MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fastanlegg i lite rom
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fastanlegg i lite rom

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
RuneB View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2007 at 18:47
Det blir spennende å følge med i denne tråden Arne! Når kommer neste oppdatering?
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2007 at 14:07
Hei,
 
Apropos helix. Jeg har en helix, og jeg synes den tar for mye av plassen, og masse kjøring er "usynlig". Jeg har derfor bestemt meg for å rive "hele skiten" Wink  Jeg vil SE togene mine.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2007 at 19:39
Hei!
 
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Apropos helix. Jeg har en helix, og jeg synes den tar for mye av plassen, og masse kjøring er "usynlig". Jeg har derfor bestemt meg for å rive "hele skiten" Wink  Jeg vil SE togene mine.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Man trenger jo ikke å avskrive ett anlegg med flere plan bare fordi man fjerner helix"en heller:
 
  • Enten kan man satse på (svært) lange (rette) stigninger mellom de ulike nivåene.
  • Ellers så kan man la det rullende materiellet forbindes med de ulike nivåene med for eksempel en flyttbar jernbaneferge, og ha fergehavn på alle nivåene.

Det siste alternativet vil jo også åpne for en del mer skifting og action, og helt uten "norsk forbilde" er det heller ikke. I tillegg til jernbanefergene på Rjukanbanen og i Larvik, planla man en jernbaneferge mellom Moss og Horten på 50-tallet, da dette ville lette utvekslingen av vogner. På den planlagte, men aldri bygde, Nesodden-Drøbak-Røyken banen skulle det også gått jernbaneferge mellom Drøbak og Hurumlandet.

Noen som vet om flere?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 17:02
Originally posted by RuneB RuneB wrote:

Det blir spennende å følge med i denne tråden Arne! Når kommer neste oppdatering?
 
Hei,
Oppdatering følger:
Har nå fått satt opp rammeverket med bakgrunn. Sporplanen er satt og skinnene er snart ferdig lagt.
Skulle egentlig ønske at jeg hadde en liten holdeplass med kryssning i midten men det blir for kort mellom stasjonene.
 
Stasjon A har 2 spor for persontrafikk, i tillegg har stasjonen godsspor med lasterampe + stall. Bane/elektroavdelingen har også fått et par spor til disp.
 
Stasjon B blir engelsk inspirert etter at jeg fikk "engelsk" syken (fryktet sak her i sør-vestWink) mens jeg var i Aidensfield i sommer. Det er 3 spor for persontrafikk, et spor går ned til kai + et industrispor finnes på denne stasjonen.
 
Midt på anlegget kommer et fjell med tunnel som skiller disse stedene.
Tror jeg skal få til litt trafikkspill på dette etterhvert.
 
Mer etterhvert
Mvh.
Arne


Edited by aha - 29 november 2008 at 12:20
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 17:14

Flotte bilder, Arne!

EL1....nam,nam

Edited by Daniel Aune - 08 september 2007 at 17:16
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 17:28
Dette var flott ja! For de av oss som har begrenset med plass så er det veldig inspirerende å se hva som er av muligheter.
Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 20:46
Hei Arne!
 
Dette var skikkelig flott!
Takk for at du deler bildene med oss her på forumet.
 
Jeg synes du har en del bra sporløsninger på stasjonene dine, og har virkelig sans for din bruk av "modeller"s licence". - På slik måte får man det beste fra "to verdner".
 
Er litt "engelsk-syk" jeg også...... Wink


Edited by Roger - 08 september 2007 at 20:46
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2007 at 23:27
Takk-takk,
 
"Modeller"s licence" ja, med mix av H0 og 00. Rullendes materiell i 00 kan bli noe voldsomt blandet med H0, mens en del byggninger synes jeg går utmerket sammen.
Bygger for tiden 2 butikker i 00 fra Superquick (papp) http://www.superquick.co.uk/catalogue.htm som jeg synes tar seg fint ut sammen med norsk H0 materiell? Butikknavn må endres ja.
 
 
 
Mvh.
Arne


Edited by aha - 29 november 2008 at 12:20
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 21:51
Hei!
 
Hva har du laget bakgrunnen av?
Den ser ganske fleksibel ut.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2007 at 23:31
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Hva har du laget bakgrunnen av?
Den ser ganske fleksibel ut.
 
Hei,
Har brukt 3mm huntonitt som er fleksibel og grei og jobbe med.
Fin å male på er den også.
 
Mvh.
Arne
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 12:20
Hei!
 
