MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - sinnsykt usikker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

sinnsykt usikker

 Post Reply Post Reply
Author
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: sinnsykt usikker
    Posted: 08 september 2006 at 20:53
Hei og hå

Sitter på et rom der jeg kan utnytte 2,5 x 2,5 meter til H0 banen min. Er det
noen der ute i den store modelljernbaneverdenen som kan forklare meg
hvordan jeg utnytter det arialet best? Finnes det noen forslag til sporplan
som er fornuftig? Satser på en ringbane gjerne med dobbeltspor. Jeg vil
bygge norsk men er open for alle forslag
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2006 at 21:13

Originally posted by arildb arildb wrote:

Sitter på et rom der jeg kan utnytte 2,5 x 2,5 meter til H0 banen min. Er det noen der ute i den store modelljernbaneverdenen som kan forklare meg hvordan jeg utnytter det arialet best?

Hei Arild!

"Hvordan utnytte arealet best" kommer vel an på hva du selv foretrekker...

Jeg vil iallfall anbefale en rundbane der du selv står i midten. På den måten får du flere fordeler:

  • Anlegget virker større, for du ser aldri hele runden samtidig.
  • Du kan ha bakgrunnsbilde rundt hele eller deler av anlegget, etter hvordan det skal passe inn i rommet. F.eks. dropp bakgrunn der du vil at anlegget også skal sees "utenfra".

En annen mulighet er å lage sporet som en "E", der det altså er en "øy" med skinner inn mot midten av anlegget (der du selv står). Svein Sando har anbefalt denne løsningen, men plassen din er kanskje i minste laget.

Du får sikkert flere innspill her. Lykke til med anlegget!

Mvh Jon S.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2006 at 15:22

Hei!

Når jeg ser plassen du har til disposisjon for ditt H0-anlegg, tenker jeg straks på Alan Wrights "Cheviotdale". Dette anlegget var riktig nok noe mindre en 2.5x2.5 meter (tror det var ca. 1.7x2.1 meter), og det var i utgangspunktet designet som ett frittstående utstillingsanlegg.

Jeg tror allikevell at dette kan brukes som utgangspunkt, for å lage en "langs veggen bane" i ditt disponible rom. Det som var spesiellt med "Cheviotdale", var skyggestasjonen på 5 spor plassert på en travers, som var "kamuflert" som en tunnell. Dette bidro til  generere mye trafikk på ett ellers lite anlegg.

Det finnes i dag ikke mange bilder av, eller mye dokumentasjon av "Cheviotdale" dessverre. Jeg har sett ett par bilder, og laget følgende skisse ut fra hukomelsen. Den er ikke målsatt, ei heller korrekt sporføring. Men den hadde en skyggestasjon på den ene langsiden, og en stasjon på den andre.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2006 at 15:30

Hei!

Freek & Paul jernbane på 2x2.5 meter kan kanskje også være til inspirasjon for det areal du tilgjengelig.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2006 at 16:24

Noen tanker om hva som er mulig i et såpass lite rom:

  • Linjen bør gå to ganger rundt rommet for å få en rimelig kjøre-strekning
  • Dobbeltspor vil bli vanskelig og legge begrensninger på hva du kan få til
  • maks to stasjoner som, med en linje som går to ganger rundt rommet, kan plasseres på motstående vegger og dermed gi en rimelig avstand i den ene retningen. Dermed kan du også kjøre banen punkt-til-punkt.
  • Legg inne gjerne inn et spor til industri underveis mellom stasjonene
  • Du må planlegge i forhold til dør og vinduer
  • Bruk kurve-veksler for å maksimere utnyttelsen av stasjonsarealer.

Hilsen Halvor

Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2006 at 01:10
Takk for bra ideer  Har lyst å lage en del industrispor og liknende for å få litt "liv" i banen. Må jo ha det litt gøy når jeg skal kjøre og bygge
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2006 at 11:06

Hei!

For å inkludere en god del industrispor som innbyr til mye skifting, kan det jo være en idé å lage en rundbane hvor du bare ser rundbanen langs to av veggene, samtidig som industriområdet går langs de to andre veggene.

Her har jeg tatt meg litt "friheter" og "pludret" videre på en allerede publisert sporplan hos Carl Arendts "Small Layout Scrapbook". Orginalen kan du se her, og mitt utkast ser slik ut:

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2006 at 12:07
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

For å inkludere en god del industrispor som innbyr til mye skifting, kan det jo være en idé å lage en rundbane hvor du bare ser rundbanen langs to av veggene, samtidig som industriområdet går langs de to andre veggene.

