kanten på kaia?

Lykke til videre med ferdigstillelsen!

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 17:45
Originally posted by helleland helleland wrote:

Hei Arne!

Meget forseggjort anlegg!!! Thumbs Up Inspirasjon til mitt anlegg som er i emning, som Vestlandsbana feks. Wink Bare så synd det er problemer med opplastning av bilder her for tiden! Confused
Du har bygget Ålgård stasjon sjøl eller? Meget Pent!!! Og jeg skimter "Urdland" stasjon der som sikkert er Heskestad for deg! Thumbs Up Blir nemelig Urdland stasjon på Vestlandsbana har eg planlagt!
Spørsmål: Hvor høy har du kanten på kaia?

Lykke til videre med ferdigstillelsen!

Stein
Takk for det Stein, Ålgård har jeg scratchbygget selv.
Joda det er Heskestad slik den ser ut i dag som er forbildet. En del vinduer er byttet ut i senere tid på orginalen så det forekommer en del avvik på min som er et Artitec byggesett.
Det er 25mm fra kaien og ned til vannflata.
Lykke til med Urdland til deg også.
 
Arne
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 17:54
Denne er til stor inspirasjon for meg og! :) gleder meg til jeg kan lage noe eget med tidenSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 18:42
Bare å sette i gang Stian, det går så bra så!!! Thumbs Up Vi har vel alle forbilder på modellanlegg, og mine er Indre Stambane og The Grimstad Line!!! Helt kongebygget!!! Skal gi mitt for å komme i nærheten av disse, så får vi se... Hehe...
Det jeg kunne tenke meg å få på ett anlegg er Finse, men vi får se. Det blir iallefall bygge av Voss Stasjon, og har sendt mail te Jernbaneverket om tegninger! De er på saken, så det ordner seg håper jeg! Samtidig har jeg en venn som liker å ta bilder fra Voss, så han tar noen bilder av bygget og sender meg. Sjekk ut denne siden: www.vossnow.net

Ha en fin fin kveld!!!


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 13:57
Hei igjen.

Lurte bare på hvilket materiale du har bygget Ålgård st. av/med? Ville tro sånn tynn hvit papp vil funke...? Ellers er tynn finèr fint til sånn. Jeg har kommet frem til at jeg vil bygge Eide kai, mest kjent som kaien i Granvin. Sjekket med Granvin kommune om de har noen gode kart/plantegninger av kaia, men tror jeg bruker Finn.no sin kartside om de ikke har noe. Har endel gode bilder fra stedet og det hjelper jo litt på! Wink Spent på svar fra Granvin Herad nå...

Noe nytt hos deg da? Her er jeg i full gang med rammeverket! Tongue Er ikke kommet dit hen at jeg tenker: Get use to it - Life is pain! LOL

Stein


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 20:58
Originally posted by helleland helleland wrote:

Hei igjen.

Lurte bare på hvilket materiale du har bygget Ålgård st. av/med? Ville tro sånn tynn hvit papp vil funke...? Ellers er tynn finèr fint til sånn. Jeg har kommet frem til at jeg vil bygge Eide kai, mest kjent som kaien i Granvin. Sjekket med Granvin kommune om de har noen gode kart/plantegninger av kaia, men tror jeg bruker Finn.no sin kartside om de ikke har noe. Har endel gode bilder fra stedet og det hjelper jo litt på! Wink Spent på svar fra Granvin Herad nå...

Noe nytt hos deg da? Her er jeg i full gang med rammeverket! Tongue Er ikke kommet dit hen at jeg tenker: Get use to it - Life is pain! LOL

Stein


 
Hei
Ålgård er bygget i plastprodukter fra Evergreen + takplater fra Noch, som er flotte produkter å jobbe med.
Legger med noen bilder rett før maling:
 
 
Når det gjelder Granvin har jeg tegnet Fremoskisser av dette flotte dioramaet for en Fremoistkollega som plutselig ikke ville bygge den allikevel da han fikk tegningene.....Wink
 
Her er link til en pdf og dwg-fil for de som måtte ønske det.
 