Takk for svar!
 
Jeg ser også att anlegget ditt egner seg godt for det brittene kaller "Multi-Moding". Jeg har omtalt dette tidligere på denne link.
 
Du kan jo operere den norske endestasjonen som ett "fiddleyard-to-terminus"-anlegg, hvor du bruker den brittiske delen som oppstillingsstasjon. - Og dersom du er i det "anglofile" hjørnet, kan du jo bruke "Goatland/"Aidensfield" som endestasjon, og den norske som skyggestasjon. Landskapet mellom er jo uansett ikke så ulikt, da North Yorkshire Moors har mange fellestrekk til det norske landskapet.
 
Jeg skulle ønske at neste gang jeg tok toget, at konduktøren kunne annonsere; "neste stasjon Aidensfield" (i stedet for Oslo S).
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 12:38
Hvor har du funnet bygningene ( - og broen?) fra Goathland?  Det ser ikke ut til å være papp, sålangt jeg kan se det på bildet.  Ikke helt fritt for a det napper litt i en lett mimrende turist...... Embarrassed
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 12:45
Hei Morten!
 
Alle byggningene og "garniturer" fra Goatland/"Aidensfield" kommer i både 00- og britisk N-skala fra Hornby. Se også denne linken her.
På hjemmesiden til Hornby, kan man søke på Skaldale for 00-skala, og Lyddle End for N-skala.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 13:00
...og så nå som jeg var (ganske) sikker på at jeg hadde absolutt alt det jeg behøvde og kunne tenke meg av MJ...... LOL
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 16:46
Hei,
 
Som Roger skriver så er dette ferdigmodeller fra Hornby. skalaen er 00 men ser ikke noe problem med å bruke disse byggningene sammen med H0.
Har kjøpt mesteparten av UK materiellet hos http://www.anticsonline.co.uk/ som også automastisk trekker fra UK momsen.
 
Broa kjøpte jeg på eBay
 
Mvh.
Arne
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 16:48
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

...og så nå som jeg var (ganske) sikker på at jeg hadde absolutt alt det jeg behøvde og kunne tenke meg av MJ...... LOL
 
Engelsksyke kalles det Wink
Ikke reis til England hvis du vil holde fast på kun Norsk MJ!
 
Mvh,
Arne
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 16:52
Mnjao...  Har vært der såpass mange ganger at jeg trodde jeg var "immun" - har kun kommet hjem med noen kg US-MJ, i tillegg til masse fine minner.  Kan det definéres som "Senskade", mon tro?
 
Akk, jeg klarer aldri å holde meg til én hobby og én variant av den.......
 
Livet er herlig for oss med traktor- og samlergenene intakt!!!!!
 
MVH
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 16:52
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Takk for svar!
 
Jeg ser også att anlegget ditt egner seg godt for det brittene kaller "Multi-Moding". Jeg har omtalt dette tidligere på denne link.
 
Du kan jo operere den norske endestasjonen som ett "fiddleyard-to-terminus"-anlegg, hvor du bruker den brittiske delen som oppstillingsstasjon. - Og dersom du er i det "anglofile" hjørnet, kan du jo bruke "Goatland/"Aidensfield" som endestasjon, og den norske som skyggestasjon. Landskapet mellom er jo uansett ikke så ulikt, da North Yorkshire Moors har mange fellestrekk til det norske landskapet.
 
Jeg skulle ønske at neste gang jeg tok toget, at konduktøren kunne annonsere; "neste stasjon Aidensfield" (i stedet for Oslo S).
 
 
 
Hei,
Her vil det bli "Multimolding", til og med litt US materiell vil bli brukt. Om byggningene blir byttet ved ulik bruk for jeg se på etterhvertSmile
Mvh.
Arne
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 17:01
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

Mnjao...  Har vært der såpass mange ganger at jeg trodde jeg var "immun" - har kun kommet hjem med noen kg US-MJ, i tillegg til masse fine minner.  Kan det definéres som "Senskade", mon tro?
 
Akk, jeg klarer aldri å holde meg til én hobby og én variant av den.......
 
Livet er herlig for oss med traktor- og samlergenene intakt!!!!!
 