Her har jeg tatt meg litt "friheter" og "pludret" videre på en allerede publisert sporplan hos Carl Arendts "Small Layout Scrapbook". Orginalen kan du se her, og mitt utkast ser slik ut:

Og hvis du tar med deg et par av tipsene fra Halvor på veien Roger, så kan du f.eks. ta det sporet du har tegnet med rød strek helt i overkant og la gå selvstendig videre rundt i stedet for å koble det sammen med en sporveksel på høyresiden.

Du lar sporet ligge på en annen høyde og når du kommer på nedsiden av tegningen så tager du en høyre-kurveveksel og svinger det inn på de to lengste sporene på det som nå er en endestasjon. Dermed har du fått en rundbane som er dobbelt så lang fordi du nå må to ganger rundt rommet før du er tilbake på stasjonen. Dessuten slipper du problemet som er på tegningen nå med at et tog som kjører ut av stasjonen må bakkes tilbake for å komme seg inn dit igjen.

Eirik

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2006 at 08:24

Hei!

Det er mulig vi prater litt "forbi hverandre" nå, Eirik. Forslaget jeg har tegnet inn er en rundbane, men med bare én runde. Stasjonen har jeg tegnet inn helt i bunnen, med omløpsspor. Inglenook"en på den opprinnelige sporplanen er vel egentlig ingen stasjon, men en yard for industriområdet. Således blir det jo ikke nødvendig for noe tog å bakke tilbake.

Dersom man skal legge enda ett spor i rundbanen for å få enda en runde, blir det litt for mye spor på en såpass liten bane etter min mening. Jeg mener "less is more", og for å si som Krister Brandt sa: "Det får inte bli så mycket tåg, at det stør".

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2006 at 10:25
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Det er mulig vi prater litt "forbi hverandre" nå, Eirik. Forslaget jeg har tegnet inn er en rundbane, men med bare én runde. Stasjonen har jeg tegnet inn helt i bunnen, med omløpsspor. Inglenook"en på den opprinnelige sporplanen er vel egentlig ingen stasjon, men en yard for industriområdet. Således blir det jo ikke nødvendig for noe tog å bakke tilbake.


Ahah... så det er de to røde strekene i bunnen som skal være selve stasjonen?
Jeg så for meg det mer som et par oppstillingsspor jeg... Sikkert fordi jeg så for meg det fargelagte originale som "synlig" og dine røde streker som den "skjulte" delen..


Quote
Dersom man skal legge enda ett spor i rundbanen for å få enda en runde, blir det litt for mye spor på en såpass liten bane etter min mening. Jeg mener "less is more", og for å si som Krister Brandt sa: "Det får inte bli så mycket tåg, at det stør".


Det hadde neppe blitt noe særlig mer spor med mitt forslag. Eneste endringen hadde jo vært et spor ekstra fra punktet hvor du har en veksel på høyre side og rundt veggen i nedkant på en høyde under din røde stasjon, for så å svinge inn på de to lange sporene i nedre venstre hjørne på originaltegningen. På den måten vil du faktisk få vesentlig lengre kjørestrekning ut av bare 3-4 meter mer med flexiskinne og en kurveveksel (minus den vekselen du har på høyre side som da blir borte). Du vil og få et anlegg med to stasjoner og et industriområde ved å gjøre om de nederste venstre sidesporene til en liten stasjon. det er fortsatt plenty industrispor igjen på øvre del, og det kan sikkert legges inn et industrisporspor eller to på den stasjonen du har tegnet og slik at det faktisk kan fraktes vogner mellom de to byene.

I motsetning til din tegning hvor du bare kjører rundt en runde før du er tilbake så måtte du da faktisk hatt to runder rundt mellom hver gang du var innom samme stasjon på nytt, hvilket etter min mening vil bety vesentlig mer kjørestrekning og underholdningsverdi når man snakker om anlegg på såpass lite område.

Jeg vil tro Krister Brandts utsagn først og fremst fungerer på noe større anlegg hvor man har mer plass til rådighet, men når det dreier seg om såpass små hjemmeanlegg må man jo forsøke å få mest mulig underholdningsverdi ut av den plassen man har til rådighet, selv om det da til tider kan virke overfyllt enkelte steder på anlegget.

Eirik 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2006 at 10:23

Hei!

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg vil tro Krister Brandts utsagn først og fremst fungerer på noe større anlegg hvor man har mer plass til rådighet, men når det dreier seg om såpass små hjemmeanlegg må man jo forsøke å få mest mulig underholdningsverdi ut av den plassen man har til rådighet, selv om det da til tider kan virke overfyllt enkelte steder på anlegget.

Eirik

Du mener helst en skikkelig "spor-sphagetti"?