Arne
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 12:45
Very nice!!! Thumbs Up Og disse produkter er å få kjøpt her i landet eller?
Jasså du, så du har Eide kai på PDF du... Hm... Artig! Den må eg studere litt her ja! Wink
Har endel bilder fra tidlig 1900 tallet fra kaien, men da var det en heller skral og liten kai. Kan tenke meg at denne ble bygget ut på tidlig 30 tallet, i samband med da Hardanhgerbana ble til.

Men har du noe peiling på hvor brei en mellomperrong er sånn i snitt? Tenker på den på Voss..
NMJ sine stemmer ikkje helt synes eg med tanke på bredden, og er for breie. Kommet til at jeg bygger min på ca. 32mm...

Stein Cool


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 13:40

Bredden på mellomplattformer har variert svært mye, så det er nesten ikke noe poeng å spørre etter gjennomsnittsbredden hvis det er for å ha som forbilde i MJ. Omtrent alt er mulig. Inntil SJT kkom med nye krav om sikkerhetsavstander og slikt, fantes det en rekke plattformer på ikke mer enn ca 1,5 meters bredde. Her er et eksempel fra Greåker på Østfoldbanen:

I motsatt ende tror jeg kanskje Arna rager ganske høyt. Og da snakker vi kanskje om en 10-dobling:

[Begge bildene er fra NJKs Stasjonsdatabase]

Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 13:46
Mottatt, Svein!
Må vel ha meg en tur te Voss skjønner eg! Ikkje lange turen må vite, da jeg bor i Bergen! Wink

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 14:10
Slikt finner man lettest ut ved et av de mange kartene på Internett. På finn.no og søk på Voss, tok det meg 2 minutter å beregne mellomplattformbredden til 2,7 meter.
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 14:30
Originally posted by ses ses wrote:

Slikt finner man lettest ut ved et av de mange kartene på Internett. På finn.no og søk på Voss, tok det meg 2 minutter å beregne mellomplattformbredden til 2,7 meter.

Jammen der er jeg også til daglig, så jeg har litt oversikt da, Svein! Så hyggelig da! Tongue
Stemmer på en prikk med 2.7 m...

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 16:46
Originally posted by helleland helleland wrote:

Very nice!!! Thumbs Up Og disse produkter er å få kjøpt her i landet eller?
Stein Cool


 
Hei,
Evergreen får du tak i både her og der.
 
Kan f.eks kjøpes her:
Tåg&Hobby i Luleå, her finnes det meste av alt til MJ-verdenen. Også mye i taksteinplater.
Hobbytrain i Drammen
Birkemo i Stavanger, jalla hjemmeside men de har litt i butikken.
Alvalia har også mye taksteinplater
og sikkert andre også.
 
Arne
 
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2011 at 22:51
Og her er plattformen på Voss:
 
 
 
Petter
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2011 at 10:48
Flotte bilder, Petter! Thumbs Up
Disse kan jeg virkelig bruke, og legg de gjerne inn på Vestlandsbana! Wink

Stein

Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 15:01
Hei igjen Arne.

Noenvidere fremgang her?

Har noen små spørsmål: Hva er dim. på dekk og kjetting?
                                       Hva er tykk. og bredde på kledningsbord på Ålgård St.?

Har vel kommet frem til at kanskje bord bør være 0.25mmx25mm? Bestiller Evergreen fra Norwegian Modellers, da de har fått det inn som nyhet! Thumbs Up Men kun hele plater. Er disse vanskelig å skjære kledningsbord ut av tro? Vi satser på at eg finner gode verktøy å bruke! Wink

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 16:38
Hva med å bare kjøpe plater med klednings mønster? for meg så høres det ut som at du skal kutte til kledningsbord og lime de sammen?Confused


Mvh stian som var med på lok frem og tilbake til ål, natt til onsdagSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 16:50


Originally posted by Stian Stian wrote:

Hva med å bare kjøpe plater med klednings mønster? for meg så høres det ut som at du skal kutte til kledningsbord og lime de sammen?Confused


Mvh stian som var med på lok frem og tilbake til ål, natt til onsdagSmile


Jepp, her skal det være noe skjeivt bygge må vite! Tongue

Heldig du som får kjøre lok!!! Cry
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,077 seconds.