MVH
 
Ikke lett!
Var også en tur i Brasil for litt siden så noe derfra har det også blitt http://www.frateschi.com.br/produtos/g12.php
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 17:50
Snart står jo en tur til Danmark og Tyskland på programmet også, så det kan jo bli artig å se hva det ender medTongue
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 18:01
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Snart står jo en tur til Danmark og Tyskland på programmet også, så det kan jo bli artig å se hva det ender medTongue
 
Går selvfølgelig ut ifra at "dere" som har "lokket" meg med ned dit tar ansvar og passer på hva jeg finner på? Wink
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 18:13
Arne.
Regne med at du reise me forsikring mot MJ?
 
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2007 at 21:52
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Arne.
Regne med at du reise me forsikring mot MJ?
 
 
Går ut ifra de har vaksine der nede så friste mer enn handel når øktene er unnagjort.
 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2007 at 14:24
Hei!
 
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Snart står jo en tur til Danmark og Tyskland på programmet også, så det kan jo bli artig å se hva det ender medTongue
 
Går selvfølgelig ut ifra at "dere" som har "lokket" meg med ned dit tar ansvar og passer på hva jeg finner på? Wink
 
Kanskje du ender opp med ei dansk "mj-elskerinne", Arne. LOL
 
Jeg har nemlig registrert at det produseres relativt mange modeller av lokomotiver, rullende materiell, bygninger og tilbehør til og for det danske markedet. Mye av dette holder høy kvalitet, og ligger i forhold til det i ett helt akseptabelt prisnivå.
 
Jeg skulle ønske at det ble produsert tilsvarende modeller til tilsvarende pris også for det norske markedet.
 


Edited by Roger - 16 september 2007 at 14:25
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 12:57
Hei,
Siste nytt fra "NereSirdalBanen"
Har nå akkurat skummet fjellmassivet mellom stasjonene så nå venter jeg spent på hvor mye dette vil ekspandere? Håper jeg finner igjen tunnelåpningeneWink
 
 
 
 
 
Arne
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 17:41
Tar gjerne i mot en rapport på hvordan det gikkSmile
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 18:45
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Tar gjerne i mot en rapport på hvordan det gikkSmile
 
Det gikk meget bra! Approve
Så nå må jeg snart kalle deg inn i sentrale strøk for tips om gips.
 
Arne
 


Edited by aha - 29 november 2008 at 12:16
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 19:04
Hei,
 
Hvordan fungerer det og bruke fugeskum inne? Blir det ikke endel gasser og lukt ut av det eller tar jeg feil? 
 
Anlegget ditt ser veldig lovende ut, spennede å følge med påThumbs%20Up
Hilsen Andreas.   
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2007 at 22:49
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hei,
 
Hvordan fungerer det og bruke fugeskum inne? Blir det ikke endel gasser og lukt ut av det eller tar jeg feil? 
 
Anlegget ditt ser veldig lovende ut, spennede å følge med påThumbs%20Up
 
Takk for det Andreas!
 
I følge påskriften på boksen må ikke avgassene pustes inn da de er farlige. God lufting kreves eller bruk friskluftsmaske.
Lukt - overaskende lite fra disse Biltema boksene og heller ingen andre i huset har bemerket noe.
 
Mvh.
Arne
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2008 at 11:40
Originally posted by grinda

Dette er bra Arne, både det du har bygget og ikke minst at du får
vist det til oss alle.
 
Jeg er så heldig at jeg har fått sett denne modelen sånn på ordentlig, men Arne kan du fortelle litt om hvordan du fikk "bøyd" taket og hvordan laget du vinduene, med strips eller?
 
Flott Arne og takk for godt tips.
 
Erik

Takk takk Smile

Takplatene til Noch er veldig myke og greie å forme.
Fra der hvor "Kinavippen" starter la jeg til ca. 3°. Det er da med å tvinger platene til å holde vippen på plass i tillegg til at jeg limte de nedre kantene til ei plate som et lokk på toppen av byggningen. Mønepannene limes på og er med å holder alt på plass.
Vet ikke om dette var forståelig? Legger med ei skisse som viser hvordan jeg kuttet takplatene.
 
Vinduene er laget av strips i forskjellige tykkelser. En ramme på innsiden hvor jeg limer sprossene imellom. Lister limes på utsiden, mangler fremdeles vannbordene over og under vinduene. Glasset er klar plastplate fra Evergreen som også resten av huset er laget av.
Limer glasset med Microscale Cristal Clear som er med å holder de tynne sprossene på plass. Cristal Clear blir gjennomsiktig når det tørker så det gjør ikke så mye om det blir litt sølEmbarrassed
 
 
 
 
Arne
 
 


Edited by aha - 29 november 2008 at 12:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.