MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny Digital Containerkran
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny Digital Containerkran

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny Digital Containerkran
    Posted: 06 september 2006 at 15:36

Jeg var innom en modelljernbanebutikk i Gøteborg for to uker siden, der viste innehaveren meg en video med en digital containerkran som skulle komme i salg iløpet av høsten. Jeg klarer ikke å huske om det var Faller, Vollmer eller ett annet firma som skulle produsere den. Jeg har heller ikke klart å finne noe info om den på nettet. Er det noe som vet noe mer om denne kranen? Det virket mildt sagt veldig spennende!

Hilsen Ben-Sigvald

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 16:08

Det var kanskje Heljan?

Sjekk: http://www.heljan.dk

Hilsen Petter

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 16:09

Er nok Heljans modell du har sett da:

http://www.heljan.dk/products.php?products_id=1691

Eirik

Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 16:53
Jeg har ventet på den i 3 år (7år inkl. Rocco som hadde prototypen av det samme prosjektet) men så sent som i forrige uke kunne Heljan ikke love en leveringsdato. Kanskje NMJ vet mere?
TerjeB
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 17:22

Der var den ja.... jeg har utrolig dårlig hukommelse generelt, og på navn spesielt.

Ok, viss det enda ikke er kommet en leveringsdato, så kan det erfaringsmessig bli lenge å vente. Men flott er den iallfall!

Ben-Sigvald

 

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2006 at 17:41

Heljan demonstrerte kranen på messen i Valbyhallen 26-27/8 og den så da temmelig leveringsklar ut der...

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 20:55

Nå er kranen å finne på NMJ sine hjemmesider,

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2130&osC sid=bd606f8c6ced7d8c1e8378e535e44ba3

men 5000 kr - tja, da får jeg nok spare litt til.

Flott er den uansett!

 

Ben-Sigvald

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 21:28

Slik jeg har forstått det, så er kranen styrt over en DCC-protokoll og skulle i så måte tilsvare 3 eller 4 lok?

Det er en dekoder i portalen for kjøring av denne, videre er det 2 eller 3 motorer i traversen der en kjører traversen, den andre løfte/senkebevegelsen og muligens en siste som kan dreie løfteåket 360 grader? (den siste bevegelsen er eg mest usikker på). Alle bevegelser skal være mulig å kjøre samtidig (i motsetning til en Roco-kran jeg har der man må velge bevegelse og kun kan kjøre en av gangen).

Til kranen må det da tilhøre en egen liten digitalsentral med betjeningspanel og innebygget booster. - Således kan jeg forstå at prisen blir høy, da vi snakker om teknikk tilsvarende 3-4 lok + digitalsystem.

Så kranen for første gang demonstert på Intermodellbau i vår.

Grunnet prisen, tror jeg ikke dette blir en storselger.
Det jeg hadde håpet var at Heljan også kunne produsere en "lightversjon" med full funksjonalitet men uten digitalsentral.  
Dersom man da sender med en program-CD for et styringsprogram tilpasset PC med joystick, åpner det mulighet for noen til å slippe litt billigere unna. - De som allerede har anskaffet en digitalt grensesnitt mot sin eksisterende digitalsentral kunne da kjøre kranen på en PC-joystick, omtrent tilsvarende som det Roco hadde på sine siste digitalkraner.

 



Edited by Kjell H. - 31 oktober 2006 at 21:29
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2006 at 22:02
Originally posted by ben ben wrote:

Nå er kranen å finne på NMJ sine hjemmesider,

http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2130&osC sid=bd606f8c6ced7d8c1e8378e535e44ba3

men 5000 kr - tja, da får jeg nok spare litt til.

Flott er den uansett!

 

Ben-Sigvald

Tjaa det var jo rimelig da, så den annonsert i et svensk hobbyblad til rundt 6000, -

For min del ville jeg heller kjøpt 3 lok enn krana Ser liksom ikke helt hvordan jeg skal få plass til en slik på det "planlagte" modullanlegget mitt

Hilsen Andreas.   
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2007 at 19:08

""For min del ville jeg heller kjøpt 3 lok enn krana Ser liksom ikke helt hvordan jeg skal få plass til en slik på det "planlagte" modullanlegget mitt""

..Men kjære deg, kan du ikke bare lage et lite diorama som du har krana på da??

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2007 at 20:54
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

""For min del ville jeg heller kjøpt 3 lok enn krana Ser liksom ikke helt hvordan jeg skal få plass til en slik på det "planlagte" modullanlegget mitt""

..Men kjære deg, kan du ikke bare lage et lite diorama som du har krana på da??

hehe holder jo på med det, krana kommer til å flyte pent inn i landskapet på 25x 20 cm

Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.