Jeg er av den oppfattning at dersom man skal legge inn for mye spor på ett (lite) anlegg, er det andre ting som dessverre må vike til fordel for mere spor. -Ett troverdig landskap for eksempel. Selv om man ikke har så stor plass til rådighet at man virkelig kan modellere "tog-i-landskap", burde man i hvertfall bruke den tilgjengelige plassen til å modellere ett landskap som troverdig plasserer (modell-) jernbanen i sted og tid, fremfor å legge inn så mange spor som mulig for underholdningsverdiens skyld.

En rundbane har den unektelige fordelen at den kan generere uendelig kjørestrekning; uavhengig om den går med enkelt spor rundt, eller flere spor. Derfor kan man jo lage "operation" til anlegget tilpasset akkurat det. Etter at ett tog har forlatt stasjonen, må det for eksempel kjøre 5 runder, før man kan begynne å rangere på industriområdet. Toget må deretter kjøre 5 runder tilbake til stasjonen igjen. Altså; "less is more"

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2006 at 10:46
Pass dere så det ikke går helt rundt for dere her nå.  Om man vil ha mye spor eller mye landskap avhenger også en del av hva man selv ønsker. Hvis man vil ha mest mulig operation kan man lage hele anlegget som en eneste lang stasjon med oppstillingsspor og industrier i likhet med Husum som Peer bygger, bare at den går i sirkel og samtidig fungerer som rundbane. Eventuelt med et kryssningspunkt så toget kan kjøre en runde skjult på en runde under anlegget (sammenbrettet åttetall).  Denne bør da også ha en skyggestasjon.

Hvis man vil ha mest mulig troverdig landskap i et så lite rom velger man Z-skala... 

Mvh Heine
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 00:00
Mye fin respons her og det er bra. En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg skal lage fundamentet til banen min? Skal jeg ha plater i bunn eller bygge alt på rammeverk?? Noen forslag??
Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 11:50

Originally posted by arildb arildb wrote:

En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg skal lage fundamentet til banen min? Skal jeg ha plater i bunn eller bygge alt på rammeverk?? Noen forslag??

Vrient spørsmål... Men igjen kommer det vel an på hva du selv foretrekker. Liker du å stå og snekre, er et rammeverk det mest anvendelige. Vil du derimot "komme raskt i gang med byggingen", er vel plater å anbefale.

  • Rammeverket har fordelen med at det er lettere å gjøre endringer i topografien, både for landskap og sporhøyder. Ulempen er at det blir temmelig mye snekring.
  • Plater har fordelen med at du bare trenger å skru opp noen beslag og ha på bein i fronten, så er du "klar til å legge skinner" - men dermed har du også en "nedre grense" for hele anlegget, som det kan være vanskelig å senke.

Valgets kvaler...

Lykke til videre!

Mvh Jon S.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 13:02
Jeg tror jeg ville bygd rammeverk, og som moduler. Lett å transportere til det store MJ-rommet du skal få neste gang du flytter.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 15:40

Hei!

Originally posted by arildb arildb wrote:

Mye fin respons her og det er bra. En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg skal lage fundamentet til banen min? Skal jeg ha plater i bunn eller bygge alt på rammeverk?? Noen forslag??

Uansett om du ønsker å bruke plater i bunnen, må disse stives av med en eller annen form for rammeverk for å ungå "sagging". Derfor vil jeg uansett anbefale rammeverk som grunnlag for anlegget. En annen ting er jo om man skal satse på ett åpent rammeverk, eller ett L-girder-rammeverk?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 17:58

Uansett hva du velger så vil jeg for all del anbefale deg og holde deg unna sponplater og heller bruke kryssfiner. Sponplater har en tendens til å bøye seg og er mye mer en kryssfiner ved årenes løp og de tåler også mye mindre fuktighet og kuldeforskjeller.

Mvh Andreas 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2006 at 19:56

Hei!

En fordel med å velge en åpen rammeløsning er at du kan bygge opp rammen av flere individuelle "baseboards", som kan kobbles sammen, slik at anlegget blir lettere å flytte dersom det skulle bli nødvendig. Dette er ikke like enkelt dersom man benytter "L-girder". Til ett slikt åpent rammeverk kan man benytte 1" x 2".

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
arildb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arildb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2006 at 01:04

blir nok bygget på kryssfinerplater ja.... så bygger jeg opp allle spor litt slik at jeg kan få terenget lavere enn skinne gangen der jeg vil.

Sikkert ikke det lureste men men hehe..... Ser for meg at det blir lettest likevel siden jeg da slipper å snekkedere meg halvt i hjel ...

Ja, er ikke Mj gøy da
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2006 at 08:25
Jeg har faktisk oppdaget at snekring er gøy....
og slettes ikke så vanskelig som sløydlæreren min skulle ha det til..
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.