MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Matt maling som blir blank
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Matt maling som blir blank

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Matt maling som blir blank
    Posted: 25 august 2006 at 22:45

Jeg skulle male mine selvbygde KL-master laget av messingrør, men opplevde at Humbrols matte malinger blir blanke. Noen som vet hva det kommer av?

Jeg har prøvd både med og uten Tamiyas "Metal primer" som grunning.



Edited by jevistad - 25 august 2006 at 22:46
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2006 at 23:58

Det er oljen i Humbrol malingen som gjør den blank!

Hvis du lar malingsboksen stå en stund, ser du at oljen legger seg øverst og selve malingen/pigmentet legger seg på bunnen. Hvis du heller av oljen og tynner malingen med "tynner" eller White Spirit, vil malingen bli skikkelig matt.

Hilsen

Asgeir

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2006 at 10:18

Takk for oppklaringen.

Er det et spesiellt problem ved maling på messing?

Kan liksom ikke erindre at det er så ille på plast f.eks.?

 

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2006 at 11:04

Hei,

Det blir like ille på plast også har opplevd det flere ganger. Bruker å hjelpe ved å røre litt i malingen eller gjøre som Asgeir foreslo.

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2006 at 14:16

Hei!

Humbrol (og alle andre) må altid røres godt om. Det som skjer er at pigmentene og matte-komponentene er relativt tunge og synker til bunnen.

Bruk aldri white sprit med Humbrol. I visse tilfeller vil du få en reaksjon mellom Humbrolen og white spriten som gjør at malingen ser ut som den inneholder sand. Renset terpentin er derimot utmerket til tynning av Humbrol. White sprit er fin å vaske pensler med.

MVH, Tom

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2006 at 00:18

Som Tom skriver er ikke White Spirit noe ideelt å tynne Humbrol med, så jeg har faktisk ikke brukt det selv på mange år, men jeg kjkenner flere som bruker det og er fornøyd. Foretrekker "Tynner", gjerne helt vanlig universal når det skal pensles på. Finnes egen "Tynner" for sprøyting. Husk at plastmodeller ikke liker maling med masse "Tynner" i, de kan smelte!

Imidlertid er det alltid viktig å helle tynneren i malingen, og ikke omvendt (maling i tynneren = sandmaling).

Maling på messing krever som regel en grunning så malingen fester skikkelig, ellers har den lett for å flasse av. Festet blir også bedre hvis alle flater får en omgang med fint smergelpapir (spesielt viktig på stål-/piano tråd), enda bedre hvis det hele kan sandblåses og selvfølgelig må alt avfettes skikkelig. Jeg tar alltid å sprøyter med høyt trykk modellene med "Tynner" før jeg legger på tynneren. Vent minst en time før grunningen legges på så all "Tynner""en har dunstet bort, ellers blir det skikkelig gris.

Hilsen

Asgeir

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.